Annons

Pentax K7 eller ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ren123

Avslutat medlemskap
Hej, funderar på att skaffa min första riktiga systemkamera, är mycket ute i naturen och vill därför ha någonting som jag inte behöver vara "snäll" med, så därför funderar jag på Pentax K7, speciellt som jag paddlar lite kajak och vill gärna ha någonting som tål lite vatten. Hamnar också i situationer där jag uppskattar en kamera som kan ta bilder i "skumt" ljus.

Är pentax K7 det enda alternativ som finns med någorlunda vädertätning, deras nya kitobjektiv ska också ha fått vädertätning, jag har ingen förmögenhet att lägga ut på detta men känner att det är dags att köpa något mer seriöst än nuvarande superzoom Panasonic DMC-FZ28.

Kravspecen: Tålig, snabb sekvenstagning (bilder/sek), bra mörkerkamera (bilder utan brus)

Dela gärna med er av era erfarenheter och köptips
mvh
Roger

Har ett professionellt och tätat kamerahus med dito optik samt en gammal D70s. Det lite lustiga är nog att den enklare kameran fått utstå betydligt mera väder än den täta och utan att knorra. Så min nästa kamera tänker jag välja utan något begränsande väderkrav.

Tänk även på att vädertätad optik av samma klass som husets kostar `flis´.

Om jag var dig och inte hade någon koppling till ett speciellt fabrikat skulle jag nog köpa en Canon 40D med bättre optik. Dessa fina hus är billiga nu!

Hej ! Mer kamera för pengarna hittar du inte. Pentax K7 har blivit topptestad i alla tidningar och tester.

De kameror jag på rak arm kan komma på som passar in på dina kriterier är Pentax K7, Canon 50D och Nikon D300, alla tre har snabb seriebildstagning och är vädertätade. Brusegenskaperna ska vara någorlunda likvärdiga, pentaxen brusar lite mer i jpg vid höga iso men får i gengäld med mer detaljer, fotar man raw är det likvärdigt mellan de tre:

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk7/page16.asp

Pentax är just nu det enda märket som har budgetobjektiv med vädertätning( finns även i kit med K7), vill man ha det på de andra märkena så kostar det en del:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s42907016

Å andra sidan så är ju 50D billigare än K7...

Tack för snabba synpunkter, jag kommer förmodligen att nöja mig med kit-objektiven, Canon's vädertätade heter väl L-objektiv och då når man snabbt min gräns för vad saker får kosta.

Å andra sidan är det väl så att kamerahusen begränsas av objektiven," Det spelar ingen roll om man är en god skytt så länge man har ett smutsigt kikarsikte..."

Så man kanske ska sikta in sig på den tillverkare som har den bästa paketlösningen, det vore i och för sig trevligt om
kit-pentaxobjektiven är ok, då kan man få vädertätningen "på köpet".

Pentax K7

Den ser klockren ut till dig! Själv har jag en 40D men rekommenderar alltså en Pentax!!

Hej, funderar på att skaffa min första riktiga systemkamera, är mycket ute i naturen och vill därför ha någonting som jag inte behöver vara "snäll" med, så därför funderar jag på Pentax K7, speciellt som jag paddlar lite kajak och vill gärna ha någonting som tål lite vatten. Hamnar också i situationer där jag uppskattar en kamera som kan ta bilder i "skumt" ljus.

Är pentax K7 det enda alternativ som finns med någorlunda vädertätning, deras nya kitobjektiv ska också ha fått vädertätning, jag har ingen förmögenhet att lägga ut på detta men känner att det är dags att köpa något mer seriöst än nuvarande superzoom Panasonic DMC-FZ28.

Kravspecen: Tålig, snabb sekvenstagning (bilder/sek), bra mörkerkamera (bilder utan brus)

Dela gärna med er av era erfarenheter och köptips
mvh
Roger

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar