Annons

Pentax K20D tips och erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Kunde inte stå emot längre och har nu en K20D. Tänkte det kunde vara kul att samla tips och erfarenheter från den nya kameran i en tråp.

Som det har visats tidigare fungerar utökat dynamiskt område D-range äevn i raw filer. Mina erfarenheter tyder på att det bara är högdagrarna som påverkas.

Dessa testbilder är påltade i PEF med resp utan D-range. Högdagrarna är lite bättre bevararde med funktionen aktiverad. Inga skillnader alls i inställningar i rawkonverten som här var Pentax egen photolab 3

Utan D-range
 

Bilagor

  • no.jpg
    no.jpg
    35.7 KB · Visningar: 968
Jag tycker att kameran har ljusat upp det mörka lite för mycket för min smak. Men det ljusa ser ju bättre ut. Men det är ju bra att man kan välja vad man gillar.
D-range en smaksak alltså, lr?
 
Inte helt tydligt på min skärm men det mörka har nog ljusats upp en del också. Det är större skillan i histogrammets vänstra del. Lampan ser för övrigt ut som i bild två.
 
Har ingen K10D längre man några högiso från K20. Alla i raw med kitglugg och ca 1/8 s. Ingen luminancebrusredusering men färbrusreducering uppdragen till 200 i Photolab.


!00% crop ISO1600
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    30.6 KB · Visningar: 928
Kul Patrick!

Du som är K10D-användare, vad är dina första spontana intryck? Var nära att köpa en K10D i december, nu är jag väldigt nöjd med att jag väntade.

Ser i din profil att du ett par roliga objektiv, ser fram emot att få se lite exempel med 21/40/70 ;)
 
wowtip skrev:
Kul Patrick!

Du som är K10D-användare, vad är dina första spontana intryck? Var nära att köpa en K10D i december, nu är jag väldigt nöjd med att jag väntade.

Ser i din profil att du ett par roliga objektiv, ser fram emot att få se lite exempel med 21/40/70 ;)

Fick sälja det mesta för att få råd med K20 :)

Snart få jag dock min justerade DA16-50/2.8 vilket skall bli kul att prova tillsammans.


Spontana intryck:

Något snabbare och säkrare AF i dåligt ljus.

Ingen VPN ännu så länge.

Ca 1 steg lägre brusnivå. Tröskel vid 3200 då det ökar rätt markant, främst färgbrus.

Ser mycket fram emot vad D-range kan göra i svårare ljusförhållanden. Toppen att det fungerar i RAW!

Svart avtryckare är ju coolt oxå ;)
 
Mitt intryck, lite trevligare men ingen stor skillnad. Kan inte gör en direkt jämförelse då K10:an såldes samtidigt. Men mindre skillnad än jag förväntat mig efter vad som skrivits, kanske dax att kolla hörsel?
 
Mina snabba jämförelser mellan K100D och K20D.

Slutarljud:
K100D har ett något högre men framför allt ljusare och vassare ljud. K20D är dovare och känns mer dämpat. Känns bra om man skall plåta t ex bröllop eller liknande.

Blixt:
Har en Sigma EF-500 DG Super som jag fick uppdaterad till min K100D. Har haft lite småproblem med den, vanligen överexponeringar.
Gjort en snabb test och den verkar fungera ihop med K20D, fick t o m uppfattningen att den ger bättre bilder än med K100D, så det verkar hoppfullt men det kan vara placebo också.

Rent spontant så känns K20D betydligt mer stabil och solid än min K100D och har ett riktigt gott grepp. Mitt Tamron 28-75/2.8 passar utmärkt i storlek och känns mycket bra.
Blev förvånad hur snabbt man vänjer sig med storleken och nu tycker jag K100D:n känns liten och plastig... ;)
 
Ni som har k20d, kan ni beskriva reglaget för fokusval. Manuell, auto, och kont.auto på framsidan alltså.
Jag tycker att det reglaget är lite sladdrigt på k10d och ofta så hamnar det emellan två lägen.

Skulle ni säga att detta reglage är distinkt på k20D?
 
Det här är min första digitalkamera, jag har tills nu uteslutande använt Pentax LX och MX för småbild, Pentax 645, 6x7, och Hasselblad 500 för mellanformat.

Så här tycker jag hittills:

Antiskakfunktionen fungerar utmärkt. Jag har inga problem med 1/4 med mitt A50/1.4, så fyra steg verkar inte bara vara reklamskryt.

Jag skiftade funktion på främre och bakre inmatningshjulet. För mig känns det mer logiskt att ha bländarinställning på främre hjulet och slutartid på bakre.

Trap Focus kan jag se som en stor hjälp vid macrotagningar men annars; tja ...

Att tillåta bländarring var det första jag ställde in. Jag kan inte se någon anledning att inte ha den vald.

Det var enklare än jag trodde (befarade) att ställa skärpan manuellt, vilket glädjer mig som har en hög gamla objektiv liggande.

Eftersom jag är bortskämd med LXens remfästen på kamerans vänstra sida så tycker jag att högra remfästet ibland gör att remmen kommer ivägen. Ett extra fäste i kamerahusets nedre vänstra hörn skulle göra det enklare att få upp den klar till skott när man -- som jag -- gärna bär den på vänster axel.

Mer kommer -- MW
 
Chewbacca skrev:
Ni som har k20d, kan ni beskriva reglaget för fokusval. Manuell, auto, och kont.auto på framsidan alltså.
Jag tycker att det reglaget är lite sladdrigt på k10d och ofta så hamnar det emellan två lägen.

Skulle ni säga att detta reglage är distinkt på k20D?
Jag upplever det som någorlunda distinkt. Det är inte ett skarpt klickläge, men det är klart och tydligt när det ändras även om man inte tittar på vad man gör.

-- MW
 
Magnus: Håller med dig beträffande det där med ett nedre remfäste på vänstergaveln. Det skulle klart förbättra handhavandet. Har visserligen ingen Pentax utan har på ålderns höst blivit Olympusian.

Har ibland funderat på att skaffa en bit aluminiumplåt och tillverka mig en platta att skruva fast i stativgängan och som sedan ute vid gaveln har ett remfäste.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.