Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k20d och 645-optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_

Ny medlem
Jag har planer på att köpa ett k20d-hus, då min gamla Nikon d100 inte riktigt presterar vad jag vill, och då jag dessutom saknar vettig optik till den.

Men, för ett tag sedan fick jag min pappas gamla Pentax 645, med 4 objektiv (75 mm, 35mm vidvinkel, 120 mm makro och 300 mm tele). Dessutom har jag ett äldre Fisheye samt ett äldre Auto Chinon 50 mm, båda med k-fattning.

645:an är givetvis en fantastisk kamera, men jag känner att jag helst vill ha en digitalkamera också, mest för att slippa allt krångel med framkallning och negativscanning.

k20d verkar vara precis vad jag behöver (även om pappa anser att det är idioti att köpa en kamera som inte har fullformatssensor), och ligger i en väldigt rimlig prisklass.

Enligt tillverkarens hemsida ska den vara kompatibel med alla pentaxobjektiv som någonsin gjorts (645 med konverteringsring, som jag redan äger). Hur väl stämmer detta? Kommer autofokus (alla mina 645-objektiv har AF) och ljusmätning att fungera? Hur väl kommer ljusmätningen fungera med äldre objektiv med K-fattning?

Nu är det egentligen en fråga för en annan forumdel, som säkert har diskuterats massor av gånger, men är det verkligen idioti att köpa en DSLR utan fullformatssensor? Jag vet i teorin vilka för och nackdelar det medför, men hur mycket kommer jag som den nybörjare jag är märka?

Idag är det väl egentligen bara två saker som skiljer det som nu kallas FULLformat, och som för inte så länge sedan kallades SMÅbild mot APS-C.

1) Den s.k. crop-faktorn som gör att alla objektiv blir mer teliga. Fördel ibland, nackdel ibland.

2) Brusegenskaperna vid höga ISO är något sämre för APS-C. Men om man inte ofta ligger och fotar kring 1600-3200 ISO så spelar det ingen roll. Och jag misstänker att din pappa inte fotade med sådan ISO i alla fall.

Vad gäller AF så borde det ju fungera om adaptern mellan 645 och PK har den mekaniska kopplingen för fokus. Har aldrig sett en adapter så vet inte om den sitter där. Men om den gör det måste det ju vara med avsikten att det skall fungera. Annars får du sköta fokus med handen. Kameran kommer fortfarande hjälpa dig genom att tala om när bilden är skarp.

Om adaptern skulle ha autofokus skulle den nog heta AF eller nåt:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/40832-REG/Pentax_38455_645_Lens_to_Pentax.html
Nu heter den K och det innebär säkert att du får ställa fokus själv, gissar att adaptern är från tidigt 80-tal. Ljusmätningen bör funkar som med M42 och K objektiv, sök trådar om hur man mäter med grön knapp. Om Pentax 645D kommer ut, kommer nog en nyare adapter med autofokus efter nåt år.
Längst ner finns lite info om adapters:
http://kmp.bdimitrov.de/lenses/index.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar