Annons

Pentax K200D eller K-m?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Håller ju på att bestämma mig för lämplig kamera för fotografering i marin miljö (se enkom tråd) och mycket lutar åt Pentax med sin vädertätning och att jag har tidigare goda erfarenheter av deras analoga systemkameror.

Vad jag undrar är dock hur mycket jag tappar på att välja K-m istället för K200D, med kitet innehållande 18-55 +50-200 zoomgluggar så skiljer det ju ca 1000 kr och jag har lite tight budget samt att jag inte är en så väldigt avancerad fotograf!

Jag vill ha en kamera som är snäppet bättre än den Fujifilm Finepix S5000 jag har idag och det har jag förstått att alla digitala sysyemare är så det är inte frågan utan räcker en K-m för en glad amatör som vill ha bra bilder men inte har några planer på att bli fotoentusiast med konstnärliga mål men som vill utvecklas från dagens nivå upp till hyfsad amatörfotograf.

Så vad skulle Ni välja K200D eller K-m??
 
Pentax Km är ju inte vädertätad, det är väl det som är det största skillnaden. Sen så bör du ju ha ett vädertätad objektiv om det nu är just tätningen som är det viktigaste för dig, och då börjar man komma upp i högre penningsummor.

Men jag tycker att Pentax K200D med ett tillhörande 17-70/4 verkar vara en trevlig kombination. Som jag har förstått det så är ju inte 17-70 lika mycket tätad som t.ex. Pentax 16-50, men det har iallafall en gummilist mot huset, så det blir tätt däremellan.

Mvh Sebbe
 
då jag redan har en "rejälare" kamera och objektiv skulle jag kunna tänka mig den k-m för mysfaktorn, men skulle jag ta ditt steg så skulle jag ta k200. objektiven känns mer okej,finns batterigrepp om man vill ha den större och såklart spritzwassergeschutztes gehäuse.
 
K-m verkar trevlig, men jag tror att man kan "växa ur" den snabbare än 200:n. Jag skulle t.ex ha svårt att klara mig utan valbara focuspunkter.
Jag har själv K100D och skulle gärna ha vädertätning och möjligheten till batterigrepp.

K200D verkar dessutom ge mycket "bang for the bucks".
 
OK hade missat att K-m saknade vädertätning och det vill jag ha med tanke på att den till 70-80% kommer att användas i marin miljö med saltbbemängd fukt och en och annan ryksjö samt regnskur, så då lär det bli K200D för K20D räcker inte budgeten till då jag behöver lite mera saker till som stativ och lite annat.

Vet att de gluggarna inte är vädertätade men jag har inte råd att köpa tätade såna nu kanske framöver och det känns iaf som att det är elektroniken i huset som är det känsligaste och är jag försiktig vid gluggbyten så bör det inte komma in någon fukt i huset den vägen.

Tack för snabbt svar ;-)
 
Köp senaste numret av Kamera och Bild, ska vara ute i butik nu i dagarna. Där testar de K-m och den fick bra omdöme. Enligt dem har Pentax jobbat en del både med bildkvalitet och autofokus jämfört med K200D.

<klaga>Däremot stör jag mig lite på att de menar att Canon 1000D erbjuder mer för samma peng, utan att direkt precisera vad. Möjligheten att köpa stabiliserat objektiv för varje objektiv du köper? Mer plastigt Kit-objektiv?</klaga>
 
OK hade missat att K-m saknade vädertätning och det vill jag ha med tanke på att den till 70-80% kommer att användas i marin miljö med saltbbemängd fukt och en och annan ryksjö samt regnskur, så då lär det bli K200D för K20D räcker inte budgeten till då jag behöver lite mera saker till som stativ och lite annat.

Vet att de gluggarna inte är vädertätade men jag har inte råd att köpa tätade såna nu kanske framöver och det känns iaf som att det är elektroniken i huset som är det känsligaste och är jag försiktig vid gluggbyten så bör det inte komma in någon fukt i huset den vägen.

Tack för snabbt svar ;-)

Om jag inte är helt ute och cyklar nu så tror jag 18-55an som följer med i standardkittet är vädertätat. Det duger säkert gott nog åt dig då det är en relativt skarp glugg.
Själv kör jag K200Dn och är grymt nöjd, visst skulle gärna ha dubbla rattar osv, men efter snart ett år med kameran så har man vant sig vid de extra steg som krävs med mindre rattar och knappar.

Grymt nöjd, rekommenderas starkt!
 
Om jag inte är helt ute och cyklar nu så tror jag 18-55an som följer med i standardkittet är vädertätat. Det duger säkert gott nog åt dig då det är en relativt skarp glugg.

Nej, 18-55 är inte vädertätad. Det är enbart DA Star serien som är vädertätad.
Däremot så är DA 17-70 "halvt" vädertätad, i och med att den har en gummiflärp som skyddar objektivfattningen. Men optiken i övrigt saknar tätning.
 
Om valet står mellan K200D och K-m så skulle jag välja K-m därför att K-m har ett utvecklat autofokussystem med nya algoritmer som ger snabbare autofokus i svagt ljus, den har även senaste versionen av Pentax bildstabiliseringssystem vilket gör det mer effektivt och stadigare på 4 stegs förbättring jämfört med tidigare versioner som har legat på 2 - 4 stegs förbättring. Sedan så har K-m längre drifttid på batterierna och snabbare seriebildstagning. K-m är helt enkelt en nyare kamera med flera förbättringar rent tekniskt jämfört med K200D som har utgått ur produktion. Pentax släpper efterföljaren till K200D någon gång under våren.
Så om man kan klara sig utan vädertätningen så är K-m ett kanonköp.

Om vädertätningen är viktig så rekommenderar jag K20D eller den lägre prissatta Samsung GX-20 (i princip samma kamera, förutom ett par funktioner).

Pentax kommer att ha nyheter att visa upp på PMA-mässan som är om några veckor, om du har tid att vänta kan det vara värt att göra det för att se vad Pentax presenterar där. Efterföljaren till K200D (K300D?) kommer med all säkerhet lanseras då.
 
Om valet står mellan K200D och K-m så skulle jag välja K-m därför att K-m har ett utvecklat autofokussystem med nya algoritmer som ger snabbare autofokus i svagt ljus, den har även senaste versionen av Pentax bildstabiliseringssystem vilket gör det mer effektivt och stadigare på 4 stegs förbättring jämfört med tidigare versioner som har legat på 2 - 4 stegs förbättring. Sedan så har K-m längre drifttid på batterierna och snabbare seriebildstagning. K-m är helt enkelt en nyare kamera med flera förbättringar rent tekniskt jämfört med K200D som har utgått ur produktion. Pentax släpper efterföljaren till K200D någon gång under våren.
Så om man kan klara sig utan vädertätningen så är K-m ett kanonköp.

Om vädertätningen är viktig så rekommenderar jag K20D eller den lägre prissatta Samsung GX-20 (i princip samma kamera, förutom ett par funktioner).

Pentax kommer att ha nyheter att visa upp på PMA-mässan som är om några veckor, om du har tid att vänta kan det vara värt att göra det för att se vad Pentax presenterar där. Efterföljaren till K200D (K300D?) kommer med all säkerhet lanseras då.

Sedär ja nyheter på väg och jo jag kan vänta detta blir inte aktuellt förrän till båtsäsongen och den brukar börja i skiftet Mars/April hos mig, ska kolla på efterföljarna med då.

Bra tips om det övriga med, just såna detaljer det är lätt att missa när man läser "massa" specar på olika modeller.
 
Jag tror du är ute en sväng med velocipeden.
Nej, 18-55 är inte vädertätad. Det är enbart DA Star serien som är vädertätad.
Däremot så är DA 17-70 "halvt" vädertätad, i och med att den har en gummiflärp som skyddar objektivfattningen. Men optiken i övrigt saknar tätning.

Jahapp där ser man! Då behöver jag inte känna att jag ska på med kitobjektivet nå mer när det snöar och man ska ut då =)
 
Kamera&Bild

Kamera&Bild har testat K-m och dom gillade autofokusen mm, bör finnas i kiosken på Måndag-Tisdag. Foto kommer den 20e om jag minns rätt.
 
k-m är bättre bildmässigt,har inte känt något på k-m och den kanske är rejäl och tålig i huset.
det jag är inne på är hanteringen,man kanske sätter på ett tyngre objektiv som hänger och slänger,man kanske hoppar mellan stenar slår i och krånglar så inte det blir för hård brytning i fattningen,alla större objektiv har ju inte eget stativfäste så hänger det 2kg rätt ut från kameran när den sitter på stativet. det kanske var en anledning till hellre ha plast så det bryter i objektivet istället för kameran.
jag kanske inte vårdar så öm så något bra andrahandsvärde är det nog inte på mina prylar :)
 
Har inte K-m stål-chassi oxå? ... Vänta du menar objektivet, jo L-gluggarna har plastbajonett och saknar avståndskala. Det är för att kitgluggarna ska bli billigare, personligen tycker jag att en bra plastkvalitet funkar lika bra som stål. Men stål vet man ungefär var man har, plasten kan vara av enklare typ.

Det som kan skilja mellan K200D och K-m förutom vädertätning kan vara höljet. K10D har bättre hölje än K100D, märks tex när man måste dra fast K100d hårdare på stativet. Men det jag tror dom sparat in på K-m är just vädertätning, kitgluggen och möjligheten att använda batterigrepp BG3.
 
K-m har ett stålchassi som i uppbyggnad helt motsvarar K200D och K10D. Det är i princip samma konstruktion, så där finns ingen skillnad. Men K-m är något mindre.
K-m har ju en tuffare uppbyggnad än Pentax MZ-serie hade (förutom MZ-S). MZ-serien hade en bottenplatta av metall (dock klädd av plast utåt) och resten var plastkomposit. MZ-serien var dessutom fysiskt mindre än K-m. Jag har inte hört någon klaga på hur MZ-serien hanterade tyngre och stora objektiv, och med tanke på att K-m har en tåligare uppbyggnad så skulle jag inte känna oro.

Det man har sparat in på i K-m jämfört med K200D är bland annat skärpedjupskoll (saknas i K-m) och att K-m även saknar kontakten för trådutlösare. Istället är det trådlös fjärr som gäller. Å andra sidan har K-m automatisk byte mellan enbilds och kontinuerlig autofokus medan med K200D måste man manuellt ändra i menyn, och några andra saker som K200D inte har. Totalt sett så tycker jag inte att K-m är en enklare utrustad kamera än K200D, bara annorlunda utrustad. Ett steg åt sidan snarare än ett steg nedåt.

Troligen kommer avståndet mellan K200D's efterföljare och dagens K-m vara större.
Idag tar K-m marknadsandelar från K200D, troligen därför som Pentax redan har lagt ner K200D. Försäljningen dök en del när K-m kom och Pentax vill inte stå med ett stort lager av osålda K200D när de släpper efterföljaren K300D nu i vår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.