Annons

Pentax K10D + äldre Metz CT 2 (för Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)

kololo

Aktiv medlem
Några problem att ha denna blixt på en K10D ?

Är det t ex olika typer av blixtsko för olika kameramärken (som då kanske kan lösas med nån slags adaptrar ?).

Har ingen K10D - än.....men en fin gammal blixt, så hellre mer av pengarna på objektiv, än ny blixt igen...

Pentax och Nikon använder samma fysiska blixtfattning, däremot har de olika elektronik och kommunikationsprotokoll.

Jag känner inte till just den blixten, jag hittar flera blixtar hos Metz som heter "CT 2", typ Metz 36 CT-2 m fl, så jag vet inte vilken blixt du menar.

men om den kan köras i manuellt läge - dvs att du ställer in bländare och ISO-tal på blixten - så kan den fungera med en K10D satt i manuellt läge och med X-läget på lägesväljaren. Även "programmerad autoblixt" kan fungera om blixten har den funktionen, dvs om den har en mätcell på blixten.

Om den har TTL, så fungerar inte den funktionen. Metz har s k SCA-adapters för olika TTL-system, men de har ingen som fungerar med Pentax P-TTL, bara Pentax äldre TTL system. K10D stödjer bara P-TTL.

En sak som man bör vara uppmärksam på när det gäller riktigt gamla blixtar, alltså från tidigt 80-tal och ännu äldre, är vilken strömstyrka de har. Om blixten har för högt voltantal så kan det bli kortslutning i blixtskon.

Så riktigt gamla blixtar bör användas med försiktighet. Är det en blixt som är gjord för autofokuskameror, så bör det inte vara något problem.

Hälsar
R

Raphael Mabo (Roland Mabo) skrev
Jag känner inte till just den blixten, jag hittar flera blixtar hos Metz som heter "CT 2", typ Metz 36 CT-2 m fl, så jag vet inte vilken blixt du menar.

En sak som man bör vara uppmärksam på när det gäller riktigt gamla blixtar, alltså från tidigt 80-tal och ännu äldre, är vilken strömstyrka de har. Om blixten har för högt voltantal så kan det bli kortslutning i blixtskon.

Hälsar
R [/B]

Tack, och ja,det är just en Metz 36 CT 2.
Den är dock från tiden "före" autofokus, så det verkar oroande med risken för kortslutning. Om det händer så förstörs kanske blixten ? (en överkomlig risk för mig...), eller kan även kameran förstöras (nej,nej, då skulle jag inte ta risken...). Kan man kolla detta utan att "testa" på kameran ?

Metz har kompatibilitetslistor för sina blixtar, även för äldre. Det är en lyckodag idag så här dagen före dagen före... så Metz har faktiskt en kompatibilitetslista. :)

36 CT-2 finns med och om denna på K10D säger Metz:
"Only auto flash mode or manual mode are possible!"

Auto flash = blixtens mätcell används, det som Pentax kallar för "programmerad autoblixt", alltså ej TTL eller P-TTL.

Vi tackar tomten och hoppas på fler goda nyheter de närmaste dagarna. *ler*

Listan finns här (under "Archive for further flash guns").
http://www.metz.de/en/photo_electronics/adapter.143.html

Lycka till*

Hälsar
R

(Roland Mabo) skrev:[/i]

Vi tackar tomten och hoppas på fler goda nyheter de närmaste dagarna. *ler*
Tack tomten för den goda nyheten, alltid viss tillfredsställelse i att kunna (åter)använda något tillbehör man köpt tidigare just p g a dess kvalitet.

Kan tomten nu bara ha vänligheten att lägga en K10D under granen oxå så.....*ler*

Blixten är utgången ur Metz sortiment, men man hittar den i den PDF-fil som hämtas ner om man klickar på "Archive with further flash guns":
http://www.metz.de/en/photo_electronics/adapter.143.html

I den lista du refererar till så misstänker jag att den blixt de skriver som "36 C2" är samma som "36 CT-2" och den fungerar, jag hittar ingen "36 C2" hos Metz så troligen är det ett litet skrivfel där 'T' har hoppat bort. :)

Hälsar
R

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar