Annons

Pentax K100d vs K100d Super

Produkter
(logga in för att koppla)

aggeman

Medlem
Nu när jag så gott som bestämt mig för att köpa en pentax k100d super för 4999:- så dyker möjligheten att köpa en begagnad, i nyskick, K100d för 3500:- upp...

Som jag har förstått det är de enda skillnaderna modellerna emellan förmågan att ta "Supersonic optik" och "Dust Removal-system".

Frågan är... Hur mycket är skillnaden värd?

Är det någon som upplevt en stor skillnad med sensorrengöringen? Så pass att det är värt 1500:-?

Och om man nu kommer till det läget att man vill köpa objektiv med supersonic-motor, har man inte redan bestämt sig för att uppgradera till k10, eller k20 då?

Hjälp!
 
Jeg har K10D. Kan ikke si at jeg har stor nytte av sensorristinga. Den har liten effekt. Coatinga av sensoren derimot, den har nok en viss effekt. Så spørsmålet er nok om K100D S har ny coating. Hvis ikke ville jeg sett bort fra dette.

Om du har nytte av SDm er det nok bare du som kan svare på. Sånn som det ser ut nå, er nok den største fordelen at SDM er mer lydløs. Om SDm fører til none hastighetsøkning er et debattema. Om det faktisk er forskjell når det gjelder hastighet, så er nok den marginal.

Mvh Tim
 
Jag är hemskt dålig på norska, vilket jag tror du svarar på... så jag ber om ursäkt om jag misförstått någonting...

Jag tolkar det som att sensorrengöringen har mindre betydelde?

Själva objektivskompabilitieten struntar jag nästan i. För jag räknar nästan med att uppgradera till k20, alt, k200 när den dagen kommer...

Inte sjutton är det väl så svårt att blåsa rent sensorn när det behövs?
 
Det går aldeles utmärkt att köra supersonicoptik på K100D, för på dessa objektiv finns både en Supersonicmotor och den gamla vanliga kopplingen. Inga problem alltså om du i framtiden skulle råka köpa ett sådant objektiv.

Hälsningar Zoran=)
 
aggeman skrev:
Nu när jag så gott som bestämt mig för att köpa en pentax k100d super för 4999:- så dyker möjligheten att köpa en begagnad, i nyskick, K100d för 3500:- upp...

Som jag har förstått det är de enda skillnaderna modellerna emellan förmågan att ta "Supersonic optik" och "Dust Removal-system".

Frågan är... Hur mycket är skillnaden värd?

Är det någon som upplevt en stor skillnad med sensorrengöringen? Så pass att det är värt 1500:-?

Och om man nu kommer till det läget att man vill köpa objektiv med supersonic-motor, har man inte redan bestämt sig för att uppgradera till k10, eller k20 då?

Hjälp!

En viktigare skillnad är väl att du får garanti när du köper nytt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.