Annons

Pentax K100D, minneskort.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har just köpt en K100D och undrar om någon har testat om det finns tidsvinster att göra på överföringen mellan kamerans buffertminne och minneskortet beroende på korttyp och märke?

Övrigt är jag förvånad över batterimätaren som svajar ordentligt. Tänker leta efter SANYO eneloop batterier (AA) som tipsades om i en tidigare diskussion om inte någon annan Pentax ägaren sitter inne på nåt annat bra tips.

Mvh Matti
 
Det beror en del på kortet...
Kort som skriver snabbare än 66x, är snabbare än kameran så de behöver man inte ha. Dock, när man läser hastigheten på kort så är frågan den - vilken hastighet avses? Oftast är det läshastigheten... på mindre nogräknade märken så är skrivhastigheten mycket långsammare än läshastigheten.

Hursomhelst. Sandisk är ett standardval som fungerar väldigt bra.

Hälsar
R
 
Jag har 8st Energizer 2500mah AA batterier till min K100 och blixt. Än så länge har jag inte märkt av någon större självurladdning. Har väll fått ut ca. 500-700 bilder på en laddning med min K100.
 
Matti Olsson skrev:
Jag har just köpt en K100D och undrar om någon har testat om det finns tidsvinster att göra på överföringen mellan kamerans buffertminne och minneskortet beroende på korttyp och märke?
Övrigt är jag förvånad över batterimätaren som svajar ordentligt. Tänker leta efter SANYO eneloop batterier (AA) som tipsades om i en tidigare diskussion om inte någon annan Pentax ägaren sitter inne på nåt annat bra tips. Mvh Matti
1. Ja.
2. Med skysta och nyladdade batterier visar mätaren fullt åtminstone några 100 bilder eller en månad eller två. Har du nyladdade i och mätaren åker jojo kan det vara ett batteri som är dåligt. Har du 2 uppsättningar kan du byta en efter en så du hittar den dåliga.
 
Re: Re: Pentax K100D, minneskort.

Bofoto2 skrev:
1. Ja.
2. Med skysta och nyladdade batterier visar mätaren fullt åtminstone några 100 bilder eller en månad eller två. Har du nyladdade i och mätaren åker jojo kan det vara ett batteri som är dåligt. Har du 2 uppsättningar kan du byta en efter en så du hittar den dåliga.

Måste bara fråga trots OT..

Du menar väl inte att du fotar 100 bilder på 1-2 månader?
eller att det håller sålänge om det ligger och vilar?
 
Re: Re: Re: Pentax K100D, minneskort.

Benjamin83 skrev:
Måste bara fråga trots OT..
Du menar väl inte att du fotar 100 bilder på 1-2 månader? eller att det håller sålänge om det ligger och vilar?
Nu på vintern kanske det blir 50-200 i månaden pga att jag ligger i ide. Eftersom jag har två kameror kan jag se att laddade batterier som legat 1-2 månader kanske kan användas till 50-100bilder. Alternativt kan man ta gissningsvis 3-400 bilder med nyladdade batterier. Använder Biltemas R6 på 1,2A(slutsåld).
 
Re: Re: Re: Re: Pentax K100D, minneskort.

Bofoto2 skrev:
Nu på vintern kanske det blir 50-200 i månaden pga att jag ligger i ide. Eftersom jag har två kameror kan jag se att laddade batterier som legat 1-2 månader kanske kan användas till 50-100bilder. Alternativt kan man ta gissningsvis 3-400 bilder med nyladdade batterier. Använder Biltemas R6 på 1,2A(slutsåld).


Jag har bara haft min 3 veckor men är nog över 800 bilder hittills iaf..

Behöver jag säga att det är min första systemkamera? ;)

Man är så impad av kvalitén så man har svårt att inte fota..
 
Här finns ett litet test som jämför minneskort...
http://www.viperlair.com/reviews/memory/corsair/other/sd2gb133/
(här ser vi att Corsair och SanDisk Extreme III är jämförbara).

Jag har själv köpt Corsair 1Gb 133x på Webhallen för 189 kr (inkl moms), upplever det som mer prisvärt än SanDisk Ultra II 60x som jag har använt tidigare. Har ej testat korten tillräckligt mot varandra för att kunna uttala mig om skillnader, men eftersom Corsair är billigare så... fortsätter jag med det. :).

SanDisk Ultra II 1Gb kostar 249 kr på Webhallen.
Corsair 2Gb 133x kostar 375 kr.
SanDisk Ultra II 2Gb kostar 429 kr.

SanDisk Extreme III 1Gb kostar 319 kr.
www.webhallen.com

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.