Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pentax k100d +kit synpunkter

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Jag köpte min första systemkamera glad ihågen. Men nu känns det lite som att man fått en smäll i magen. Jag lyckas inte få några bra bilder. JAg har plöjt en massa böcker, läst skolan här på forumet grundligt. Övar övar...men alla mina bilder blir fula. Dålig vitbalansering, suddiga, grumliga, mörka ljusa....jag får inte till det.

Automatiken kan vi glömma. Autoprogrammen ger mig inte en enda bra bild. Ibland lyckas jag får till det med manuella inställningar.

Vad jag inte fattar är hur polare som gått och köpt superzoomar för 3-4 tusen billigae och inte kan ett jota om fotografering, bara kör på programmen....får jätte fina, skarpa klara bilder på samma motiv i samma situvationer. Vi fotar med varandras kameror och inget snack om saken, deras kameror klarar biffen, men inte min! Oavsätt vem som trycker på knappen....

Vid sitvationer som soliga dagar och man går in och ut ur skugga hade det vatt sjönt med automatik som funkar. När man fotar familj och hund och inte har tid att hela tiden byta ISO, slutartid och bländare konstant...

Och sen känns det verkligen jättetråkigt att det blir brusigt redan vid ISO 800.

Ingen som vet hur jag ska gå vidare....just nu känns det väldigt tungt. Jag valde mellan en kamera och en san fransisco resa när jag äntligen sparat ihopp lite pengar...så just nu känns det väääääldigt jobbit!
 
Lägg upp några (obearbetade) bilder på din sida, inklusive exif-information. Hänvisa sedan till bilderna här, beskriv vad du inte är nöjd med osv.
 
Övning ger färdighet

Prova autoiso på 200-800 tex. Vitbalansen tycker jag det räcker med att använda blixt med blixt(inomhus), annars glödlampa för glödlampsljus och varmlysrör och utomhus när det ej är mulet använder jag solläge (eller auto) även till månen på natten. Jag använder RAW-filer och kan därmed justera vitbalansen i Pentax RAW3 konverterare vid behov (även iso kan fininställas(känslighet))när jag gör Jpeg-filer.
Använd SR vid slutartider längre än 1/60s vid vidvinkel(upp till 35mm) och vid längre än 1/125s upp till 80-100 mm:s brännvidd.
Prova att fota bara med AV tidsautomatik eller TV bländarauto så har du bättre koll på slutartiden.
Använd exponeringsvarning i direktgranskningen och ligg på gränsen eller vid hög kontrast gå in på exponeringsvarningen lite grann.
Om du får brusiga bilder vid iso800 har du nog underexponerat 1 eller 2steg (=iso1600 eller 3200)
Du kan oxå precisera "vad hur" är fel eller visa bildexempel här i tråden.
 
Jag köpte en ett likadant paket förra veckan och jag är förundrad över hur bra mina "point-and-click" bilder blir så jag tycker att det låter väldigt underligt.
 
Ja det låter mycket konstigt. Generellt skall bilderna tagna i automatik vara bra med undantag för speciella situationer som kan ha lura kameran.

Lägg gärna upp några "dåliga" bilder, kanske är det nått fel på kameran?
 
Kompaktkameror ger ofta bättre bilder än systemkameror, för den som inte kan något om fotografering. En förklaring till detta är att de har en live-CCD, dvs bildsensorn är påslagen redan innan bilden är tagen och kan mäta upp bilden på ett helt annat sätt än systemkameror kan (systemkameror har en spegel i vägen för sensorn, så den kan inte vara påslagen före bilden tas), sedan gör kamerorna en massa justeringar - bildbehandling - som systemkameror inte gör. Som mer uppskärpning, kontrast och färgmättnad. Dessa kameror gör detta därför att tanken är att fotograferna ej ska vidarebehandla sina bilder, medan systemkameror är gjorda för fotografer som är mer avancerade och vill efterbehandla sina bilder. Så här har det alltid varit. Redan i filmens glansdagar så tog kompaktkamerorna bättre bilder än systemkamerorna gjorde, även på automatik, för fotografer som ej hade kunskaper om foto. Systemkameror kräver kunskap och när man har denna kunskap så får man bättre bilder.

En väldigt i-kameran behandlad bild ger en dålig förutsättning för efterföljande bildbehandling, därför att ju mer bilden behandlas - desto mer av bildens information förstörs. Därför är det bäst att utgå från en så tamt behandlad bild som möjligt. Detta är tanken som Pentax systemkameror är justerade efter.

Om man kör i Bright läge, så använder kameran mer justeringar än om man kör i Natural läget. De flesta av oss här föredrar Natural läget, men saknar man kunskap eller viljan till efterbehandling så kan Bright läget vara att föredra. Och om bright lägets inställningar inte räcker för din personliga smak, så kan du skruva upp skärpa +2 och kontrast +1. Då får du den onnaturliga, osmakliga processade stil på bilderna som kompaktkameror har idag och som tyvärr har blivit en norm för standard. Precis som MP3 har blivit en kvalitetsnorm istället för CD och vinyl...

Inomhus så har Pentax valt att strypa den automatiska vitbalanseringen före glödlampsbelysning och därför ska man välja att ställa in kameran på glödlampsbelysning. Skälet till att Pentax har valt att göra detta är för att glödlampsbelysning och solnedgångar båda har en röd färgton, om glödlampsljuset ska bli vitt så blir även solnedgången det för kameran kan inte veta någon skillnad. Eftersom k100D ändå är en systemkamera som vänder sig till mer avancerade fotografer, eller till de som vill lära sig fotografera med allt vad denna teknik innebär, så valde Pentax att användaren själv ska ställa in glödlampsbelysning manuellt.

Sen har vi detta med skärpa. Det är i många fall en fråga om teknik. K100D har 11 autofokuspunkter och du väljer den autofokuspunkt som ligger närmast det motiv som du tar. Om du bara använder den mittersta skärpepunkten och sedan omkomponerar bilden, så förflyttar du kameran i sidled och därmed ändrar avståndet mellan kameran och motivet, och då är den punkt du fokuserade på inte skarp längre. Undvik kamerans automatiska val av fokuspunkt, för kameran kan inte veta vad av det som finns i motivet som du vill ha skärpa på. Kameran brukar oftast ställa in skärpa på det som är närmast, men om du vill ha skärpa på det som är längre bort så måste du välja fokuspunkt manuellt!

När det gäller de automatiska bildlägena så är det även där en fråga om gissning från kameran, kameran kan inte veta utan gissar. Men, i dessa automatiklägen så gör kameran mindre bildbehandling än kompaktkameror gör. För kameran handlar det om bländare och slutartidskombinationer. För en kompaktkamera handlar det om fler saker som färgmättnad, uppskärpning, kontrast och annat som kameran gör olika i automatiklägena och som en systemkamera som k100D ej gör. Den har en grundinställning i bright / natural som används på alla program, den är inte som en kompaktkamera som kan ha helt olika inställningar och bildbehandlingar för olika motivprogram. I det fallet är kompaktkamerans automatik betydligt mer avancerad.

Att brus i bilden börjar komma vid ISO 800 är fullständigt normalt och något man får leva med, ändå tillhör K100Ds brusnivå bland det lägsta i 6Mp klassen bland systemkameror, och ligger faktiskt lägre än de dyrare 10Mp kamerorna.

Det är först med systemkameror som använder full format 35mm sensor som du kan få någosånär brusfria bilder i ISO 800, och en sådan kamera kostar över 20 000 kr.

Jag rekommenderar dig definitivt en fotokurs för att lära dig använda kameran.
Hälsar
R
 
Jag förstår inte varför du byter bländare, slutare och ISO hela tiden. Varför ska du göra det? Det funkar alltid för mig med tidsautomatik (Av) eller bländarautomatik (Tv). Och ISO går att på K100D ställa in på Auto 200 - 400 och då slipper du brusiga ISO 800. Du ska inte behöva gå till ISO 800 utomhus normalt, det är extremt hög ISO för dagsljusmiljö.

Om du använder exponeringskompensation så frikopplar du Auto ISO och den blir manuell, du kan inte både ha Auto ISO och exponeringskompensation samtidigt. En sak att tänka på... När Auto ISO har blivit urkopplad så kopplar du på den manuellt igen.

Har du verkligen flerfältsmätningen inkopplad och inte centrumvägd eller spotmätning? Centrumvägd och spotmätning kräver mer kunskap än flerfältsmätningen. Jag kör alltid flerfältsmätning, för det är bekvämast och resultatet blir riktigt bra oavsett sol, skugga eller blandljus.

Däremot så rekommenderas det att koppla flerfältsmätningen till vald autofokuspunkt, om du tar mycket porträtt så är det en fördel för då mäter mätningen huvudsakligen motivet i bilden och mäter inte det omkring lika mycket, utan fokupunkt och mätningen ihopkopplad så mäter den allt.

Hälsar
R
 
Det finns två lägen i K100D för bildautomatik.

Den ena är bildlägen, som kan ställas väljas automatiskt (Auto Pict) eller manuellt (symbol på väljarratten). Det enda dessa gör, är att de ändrar slutartid och bländare efter vad kameran tror är bäst för motivet. Typ liten bländare / lång slutare vid vidvinkel (landskap, eller gruppbild på porträtt), stor bländare / kort slutare vid tele (porträtt, action), liten bländare / lång slutare vid kort fotograferingsavstånd (macro/närbild).

Den gör inte mer.

Sen finns det något som heter Scene modes, scenlägen. Skillnaden mellan Auto Pict/Pict och Scene är att Scene även anpassar kamerans bildbehandling efter motivet, och Scene lägena är K100D:s motsvarighet till bildlägena i en digital kompaktkamera. Auto Pict lägena är det inte.

En bra grundinställning i kameran på JPEG för den som önskar göra så lite efterbehandling av bilderna som möjligt, kan vara

Bildton/image tone: Bright
Färgmättnad/saturation: -1
Skärpa/sharpness: +1 eller +2
Kontrast/contrast: +1

Detta väljs direkt i menyn som kommer när man trycker på, ja, Menu. Inställningarna kommer sedan ihågs, så man behöver bara göra detta en gång.

Och välja Auto ISO och omfånget 200 - 400, undvik att använda dig av exponeringskompensation eftersom den kopplar ur Auto ISO och du är tillbaka till manuellt ISO.

Koppla AE (ljustmätningen) till vald AF punkt, görs i C Specialinställningar/custom functions.

Välj AF select, manuellt val av AF punkt, och välj den AF punkt som ligger där motivet är i bilden, det som ska vara skarpt.

Om du tar porträtt, så är det ögonen som är viktiga att få skarpt.

Kom också ihåg att kompaktkameror ofta har ett störe skärpedjup än digitala systemkameror, därför att de har en mindre sensor. Detta gör att de maskerar små skärpefel bättre. För bra skärpedjup behöver du köra på minst f/8-11, räcker med f/5.6-8 för vidvinkel.

Hälsar
R
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar