Annons

Pentax k100d inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Jag behöver lite nybörjarhjälp med inställningarna i TV. Siffrorna för slutartiden i sökaren gör mig inte klok! Det står:

0,3 F13 2,0

Jag skruvar på E-ratten för att ändra slutartiden så ändras siffrorna från 0,3 till 4000 Vad innebär 0,3? Betyder det 1/0,3? Betyder 3000 1/3000? Hur får jag en slutar tid på 1 timme resp 1/ 4000s?

Dessutom låser sig min kamera ibland...det går inte att ta bild? Presis som det protesterar över intällningen....

Please hjälp...

Jomen så är det väl, 3000 betyder 1/3000 sekund. Slutartider > 1 sekund visas med " efter, t.ex 3" betyder 3 sekunder.

Tänk på att max inställbar slutartid är 30 sekunder.

ibbe76 skrev:
har du inte ett konstant gröntljus för autofocusen så kan kamran väga ta kort.

Kör du AF'en i AF-C läge kan du trycka av fastän AF inte hittat har hittat riktigt fram.

Jag kan rekommendera Fotosidans välskrivna artiklar, där tar de bla. upp grundkunskaperna med bländare samt slutare.

Förutom AF, kan väl även ljusmätningen säga ifrån om den ej kan ge en korrekt exponering givet de inställningar kameran fått?

Punkk skrev:
Förutom AF, kan väl även ljusmätningen säga ifrån om den ej kan ge en korrekt exponering givet de inställningar kameran fått?

Hur menar du? Om du kör hel mauellt och sätter en tid och ett bländarvärde så visar kameran något i mellan -3.0 till +3.0 beroende på hur exponeringen blir med valda inställningar.

Jag menade i Tv-läget, som frågeställningen. Om man t.ex ställt in 1/4000 i Tv-läget och försöker ta kort inne i ett mörkt rum. Säger den inte ifrån då med samma symbol i sökaren (blinkande "fyrkanten")? Kommer inte riktigt ihåg själv nu hur det fungerar utan att ha kameran till hands, om jag skall vara ärlig.

Med kameran ställd i M)anuellt läge, så får du ställa in vilka kombinationer av slutare och bländare som helst(oavsett vilken exponering det ger, under eller över) - men i något av de automatiska exponeringslägena så kommer kameran att protestera när den ej kan matcha din inställning.

Dvs - Tv är Time value, vilket innebär tidsförval och bländarautomatik. Du ställer in slutaren och kameran ställer in motsvarande bländare som ger korrekt exponering enligt vad ljusmätaren ser.

Ställer du in en snabb slutare så ställer kameran en stor bländare (lågt värde), ställer du in en långsam slutare så ställer kameran in en liten bländare (högt värde).

Om du ställer in en för snabb slutare, så kommer kameran att protestera när den ej kan ställa in en större bländare än vad det monterade objektivet klarar av.

Och om du ställer in en för lång tid, så kommer kameran att protestera när den ej kan ställa in en mindre bländare än det monterade objektivet klarar av.

Hälsar
R

Aha...nu trillade polätten ner

tack allihopp för ert engagemang.

Men, angående fotoskolan. Den rekomenderas ju väldigt mycket till alla oss nybörjare så jag känner att jag måste kommentera det.

Jag tyckte den var grymt pedagogisk, och förklarade teorin mkt bra. Men sen tar det liksom stopp. Liksom alla fotoböcker jag plöjt.

Man går igenom exponerings teori, lite om ljus...och sen pang på komposition.

Det känns lite som att man fått lära sig formlerna, men har inga konkreta övningar och tips som ger en lite aha-upplevelser.

Tänk er läroböckera i matematik! Jag gillade visserligen att plöja igenom resonimangen hur exempelvis trigonometriformelrna framkommit, men de flesta hoppar över detta och använder bara de formler som boken ger en.

Men oavsätt om man är intresserad av tekniken eller bara vill använda den, så måste de flesa av oss ändå lära oss genom att pröva...dock känner jag att jag inte riktigt fotfarande vet vad jag ska göra för övningar med kameran..det känns som att jag bara fotar på, utan att igentligen ha nåt mål, och utan att ha fått en enda vettig bild.

Hade vatt kul med en nybörjarpol eller lknande, där vi kan ställa alla våra pinsamma frågor!

Och var glad jag hade blivit om jag hade stött på ett "övningshäfte för nybörjare" (någon med författarambitioner här innne kanske?)
Har vatt på biblioteken men inte hittat något.

Alla ni som pluggade foto, vad använde ni för litteratur? Har inte ni några stenciler med uppgifter? Hehe!

Kram på er!

/Marie

Jag tror att du helt enkelt har för bråttom, och så har du glömt att läsa instruktionsboken.

Det bästa generella råd jag någonsin har fått är att använda en pryl eller ett program någon månad och SEDAN läsa instruktionsboken igen, från pärm till pärm.

Till att börja med kan du läsa fotoskolan parallellt med motsvarande kapitel i instruktionsboken, så klarnar nog det mesta efter hand. Låt det ta tid, så sätter sig förståelsen bättre.

både ja och nej...du har nog helt rätt i att jag kanske har för bråttom, men sen lär ju sig alla på olika sätt.

Efter en vecka med java så kunde jag ialla fall skriva ett enkelt program.

Det är väl lite det jag känner nu...man måste lära sig så oherhört mkt bara för att ta en enda vettig bild. (för autoprogrammen suger verkligen riktigt mycket)

Ps jag har plöjt instruktionsboken

Föresten, någon som vet villka gränser som min kitobjektiv har var gällande bländaren då?

kitobjektivet 18-55

marie_hallberg skrev:

Föresten, någon som vet villka gränser som min kitobjektiv har var gällande bländaren då?

kitobjektivet 18-55

Det är väl en bra övning i fotokunskap att ta reda på med hjälp av kameran? :)
Tänk på att största bländaröppning varierar med brännvidden.

marie_hallberg skrev:

kitobjektivet 18-55

Bländar omfånget är 3.5-5.6 om jag minns rätt utan gluggen till hands. Detta är den största bländaröppning på kortaste respektive längsta brännvidden. Ljusstarkare objektiv finns givetvis med dessa är ofta både dyra och större.

Som Ambjörn säger varierar bländaröppningen beroende på brännvidden på detta objektiv, men det finns även objektiv med fast blänadre över alla brännvidder.

Jag rekommenderar att gå en nybörjarkurs i digitalfoto. Där börjar man med att gå igenom kamerans olika möjligheter och inställningar (bländare, slutare) och sen får man övningar där tanken är att man ska praktisera det man lärt sig, dessa övningar utför man mellan gångerna man träffas och sen när man träffas går man igenom övningarna och så jobbar man vidare med bilderna i datorn.

Nr 2 / 2007 av DigitalFoto har massa om bländare och slutartid med bildexempel och förslag på hur man löser olika situationer, nu är dock allt som står där ej helt applicerbart, för det är ändå så att det skiljer sig lite mellan kameror - iaf vad det gäller ljusmätning och hur mätaren reagerar i olika ljussituationer. Det som står där i den tidningen är väldigt generellt, man kan ju givetvis utgå från det men ej ta det som sanning. (flerfältsmätningen i kameror fungerar på olika sätt, varje märke har sin idé om hur det ska vara. Centrumvägd och spotmätning fungerar däremot i stort sett lika oavsett kameramärke).

Hälsar
R

BengtJohnsson skrev:
Jag tror att du helt enkelt har för bråttom, och så har du glömt att läsa instruktionsboken.

Det bästa generella råd jag någonsin har fått är att använda en pryl eller ett program någon månad och SEDAN läsa instruktionsboken igen, från pärm till pärm.

Till att börja med kan du läsa fotoskolan parallellt med motsvarande kapitel i instruktionsboken, så klarnar nog det mesta efter hand. Låt det ta tid, så sätter sig förståelsen bättre.

Det var nog en vettig kommentar ändock! Bara några dagar senare och jag börjar redan fatta mer och mer om sambandet mellan bländare, slutartider och ISO!

Tack

Allt är en fråga om det som kallas för exponeringsvärde (EV).

En bländare tar in olika mängder ljus beroende på om den har stor eller liten öppning. En slutare tar in olika mängder ljus beroende på om den är öppen länge eller under kort tid. ISO värdet är kamerans känslighet för ljuset, med högre ISO så är kameran mer känslig för ljus än med lågt ISO (vilket egentligen är fel att säga, för det är inte känsligheten som ökas, utan vad som händer är att kameran *förstärker* signalen och denna förstärkning är det som kan leda till mer brus i bilden vid höga ISO värden).

Hela bländarsteg är...
1,4 2,0 2,8 4 5,6 8 11 16 22 32

Hela slutarsteg är...
1/30 1/60 1/125 1/250 1/500 1/1000 1/2000 1/4000

Hela ISO steg är...
100 200 400 800 1600 3600

Om vi har en ljussituation där kamerans ljusmätare rekommenderar exempelvis f/2,8 (f = bländare) och 1/250 (tiden) vid ISO 100.

Så får du exakt samma exponeringsvärde med...

f/4 och 1/125 (bländaren mindre 1 steg, slutaren långsammare 1 steg).

f/2,0 och 1/500 (bländaren större 1 steg, slutaren snabbare 1 steg).

När vi ändrar bländaren, så behöver vi ändra slutartiden lika många steg för att bibehålla exponeringsvärdet. När vi ändrar slutaren, så behöver vi ändra bländaren lika många steg för att bibehålla exponeringsvärdet. Om vi endast ändrar det ena värdet och ej det andra, så blir det en underexponering (för lite ljus) eller överexponering (för mycket ljus).

När man är i något av de automatiska exponeringslägena, så ändrar kameran mycket av detta själv. Om du ändrar bländaren, så ändrar kameran slutaren (läge Av på kameran). Om du ändrar slutaren, så ändrar kameran bländaren (läge Tv på kameran).

Bländaren kontrollerar skärpedupet, räckvidden av det som är skarpt och oskarpt framför kameran.

Slutaren kontrollerar utseendet på rörelser, om de ska "frysas" eller om rörelsen verkligen ska se ut som den rör sig, som något rinnande i bilden.

Det är motivet och det som man själv känner, som avgör om det är bländaren eller slutaren om är det viktigaste att ställa.

Nu kan det bli väldigt förvirrande här, för det finns något som heter halva exponeringssteg, ja t o m 1/3 dels exponeringssteg. Och då finns det bländarvärden, slutartidsvärden och ISO värden emellan de som jag har visat. Men det känns som överkurs att börja med det med en gång... det är lättare att räkna i hela exponeringssteg än i halva...

(exempelvis så är bländare f/3.5 ett "halvt" bländarvärde, och slutartid 1/45 är också "halvt").

Hälsar
R

Hej!

Jag undrar var "EV Steps" passar in i bilden och vad den gör rent tekniskt. Jag vet att den gör bilden ljusare eller mörkare men vad ändrar den? Slutaren, bländaren eller något helt annat?

Zulan skrev:
Jag undrar var "EV Steps" passar in i bilden och vad den gör rent tekniskt. Jag vet att den gör bilden ljusare eller mörkare men vad ändrar den? Slutaren, bländaren eller något helt annat?

"EV steps" är "EV steg".

Låt oss ta bländarskalan igen...
1.4 2.0 2.8 4 5.6 8 16 11 32

(not: faktisk bländarskala beror på objektivet, vissa objektiv börjar på f/4, andra på f/5.6, Pentax har haft ett som började på f/1.2!)

Skillnaden mellan varje värde är 1 EV.

Och slutartidsskalan...
1/30 1/60 1/125 1/250 1/500 1/1000 1/2000 1/4000

(not: jag listar inte hela skalan, Pentax DSLR's börjar på 30 sekunder, och det kändes långt).

ISO skalan...
100 200 400 800 1600 32000

Om vi har...
f/2.8 1/125 ISO 100

Så innebär...
f/4 1/125 ISO 100
f/2,8 1/250 ISO 100
En underexponering (mörkare bild) på 1 EV jämfört med f/2.8 1/125 ISO 100.

Så innebär...
f/2.0 1/125 ISO 100
f/2.8 1/60 ISO 100
f/2.8 1/125 ISO 200
En överexponering (ljusare bild) på 1 EV jämfört med f/2.8 1/125 ISO 100.

I kameran finns något som heter exponeringskompensation, där man ställer in ett EV värde. EV värdet är antingen + (mer exponering, bilden blir ljusare) eller - (mindre exonering, bilden blir mörkare).

Vad den ändrar, beror på kamerans exponeringsläge.

Om vi nu utgår från K100D...

Program läget: Här sköter kameran både bländare och tid. Exponeringskompensation kan därför ändra både bländare och tid, exakt vad som ändras beror på ljussituationen, motivet, vald brännvidd.

Av (bländarförval/tidsautomatik: Här sköter fotografen bländaren och kameran sköter tiden. Eftesom kameran sköter tiden så ändrar exponeringskompensation tiden.
- EV = snabbare tid.
+ EV = långsammare tid.

Tv (tidsförval/bländarautomatik): Här sköter fotografen tiden och kameran sköter bländaren. Eftersom kameran sköter bländaren så ändrar exponeringskompensation bländaren.
- EV = mindre bländare (högre värde).
+ EV = större bländare (mindre värde).

Manuellt läge: Här sköter fotografen både tiden och bländaren, och exponeringskompensation gör ingenting alls eftersom kameran här inte är inkopplad på bländare och tid.

Exponeringskompensation i K100D kopplar ur Auto ISO värdet och ställer in ISO 200, om man har Auto ISO inställt. Har man manuell ISO inställt så påverkas det ej av kameran.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar