Annons

pentax K100D eller Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde13

Aktiv medlem
Hej, tänker köpa en ny digital kamera, denna gången blir det en system, har kollat på Pentax nya K100D och på Nikon D50.
Dom båda kamerorna kostar ca 6500 kr med 18-55 objektiv.
Men jag undrar vilken som är ''bäst'' eftersom jag fotar det mesta så kvittar det ientligen men vill veta vilken som blir billigast i längden tex med objektiv och blixt?

En snabb prisjämförelse på några linser

Nikon 14/2.8 20.000 kr Pentax 14/2.8 7.000 kr

Nikon 12-24/4 11.000 kr Pentax 12-24/4 7.000 kr

Nikon 50/1.4 3.200 kr Pentax 50/1.4 2.400 kr

Generellt är Pentax billigare på jämförbar optik men det finns undantag.

papi skrev:
En snabb prisjämförelse på några linser

Nikon 14/2.8 20.000 kr Pentax 14/2.8 7.000 kr

Nikon 12-24/4 11.000 kr Pentax 12-24/4 7.000 kr

Nikon 50/1.4 3.200 kr Pentax 50/1.4 2.400 kr

Generellt är Pentax billigare på jämförbar optik men det finns undantag.

jo det är ju rätt så stora prisskilnader i deras egna märken, men det finns ju också Tamaron och Sigma som är rättså billiga jämfört med Nikon och Pentax egna objektiv.
Men jag får fundera ett tag till =)

Fredde13 skrev:
jo det är ju rätt så stora prisskilnader i deras egna märken, men det finns ju också Tamaron och Sigma som är rättså billiga jämfört med Nikon och Pentax egna objektiv.
Men jag får fundera ett tag till =)

Glöm inte... Ta båda kamerorna och säljaren ut på gatan/centrumet, ta ett knippe bilder och gå hem och kolla. Generellt sätt så exponerar D50 ljuset och färgerna alldeles exemplariskt. Hur snabb är AF:en? Testa på bilar som kommer åkande, fokusera först kameran på en halvmeter, sikta sedan på en bil som kör förbi och skjut - hur snabb är Af:en, hur bra mätte kameran?

D50 fick TIPA, helt fel kan de väl inte ha?

Lycka till

Adam

Nikon är säkert en bra kamera men den saknar en hel del jämfört med Pentax, spegeluppfällning, manuell vitbalans, ISO 3200, nedbändning från kamerahuset, bildstabilisering och bra sökare.

papi skrev:
Nikon är säkert en bra kamera men den saknar en hel del jämfört med Pentax, spegeluppfällning, manuell vitbalans, ISO 3200, nedbändning från kamerahuset, bildstabilisering och bra sökare.

bildstabilisering är ju verkligen något man skulle vilja ha! iso 3200 kan vara ganska användbart i konsertsammanhang oxå...

men annars är jag nöjd med min D50.

kikat efter recensioner på pentaxen? det finns ju en hel del om D50 iallafall, och de flesta är ganska positiva.

OscarM skrev:
bildstabilisering är ju verkligen något man skulle vilja ha! iso 3200 kan vara ganska användbart i konsertsammanhang oxå...

men annars är jag nöjd med min D50.

kikat efter recensioner på pentaxen? det finns ju en hel del om D50 iallafall, och de flesta är ganska positiva.

pentax K100D kommer inte ut förren i agusti så jag får se när den har varit ute på marknaden en stund.

I senaste nummret av Kamera&Bild finns en intresssant artikel om K100D och även lite spännade info kommande Pentaxkameror.

papi skrev:

När tog de bort den manuella vitbalansen på D50?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar