Annons

Pentax K-r, K-30 (eller K-5)?

Produkter
(logga in för att koppla)

W0lfgang

Ny medlem
Hej alla erfarna!

Efter att ha lagt min MX på hyllan för tio år sen är jag nu sugen på en systemkamera igen. Jag har läst sida upp och sida ner, jämfört specar och omdömen och räknat mina pengar. Plånboken säger att det räcker gott med en K-r för ca 4500 men jag kan inte låta bli att undra om det skulle vara värt att lägga 3000 till och få en K-30 (eller k-5?). Eller ska jag vänta och se om det släpps en ny, bättre och billigare(!) instegsmodell?

Väderskydd är ju en konkret fördel men andra saker som t ex pentaprisma, autofokus och hanterbarhet blir lite svårare att värdera. Hur stor skillnad märker en nybörjaramatör som jag? Eller rättare sagt, hur stor skillnad är det när jag väl börjar lära mig hantera kameran? Misstänker att kit-zoomen 18-55 kommer att sitta på ganska ofta men jag vill också kunna använda mina gamla manuella objektiv. Jag har läst att det är lättare, om än inte optimalt, att fokusera med ett ljusare pentaprisma jämfört med k-r men är det en avgörande skillnad? Byte av mattskiva blir nog inte aktuellt.

Förutom spontana barn- och familjebilder till vardags vill jag fota natur, landskap, miljöer, blommor och allt annat som kommer i min väg. Vill experimentera med långa slutartider på natten... Makro lockar också men då måste jag först komplettera med objektiv eller kanske bara någon billig mellanring...

Obs. ambitionerna är inte så höga men jag tycker det kan kännas tråkigt om man upplever att utrustningen hämmar en.

Jag förstår att ingen kan jämföra med k-30 "på riktigt" men baserat på dess specifikationer och ganska många(?) likheter med k-5 borde det gå att utvärdera skillnaderna mot k-r i alla fall.

Som sagt, nybörjare med liten (och bortglömd) erfarenhet av manuell, analog systemkamera. Tacksam för åsikter, insikter och annan matnyttig information som kan hjälpa mig i valet.
/Erik
 
Skulle säga att K-5 är vad Du bör sikta på, är mer än nöjd med min och skillnaden mellan K-r och K-5 är större i praktisk användning än det verkar på pappret och väderskyddet gör att den får följa med överallt oavsett väder och bara det gör den värd de extra pengarna.

Sedan är det en kalaskamera som Du kan ha länge och utvecklas med, är Du ringrostig så börja med Auto och när Du hittat tillbaka så har Du hela spektrat med AV/TV och min favorit TAV läge eller M om Du vill det.

Ska Du köpa en zoom från början är mitt tips att skippa kitzoomen och köpa till en Tamron 17-50 f2,8 den ger mycket bättre bilder och klarar sig i sämre ljus men kostar inte så mycket mera och levererar så mycket mera så väl spenderade slantar ;-)
 
Misstänker att kit-zoomen 18-55 kommer att sitta på ganska ofta men jag vill också kunna använda mina gamla manuella objektiv. Jag har läst att det är lättare, om än inte optimalt, att fokusera med ett ljusare pentaprisma jämfört med k-r men är det en avgörande skillnad? Byte av mattskiva blir nog inte aktuellt.

Jag förstår att ingen kan jämföra med k-30 "på riktigt" men baserat på dess specifikationer och ganska många(?) likheter med k-5 borde det gå att utvärdera skillnaderna mot k-r i alla fall.

Som sagt, nybörjare med liten (och bortglömd) erfarenhet av manuell, analog systemkamera. Tacksam för åsikter, insikter och annan matnyttig information som kan hjälpa mig i valet.
/Erik

En ny funktion i Pentax kameror (K-30 och K-01) är focuspeaking. Det kan underlätta när du vill ha perfekt kontroll på fokus både med manuella och med AF-objektiv. Nackdelen är att du måste hålla kameran en bit från ansiktet och vid starkt solsken så kan det vara svårt att se.

Något som är bra med K-30 jämfört med K-r är att den i princip bygger på ett K-5 chassi. Den har två e-rattar, en främre och en bakre. Du kan programmera dessa att kontrollera t ex slutartid, bländare, iso etc. En annan bra funktion är att du kan använda den både med laddningsbart Li-jon batteri och med vanliga AA-batterier (magasin som tillbehör). Den har hyffsat snabb seriebildtagning med sina 6 fps. Den är vädertätad! Du kan filma i 720p med 60 fps.

Utan att ha haft möjlighet att testa K-30 så kan jag säga att det antagligen kommer att vara den dslr på marknaden som ger mest för pengarna. Jag har redan rekommenderat en god vän som ska skaffa sin första systemkamera en sådan med ett DA 18-135 WR. Han ska filma en del och vill dessutom att den ska tåla våta och dammiga miljöer (terrängkörning). En bra kombo med lagom brännviddsomfång.
 
Jag har inte så mycket att tillföra här egentligen, men då jag nyligen införskaffat en Pentax K-5 efter ett bra tags sparande, så måste jag ändå rekommendera denna fantastiska kamera! :) Har inga haft den så länge ännu, men jag är helnöjd med allt jag testat hittills. De andra modellerna är säkerligen inga dåliga köp på något vis, troligtvis aningens mer begränsade än K-5an.
 
Tack för svar!

Ok, jag får väl räkna pengarna igen och ta en rejäl funderare på hur mycket jag vill spendera. Jag tyckte K-r verkade väldigt prisvärd och lagom "dyr" för mig, ända tills jag började jämföra uppåt i prisklass. Det är ju uppenbart att det är betydande skillnad mot K-5 och K-30. Frågan är om jag skulle bli besviken och frustrerad på K-r?

Läste lite mer om K5 vs K-30 på http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5/186886-k5-vs-k30.html men valet dem emellan är inte heller solklart.

Hmm...

Kanske kan hoppas på ett mirakulöst fynd på blocket? ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.