Annons

Pentax K-M

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Man kan köpa K-M med 18-55 + 50-200 (pentax) för fem o ett halvt tusen. Ni som har Pentax: Är det ett bra köp? Har läst lite rescensioner + klämt lite, men blir inte riktigt övertygad. Som jag fattat så får man ingen indikering på vald fokuspunkt? Sedan kändes menysystemet lite udda. Själva greppet o avtryck verkade ok.
Det låter som ett vettigt pris. Jag är lite tvärtom, så jag tänkte mig en dslr som andrakamera till min kompakt, som jag använder dagligen. Åsikter? Tack på förhand....

Det är mycket kamera för pengarna, men K-m är en ugående modell som använder Sonys gamla 10MP CCD-sensor.Den har lite sämre brusprestanda jämfört med de senaste CMOS sensorerna. Idag är det bara Nikon och Sony som använder denna sensor i sina enklaste instegskameror.

Att inte ha indikering av fokuspunkter i sökaren bör inte vara någon större brist när det bara finns 5 punkter. Dessutom lär du som oftast bara använda centerpunkten då det ger större kontroll över var fokus hamnar.
Hur menysystement ser ut på en kamera har sällan någon betydelse, för det är bara en vanesak. De funktioner som du har behov att ändra ofta ändrar du via info-skärmen, så det är rätt sällan du behöver gå ner djupare i menysystemet.

Om du kan tänka dig lägga lite mer pengar så tycker jag Pentax K-x är en bättre kamera som ger mer för pengarna, speciellt om du är intresserad av att filma och brukar fotografera under lite sämre ljusförhållanden.

Frågan är om du inte ska kika lite på Pentax K-X också, vad jag förstått hittills så ska det vara en riktigt lyckad sensor i den, kanske den bästa högiso sensorn i aps storlek som finns för tillfället?

Tag nu inte det som garanterad sanning eftersom det inte finns så många tester än, men den verkar riktigt lovande.

Edit: ytterligare ett svar kom medan jag skrev. nåja...

Det känns ju liksom...prisvärt. Vill inte lägga så mycket pengar som en K-x, då det ska vara som andrakamera. Är det någon som känner till gluggarna? Är dom ok?

Pentax 18-55 kitobjektiv tillsammans med K-m är riktigt bra, 50-200 är inte lika bra men det är långt ifrån dåligt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto