Annons

Pentax k-m DP recension? (va???)

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Mange

Aktiv medlem
Vad är detta? I alla tidigare recensioner har dom hyllat dess jpeg kvalite, eller iaf ansett den vara i samma klass som nikon/canons.

Får en känsla (kan ha fel) att en skepsis mot Pentax gör att dom förstorar upp dom negativa aspekterna på ett sätt dom inte skulle våga göra mot Canon/Nikon. Att recensenten inte VILL sätta ett toppbetyg för denna kamera för att det skulle förstöra världsbilden med Canon och Nikon på topp. Nej jag har inget bättre för mig än att klaga på detta :).

"http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk2000/page34.asp"
 
Vad tyckte du själv, för du har väl tittat på exempelbilderna de tog?
Jag tror inte de skriver ned Pentax, K20D beskriver de ju som en nästan felfri kamera.
 
Likvärdiga Jpeg med e-420 men märkbart sämre än 1000d(vid förstoring). Så visst har dom en poäng. Men att sätta en 6:a i betyg är att dissa kameran totalt för alla som inte är villiga att bearbeta i RAW.

Se hur kameran presterar i alla andra kategorier. Hade den fått en 7:a eller 7.5:a hade den gått om dom andra instegskamerorna.
Att dom gav pentax 20D bra betyg innebär inte att dom inte är reserverade mot pentax på instegskamera sidan. Tuff recension minst sagt. Men visst det behöver inte vara en stor komplott mot pentax, allt jag säger är att jag tror att det spelar in.
 
Plåtar man i raw kan man alltså dra slutsatsen att K-M är bäst i sin klass, det är väl inte så illa trots allt.
 
Likvärdiga Jpeg med e-420 men märkbart sämre än 1000d(vid förstoring). Så visst har dom en poäng. Men att sätta en 6:a i betyg är att dissa kameran totalt för alla som inte är villiga att bearbeta i RAW.
Håller med, de mikroskopiskt små skillnader i jpg-bildkvalitet som finns mellan kamerorna saknar nog betydelse för de flesta, och då speciellt för de som köper insegskamerorna som för det mesta bara kommer användas med kitobjektiven.
 
Men det är ju en testares förbannade skyldighet att nämna de skillnader han hittar mellan kameror. Sen hur läsarnas håller med i åsikten eller tycker de skillnaderna spelar roll för just dem, kan ju inte testaren avgöra åt alla tycken och smaker. Han kan väl bara gå efter vad han tycker eller?

Här han han valt att väga jpg kanske högre än raw i slutbetyget, vilket kan väl tyckas rimligt på en instegskamera där användarna sällan eller aldrig anvädner raw.
 
När de testade *ist DS i läge Bright så tyckte de att den hade för lite uppskärpning och att bilderna var för mjuka. När de testade K10D i Natural så tyckte de att bilderna var alldeles för mjuka och hade för lite kontrast. Och nu när de testar K-m i läge Bright så tycker de att bilderna är för mycket uppskärpta och har för mycket kontrast. Alltså, jag kan inte annat än le åt dem... Och detta visar ju bara att det finns olika åsikter om hur bilder ska se ut. Det handlar om tycke och smak.

När Pentax har en mild inställning till bildbehandling i kameran, så får de kritik av Dpreview som menar att människor gillar den look som kompaktkamerorna ger. När de då ändrar till att ha mer bildbehandling, mer som kompaktkamerorna, ja då får de kritik för detta också!

Jag förstår att det finns människor som vill att det ska finnas fastlagda normer över vad som är bra och dåligt så att de slipper känna efter själva och fatta sina egna beslut om vad de tycker om, men nu fungerar dessvärre inte världen på det sättet - inte ens i mikrokosmos är det fastlagt och icke föränderligt. (I kvantfysiken så förekommer det att partiklar bryter mot naturlagarna och befinner sig på andra ställen än de "ska" vara, vilket bland annat Stephen Hawking har visat, så allting i hela världen är relativt och flytande. Varför ska då människan sätta upp normer och ramar när världen inte fungerar på det sättet?

En viktig poäng i sammanhanget är att K-m är mer justerbar än sina konkurrenter. Den har 6 förinställda lägen för olika bildsmaker med olika kontrast, färgmättnad, uppskärpning, och så vidare. Dessa lägen kan ställas om av användaren efter eget tycke.

Dessutom har K-m justerbar brusreducering, vilket den är ensam om i sin klass.
Nu har Pentax valt att ha brusreduceringen avstängd i K-m:s utgångsläge, så när vi tittar på bilderna i Dpreview så jämför vi alltså icke-brusreducerade bilder från K-m med brusreducerade bilder från konkurrenterna. Detta är precis samma för K20D, som även den har avslagen brusreducering som utgångsläge.

Dessvärre så missar de flesta läsare detta, att Pentax har valt att inte ha brusreducering påslagen, vilket gör att många får för sig att brusprestanda hos Pentax är usel - därför att konkurrenterna kör med kraftig brusreducering som inte går att justera eller koppla ifrån.

Om man slår på brusreduceringen på K-m så kan man få samma "look" som konkurrenterna, om det är vad man önskar. Med Pentax har man ett val!

Så har det alltid varit med Pentax instegsmodeller, att de har varit mer konfigurerbara än konkurrenterna och inte varit lika begränsade. En K-m är exempelvis mer konfigurerbar än Canon EOS 20D - jag har en vän som sa till mig att vissa val för bildinställningar och JPEG, RAW inte gick att välja på hans kamera när den var i läge P. Jag höll på att trilla baklänges av förvåning över en kamera som var så begränsad och den kallas ändå "semi-pro"... jojo.

Jag håller inte med Dpreview om att den som köper en systemkamera inte är intresserad av att fibbla med inställningar. Om man inte önskar en kamera som kan konfigureras, då finns det ingen anledning att köpa en systemkamera - då klarar man sig ju utmärkt med en kompaktkamera. Det är just möjligheten till olika inställningar och justeringar som är just fördelen med en systemkamera, den extra kontroll som man kan få av bilderna. Det är ju själva poängen! Att då påstå att konsumenterna inte är intresserade, ja... det tycker jag är fel.

Sen tycker jag det är löjligt att klaga på att den inte visar vald fokuspunkt av de 5 tätliggande som finns. MZ-serien, förutom MZ-S, visade inte det heller och det gick utmärkt ändå! Och jag minns min Espio 90MC med 6 fokuspunkter varav ingen visades och den tog fantastiskt bra bilder mest hela tiden! Punkterna i K-m ligger så nära så de fungerar som en enda stor punkt med extra precision.
Och vill man ha spot så går det ju, den är ju omkopplingsbar - och det var inte ens min MZ-10 för den var alltid autoval för punkterna. Det känns inte som att de har provat funktionen i praktiken, utan bara klankat ner på något för sakens skull utifrån en teori, en intellektuell idé och tankekonstruktion, istället för utifrån hur det fungerar i verkliga sammanhang.
 
Senast ändrad:
Tycker sammangrötade AF-punkterna och att inte vald punkt syns i sökaren verkar vara största bristen på K-m.
 
Tycker sammangrötade AF-punkterna och att inte vald punkt syns i sökaren verkar vara största bristen på K-m.

Om sammangrötade punkter är en brist så är det en brist på alla Pentax kameror eftersom 11 punkts systemet i de andra också har stora AF punkter som ligger nära varandra, däremot så är indikeringen mycket mindre än storleken - ungefär 1/3 av punkternas verkliga storlek - så man vet inte om att punkterna ligger tätt inpå varandra...

Och, som sagt, det fungerade ju utmärkt med Espio och MZ-serien att inte ha markering av vald punkt i sökaren. Med MZ-10 och MZ-7 fungerade det dessutom utmärkt att inte ens kunna koppla om till spot autofokus, utan de körde alltid på automatiskt val. Och det fungerade! Jag har en MZ-10 själv! Inga som helst problem, det blev skarpa bilder! Det är detta jag menar med att den här kritiken tycks mer handla om en tankekonstruktion än något som man verkligen testat i praktiken.

Det fungerade även med Espio 90MC:n, den har tagit bland de skarpaste bilderna som jag har av mina filmbilder - och den hade auto val av 6 punkter utan någon indikering om var de fanns eller vilken som användes. Bilderna jag tog visade att det fungerade!

Jag ser ingen anledning att tro att det inte skulle fungera i en K-m när det har fungerat så bra tidigare! Och jag har hundratals bilder som visar just att det fungerar.
 
Om sammangrötade punkter är en brist så är det en brist på alla Pentax kameror eftersom 11 punkts systemet i de andra också har stora AF punkter som ligger nära varandra, däremot så är indikeringen mycket mindre än storleken - ungefär 1/3 av punkternas verkliga storlek - så man vet inte om att punkterna ligger tätt inpå varandra...

Och, som sagt, det fungerade ju utmärkt med Espio och MZ-serien att inte ha markering av vald punkt i sökaren. Med MZ-10 och MZ-7 fungerade det dessutom utmärkt att inte ens kunna koppla om till spot autofokus, utan de körde alltid på automatiskt val. Och det fungerade! Jag har en MZ-10 själv! Inga som helst problem, det blev skarpa bilder! Det är detta jag menar med att den här kritiken tycks mer handla om en tankekonstruktion än något som man verkligen testat i praktiken.

Det fungerade även med Espio 90MC:n, den har tagit bland de skarpaste bilderna som jag har av mina filmbilder - och den hade auto val av 6 punkter utan någon indikering om var de fanns eller vilken som användes. Bilderna jag tog visade att det fungerade!

Jag ser ingen anledning att tro att det inte skulle fungera i en K-m när det har fungerat så bra tidigare! Och jag har hundratals bilder som visar just att det fungerar.

Jag tvivlar inte en sekund på att det skulle vara möjligt att ta bra bilder även med saknad av upplyst af-punkt. Lite lite som jag tvivlar på att det går ta bra bilder med objektiv som bara har manuell fokus.
 
I + och - står det oxå att "Excellent, sharp and clean image results when shooting RAW" och den har tom högre upplösning än Canon 5D enligt Fotos tester. Men att i "Overall conclusion" haka upp sig på dålig Jpeg kanske är lite konstigt, även om det är en instegare. I den perfekta av världar använder man inte Jpeg annat än i all hast för tex webben eller dagstidningar, vill man inte fibbla med RAW är det bara att använda dia om man vill ha kvalitet. Men nu är det väl så att en del alltid kör med Jpeg och en del aldrig använder blinkers på sin bil ...

Ska man hårddra det hela så kan testarna oxå prova Jpeg i lägre upplösning, för det finns säkert en del som skruvar ned till Jpeg 6Mp oxå ...
Konstigt att dom inte tog upp att K-m saknar nedbländning.
 
Jag tycker inte att JPEG-bilderna är dåliga, och dessutom kan ju allt konfigureras efter eget tycke, inklusive de 6 förinställda lägena för bildsmak - där skärpa, färgmättnad, kontrast och nyans kan ändras. Det finns säkert de som inte gillar utgångsinställningen (Dpreview :) ) och det finns säkert de som gör det. Gillar man inte är det bara att ändra.

På filmtiden valde man ju film efter eget tycke och smak. Vissa körde Agfa (som jag), vissa föredrog Kodak, andra kunde inte tänka sig något annat än en Fuji Velvia. Man behövde ju inte byta kamera för att ändra "looken" på bilderna, det räckte ju med att byta filmen. I en digital systemkamera har man ännu större möjligheter till fintrimmning av bilderna, dessutom kan man ändra mellan tagningarna vilket var svårare på filmtiden om man inte hade någon av de roliga kamerorna som kunde spola tillbaks filmen med filmänden ute och så fick man notera vilken ruta man använde senast.

Jag tycker dpreviews recension är löjlig.
Testet borde kompletteras med de övriga bildinställningarna.
Och om man är nybörjare och inte vill hitta sin egen favoritinställning, då kanske det inte är en systemkamera som man ska ha... Ingen kamera kan passa alla smaker, lika lite som filmerna förr gjorde det. Men med en systemkamera så har man enkla val för att få till det just precis som man önskar, det är ju själva grejjen...
 
Tycker sammangrötade AF-punkterna och att inte vald punkt syns i sökaren verkar vara största bristen på K-m.
Jo, man kan tycka att dom borde blinka till som på dom andra K-modellerna, men om du har valt mittpunkten ser du ändå var den ligger pga inristningar i mattskivan. Vid auto-fokuspunkt blir det bara förvirrande med fokuspunkter som blinkar överallt, och du hinner inte se/reagera på vilken som väljs i alla fall. Visst är det en enklare lösning med bara fokuspunkter i mitten, men nåt ska det sparas på en instegskamera.
 
Men det är ju en testares förbannade skyldighet att nämna de skillnader han hittar mellan kameror. Sen hur läsarnas håller med i åsikten eller tycker de skillnaderna spelar roll för just dem, kan ju inte testaren avgöra åt alla tycken och smaker. Han kan väl bara gå efter vad han tycker eller?

Här han han valt att väga jpg kanske högre än raw i slutbetyget, vilket kan väl tyckas rimligt på en instegskamera där användarna sällan eller aldrig anvädner raw.
Tycker bara att vägningen av defaultinställningen är allt för stor med tanke på de små skillnader som är i jpg bilderna. Att dra ner jpg betyget till 6 tycker jäg är väldigt drastiskt när skillnaden är så liten att det förmodligen behövas större utskrift än A3 för att se någon skillnad mellan K-m och Canon 1000D. Ett avdrag på 0.5 - 1 poäng jämfört med 1000D tycker jag skulle vara mer rimligt. Det var ju också i den nivån som Olympus E-420 fick avdrag som ger snarlik bildkvalitet med K-m.

Med det blir ju mer och mer uppenbart att de ser de enskilda pixlarna som viktigare än bilderna. ;)
 
Ytterligare problem med K-m recensionen är att det är olika utgångsinställningar för olika språkval. Enligt rapport från Tyskland så ställer kameran om sig till Natural när man väljer Tyska. Någon som har provat?

Jag tycker Dpreview borde ha testat alla 6 förinställningar av bildlägen - Custom image - istället för bara ta en av dem. De andra nämns endast kortfattat, men de testas inte ordentligt.

Till skillnad från Dpreview tror jag inte att man köper en systemkamera för att inte göra någon inställning. Men kanske det är så idag att man väljer kamera efter utgångsinställningen, eller byter kameran om utgångsinställningen inte passar med ens egna önskemål, istället för att helt enkelt välja en annan inställning.

Förr bytte man film, idag kanske man byter kamera istället. Jag vet inte, jag känner att jag inte har hängt med i utvecklingen. Dpreview skriver om en verklighet som jag inte känner igen eller upplever, och om det är så som de påstår så tycker jag att utvecklingen har gått bakåt istället för framåt.
 
Om sammangrötade punkter är en brist så är det en brist på alla Pentax kameror eftersom 11 punkts systemet i de andra också har stora AF punkter som ligger nära varandra, däremot så är indikeringen mycket mindre än storleken - ungefär 1/3 av punkternas verkliga storlek - så man vet inte om att punkterna ligger tätt inpå varandra...

Det punkter som tagits bort jämfört med 11-punkters-systemet är just de 6 punkter som ligger längst från centerpunkt. Därav tycker jag med logik att man kan kalla det sammangrötning :)
 
Jo, man kan tycka att dom borde blinka till som på dom andra K-modellerna, men om du har valt mittpunkten ser du ändå var den ligger pga inristningar i mattskivan. Vid auto-fokuspunkt blir det bara förvirrande med fokuspunkter som blinkar överallt, och du hinner inte se/reagera på vilken som väljs i alla fall. Visst är det en enklare lösning med bara fokuspunkter i mitten, men nåt ska det sparas på en instegskamera.


Det är sant, det är nog avsaknaden av manuellt valt av punkt jag tänkte på. Auto-val är jag heller ingen fan av. Däremot är trenden att ha ansiktsigenkänning även i systemare, men det kanske ingen instegs har?
 
Tycker bara att vägningen av defaultinställningen är allt för stor med tanke på de små skillnader som är i jpg bilderna. Att dra ner jpg betyget till 6 tycker jäg är väldigt drastiskt när skillnaden är så liten att det förmodligen behövas större utskrift än A3 för att se någon skillnad mellan K-m och Canon 1000D. Ett avdrag på 0.5 - 1 poäng jämfört med 1000D tycker jag skulle vara mer rimligt. Det var ju också i den nivån som Olympus E-420 fick avdrag som ger snarlik bildkvalitet med K-m.

Med det blir ju mer och mer uppenbart att de ser de enskilda pixlarna som viktigare än bilderna. ;)

Jag kan hålla med dig. Jag blir bara lite allergisk när det pratas om konspiration var eviga gång en Pentax-kamera testas på dpreview...
 
Det är sant, det är nog avsaknaden av manuellt valt av punkt jag tänkte på. Auto-val är jag heller ingen fan av. Däremot är trenden att ha ansiktsigenkänning även i systemare, men det kanske ingen instegs har?

Håller med, borde kunna grejas i en uppdatering, men fyrvägsknapparna är direktknappar för vitbalans och iso mm. Men visst går det att ordna ändå. Autoval har jag knappt använt, blir bara osäker utan kontroll, men det kanske funkar bra, speciellt för nybörjare. Ansiktsigenkänning finns på Panasonic G1 och kanske nån mer, men det blir nog vanligt framöver + femtielva andra finesser som tillverkarna hittar på.
 
Jag kan hålla med dig. Jag blir bara lite allergisk när det pratas om konspiration var eviga gång en Pentax-kamera testas på dpreview...

Det tycker jag inte du ska bli när det gäller denna recension.
Det finns rättfärdigad kritik som den om af punkterna (vilket inte är bättre på D60/canon heller, men dom anses vara bra instegskameror endå). AF är generellt snabb och säker på K-M.

Sen finns det subjektiva åsikter som den om jpeg kvaliten som enligt mig bara är bashing.
Dom bedömde bara default jpeg inställningen inte några av dom andra valbara lägena som "natural", du ser vilken nivå det är på. Betyget ska vi inte prata om.

Men DP review är bara EN av alla sidor/tidningar/bloggar som recenserar kameror. Inga credentials på deras sida som säger att recensenterna är prisvinnande fotografer/tekniska experter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.