Annons

Pentax K-fattning?

Produkter
(logga in för att koppla)

paersk

Medlem
Hej!

Köpte ett Chinon 28mm 2.8 på tradera för att använda på min m4/3 kamera, men jag fick aldrig svar på vilken fattning det är. Jag misstänker att det är Pentax K men är inte helt säker. Jag antar att någon på detta forum kan berätta om jag har gissat rätt eller fel.

Jag har bifogat en bild (tagen med mobilkamera så kvaliten är inte den bästa). Den lilla piggen eller vad man nu ska kalla den går att skjuta ca 10 mm.

Tacksam för svar! Mvh paersk

Bilagor

• 20130412_195741.jpg
    20130412_195741.jpg
    11.7 KB · Visningar: 947
Jämförde med två av min Pentax K och det stämmer inte alls med Din bild, men vet inte vad det kan vara hoppas länken ger besked.

Hej!

Köpte ett Chinon 28mm 2.8 på tradera för att använda på min m4/3 kamera, men jag fick aldrig svar på vilken fattning det är. Jag misstänker att det är Pentax K men är inte helt säker. Jag antar att någon på detta forum kan berätta om jag har gissat rätt eller fel.

Jag har bifogat en bild (tagen med mobilkamera så kvaliten är inte den bästa). Den lilla piggen eller vad man nu ska kalla den går att skjuta ca 10 mm.

Tacksam för svar! Mvh paersk

Går inte att se på bilden, flera bajonetter är väldigt lika varandra och man måste ha mycket bra bild för att se. Chinon gjorde dock mig veterligen bara kameror med M42 och Pentax K. Dock så tror jag även Chinon gjorde några avarter i början av AF-åldern så man bör kolla noga så att inte objektivet fastnar. Jag har inte hört detta om några Chinon-objektiv, men vissa Ricoh är sådana att om man sätter dem på en kamera så får man inte loss dem sedan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar