Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-7 II?

Produkter
(logga in för att koppla)

andrho

Medlem
Både Scandinavian- och Cyberphoto säljer nu K-7 inkl vädertätat kit-zoom för under 10 000. Visst är det frestande? Vet dom något som inte jag vet? Har det ryktats om en K-7 II med smärre uppdateringar eftersom dom redan sänker priset på K-7? Eller är det en "vanlig" kampanj där dom höjer till riktpriset så småningom. (Vad det nu är).

Jag undrade samma sak, men efter att ha letat runt väldigt länge efter några sådana rykten och inte hittat något drog jag slutsatsen att det antingen är en väl bevarad hemlighet, eller helt enkelt ett bra erbjudande...

Efter Pentax cash-back kampanj som slutade för en dryg månad sen så tycks priserna ha varit låga på K-7. Prisutvecklingen hos K-7 följer nog ungefär samma mönster som Pentax tidigare kameror.
Sista halvåret innan K-7 kom såldes tex K20D för ca 7000:-.

En K-7 Super tror jag inte på, däremot är det väl ungefär 6 mån kvar innan Pentax släpper en uppföljare till K-7 (det brukar vara ca 18 månader mellan släppen). Ser inga mindre förbättringar som är värt att göra på K-7, det som skulle krävas är rätt stora ingrepp (som att tex byta ut sensorn), men det är något man kan förvänta sig hos en K-8 (eller vad nu uppföljaren kan komma heta).

Senast ändrad:
Kommande September är det den stora mässan Photokina i Tyskland. Det är troligt att Pentax har nyheter att presentera, som en K-7 uppföljare. (och då blir marknadsdebuten troligen november).
Så det är några månader kvar...

K7:an med den utmärkta kit-zoomen måste vara det mest prisvärda som går att uppbringa på D-SLR himlen just nu!

K-7 har i flera veckor legat bland topp-10 hos Cyberphoto. Som högst har den legat tvåa.

Här är prisutvecklingen på K7 och K20

..en blir billigare och en dyrare.
lma

Bilagor

• k20.png
    k20.png
    8.2 KB · Visningar: 594
  • s1_pricetrend90.png
    s1_pricetrend90.png
    7.3 KB · Visningar: 597
Lite humor att en kit-18-55 sänker värdet på K-7 med 1490:- på Cyberphoto eller att det innebär att vi har möjlighet att köpa en 50-200 WR för 4500:- :D

Cyberphoto har kampanjpris på 18-55 men inte 18-55 plus 50-200.
Det kan ju tyckas något märkligt för det blir billigare att köpa K-7 med 18-55 och sen 50-200 separat. :)

Jag tror inte det är omöjligt att det kommer en K-7 super om Pentax inte har hunnit jobba fram en ny modell samtidigt som 645D. En ersättare till K-7 borde väl komma efter sommaren efller i alla fall före Jul. Men samtidigt finns ju rykten om både en enklare och en mer avancerad kamera....(hur nu en sådan skulle se ut).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar