ANNONS
Annons

Pentax K-5s "Mirror-flop"...

Produkter
(logga in för att koppla)
Min K-5 har inte åkt på något liknande heller. Det enda jag drabbats av är att spegeln/slutaren fastnat i uppfällt läge då batteriet haft för lite kraft kvar, men tar man ut batterieriet och sätter in det på nytt så hoppar allt tillbaka utan problem.

Har kört min K-5 i dryga året nu i allt från riktigt varmt sommarväder till -20 och snöstorm samt regn och fukt och inte ett enda tecken på att spegeln skulle krångla, kör batteriet till kameran lägger av och då i med ett fullt och kör på.

Har bara haft problem en enda fång och det var självförvållat då jag gick från -20 ute och in i värmen och sedan ut i kylan igen = kondensbildning då frös den ihop men det ser jag inte som kamerans fel utan SBK.

Jag har också haft min i 1,5 år utan andra problem än det Andreas beskrev. Jag fick batteriindikatorn justerad då den visade fel och har inte sett problemet sen dess (hände två ggr innan). Jag gissar att kameran tror att batteriet är slut och inte hinner stänga ner kontrollerat.

//Lars

Jag har råkat ut för det här på min K-5 efter ett par veckor. Med fulladdat batteri kunde den höja och sänka
spegeln en liten bit när man hade tagit en bild. Det syndes tydligt i sökaren att spegel var lite öppen och
det gick inte att fokusera. Jag prövade med att använda ett lite urladdat batteri och då hände det aldrig.
Senare lämnade jag in kameran till Kameraservice i Kungsör och fick den fixad sen har den funkat felfritt i över ett år.

Mirror flop

Hej!

... eller hur jag nu ska uttrycka det, "spegelfel" kanske?

Är det någon som har drabbats av det på sina K-5 or? Och hur löste ni det isf?
Är lite i valet och kvalet mellan k-5 och K-30. Dock så gör "mirror-flopsen" mig en aningens fundersam.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det hela. Men kika på dessa länkar och se om ni känner igen det:
http://www.boxedlight.com/k5/mirror-flops.htm
http://www.youtube.com/watch?v=2O6WZjAmCI8

Hr haft mitt ex i sen december 2010 och har aldrig upplevt några mekaniska problem med den. Det filmen visar är säker jäklit irriterande, bara att hoppas att det finns garanti kvar. Tror att felet kan uppstå på båda modellerna, brukar inte vara så stor skillnad mjukvarumässigt. Jag har haft två pentax kameror och det har alltid varit ruskigt pålitliga. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar