ANNONS
Annons

Pentax K-50 paket m 18-55, 50-200 WR -ok som första paket?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrick.ericson

Aktiv medlem
Hej!
Är helt ny på forumet men tänkte att jag skulle använda mig av er totala erfarenhet.
Har kikat runt på olika märken och modeller och valt mellan Canon EOS 700, Nikon D700, 5200 samt Pentax K-50.
Bling är alltid roligt och även om k-50 inte har batterigrepp känner jag att den har det jag efterfrågar.
Vad tror ni om de kit man kan hitta m väderskyddade 18-55/50-200 objektiv?

Är det ett vettigt startpaket, eller ska jag gå på 18-55 och ett fast objektiv istället?

Hur är det med pentax och fjärrstyrda blixtrar? Läste en tråd om detta igår men hittar inte den nu. Funkar det klanderfritt eller finns det en risk för en underexponering om blixten går för tidig?

Mvh Patrick

Jag äger inte Pentax men min son har det. Jag skulle vilja påstå att dessa K50 paket är bland det mest prisvärda av instegspaketen - kameran har en betydligt bättre sökare än vad som är standard i det här segmentet. Det blir d u vädertätat - också unikt i segmentet.

Det enda förbehåll jag har är att man bör titta igenom kostnaden för hela systemet om man skall ha semiproffs/proffsobjektiv för där har ofta Nikon/Canon bättre pris/prestanda eller flera objektiv som inte Pentax har. Man skall dock inte tro att man nödvändigtvis gör klokast i att köpa Nikon/Canon nu då man ändå kommer sälja instegskameran med kitobjektiven om man vill ha ännu bättre grejer.

Du gör säkert aldeles rätt i att överväga K50 paketet nu.

Jag kan tyvärr inte svara på trådlös styrning. Är det viktigt för dig eller bara något du läst om? Jag har fotat med systemkamera i snart 30 år och sällan använt trådlös styrning men då fotar ju jag inte i studio.

Hej!
Är helt ny på forumet men tänkte att jag skulle använda mig av er totala erfarenhet.
Har kikat runt på olika märken och modeller och valt mellan Canon EOS 700, Nikon D700, 5200 samt Pentax K-50.
Bling är alltid roligt och även om k-50 inte har batterigrepp känner jag att den har det jag efterfrågar.

Är det ett vettigt startpaket, eller ska jag gå på 18-55 och ett fast objektiv istället?

Hur är det med pentax och fjärrstyrda blixtrar? Läste en tråd om detta igår men hittar inte den nu. Funkar det klanderfritt eller finns det en risk för en underexponering om blixten går för tidig?

Mvh Patrick

Jag har själv gått från Canon till Pentax då Pentax erbjuder så mycket mer än Canon (och Nikon) i form av vädertätning, 100% sökarbild, ISO-egenskaper, dynamiskt omfång samt byggkvalitet/ergonomi. Hade jag börjat fota idag så hade jag utan tvekan kört Pentax från början. Canon och Nikon är duktiga på marknadsföring. Pentax är duktiga på att bygga kameror/objektiv.

Hej!

Mvh Patrick

Hej!

Pentax K-50 är ett mycket bra val, speciellt med de väderskyddade objektiven.
Trådlösa blixtar funkar (Pentax, Metz, Exacta, Youngno bl.a.)
Min. synktid är 1/180 s.
Underexponering fixar du genom att använda kameran i manuellt (M) läge. :)
Det funkar bäst med alla blixtar. Du tar kontroll över exponeringen.

Pentax K-50 är ett utmärkt nybörjarval. Pentax är bra på att göra enkla och rediga användargränssnitt och har ofta smarta lösningar som gör deras kameror lätta att använda.

Hej!

Mvh Patrick

För min del så är det strakaste argumentet för Pentax mot Canon och Nikon och det är SR. Det andra är WR i hus och objektiv till ett lågt pris. Sen finns det andra för och emot av mindre betydelse.

Jag kör Pentax och är inne på mitt andra hus. Jag började med en K-x 2009 och uppgraderade till K-5 2011.

Jag fotograferar inte jättemycket med blixt, men har ändå provat några olika möjlighter. Dels kan man styra blixtar med hjälp av kamerans inbyggda blixt. Det är ett optiskt system, ungefär som en slavblixt men skillnaden att kamerans inbyggda blixt endast är mycket svag och ej påverkar exponeringen. Jag tyckte att det var lite opålitligt då det kräver relativt fri sikt till blixten du ska styra. Jag köpte sedan ett Cactus V5 trådlöst system som har fungerat mycket bra. Du sätter en transceiver på kameran och en vid blixten (det är utbyggbart med flera mottagare). Kör över radio och har väldigt lång räckvidd. Exponeringen i dessa "studio"-sammanhang görs lämpligen manuellt, så där är det inga problem. Det som ofta rapporteras som Pentax svaghet är blixtar på kameran som ska vinklas annat än rakt fram, då är de inte helt bra på att exponera rätt. Det är inget jag upplevt som något stort problem, man lär sig använda sina saker :)

Angående kittet så började jag med 18-55 och 50-200, dock DA-L versionerna som fanns med K-x. Jag tycker att det är prisvärda objektiv att börja med, ett riktigt fynd med tanke på väderskyddet kan man nog säga. En dryg tusenlapp extra för 50-200 tycker jag är ett bra pris. Att komplettera med ett fast är också en bra idé. Det är svårt att ge råd till andra då det beror på deras intresse, vilket man ofta inte vet förrän man börjat fotografera...

Med Pentax kommer du ha god tillgång på billiga och bra manuella objektiv, så att prova några fasta manuella är ingen dyr historia. Typexemplet är väl 50mm F1.7, vanligast i "M"-variant som är väldigt trevligt och kostar 200-400kr beroende på skick.

En sista varning bara, om du börjar kika på Limited objektiven är risken att du fastnar... då kan det bli dyrt :)

Limitedobjektiv och andra "risker":)

Hej,
Tack så mycket för alla svar! Iofs är ju tråden lite färgad eftersom jag ställde frågan på Pentax-forumet, men generellt sett, verkar det ju i alla fall vara ett bra startpaket.
Då jag bor utanför Jönköping passade jag igår på att åka till ScandinavianPhoto i Bankeryd för att känna lite på kameran samt för att jämföra den med med Nikon D5200 och Canon Eos 700D som är hyfsat likvärdiga kandidater prismässigt, storleksmässigt och funktionsmässigt. Döm om min förvåning när de inte hade något demoex framme, som väl var så, var de hyggliga och lät mig känna på ett ex direkt fr lagret.
Första tanken är att de är snarlika i känslan. Pentaxen ligger lite bättre i handen med ett lite större handtag. Canonen bör man nog investera i ett vertikalgrepp för att lillfingret ska få plats och samma hade faktiskt behövts till Nikonen (som ej har det tillvalet). Sedan kändes det som om att jag hela tiden skulle gå emot knapparna på baksidan när jag höll C och N.
Synd att det inte fanns ett objektiv och batteri i pentaxen så att jag fått se mer.
Tankade ner manualen från pentax.se och det finns ju en hel del lull-lull, verkar vara precis som ni säger, att man får mycket "pang-för-pengarna".

Ang de manuella objektiven, hur ser det ut generellt på begagnatmarknaden? Är det svårt att hitta autofokusobjektiv och objektiv som kan kommunicera m kameran? Måste man ställa n bländartalet manuellt i kameran och på objektivet?
//Patrick

Ang. begagnade objektiv så brukar de vanligaste som dyker upp vara från K- och M-serierna, alltså helt manuella utan kommunikation med kameran. Pentax var rätt stora på denna tiden (70-tal, tidigt 80-tal). Man skriver själv in brännvidden i kameran (den frågar vid uppstart) och då får man skakreducering som fungerar optimalt samt brännvidden registrerad i EXIF-datan.

De lite modernare serierna, A-, F-, FA- är inte lika vanliga, men dyker ändå upp emellanåt. Pentax var väl på tillbakagång under denna perioden. A-serien är manuell fokus men kommunicerar med kamerahuset (du kan ställa bländare från huset t.ex.). F- och FA- är autofokus.

De nya objektiven, alltså de som säljs idag, dyker upp ganska ofta med. Folk uppgraderar, byter system, tröttnar osv. Jag har själv köpt i princip alla mina objektiv begagnat, både nya DA och gamla manuella.

Tradera, blocket, fotosidan eller Pentaxforums (internationell) är där jag brukar kika efter beg. objektiv.

Om du inte har hittat sidan redan så är Pentaxforums.com mycket användbar. Se t.ex. http://www.pentaxforums.com/lensreviews/ för översikt av alla objektiv.

Annat paket?

Hej
Jag stod i valet och kvalet mellan k-30 ock k-5II i våras. Efter mycket fundering landade jag på k-5II i paket med 18-135 objektivet. Detta objektiv är betydligt bättre än de vanliga kitobjektiven och ett väldigt bra reseobjektiv som kan kompletteras efterhand med de objektiv man verkligen vill ha (i mitt fall sigma 10-20 och tamron 70-200).

18-135 har vädertätning och intern, snabb fokusmotor i en relativt liten och lätt storlek. Dess begagnatvärde är troligtvis betydligt högre än båda kitobjektiven som brukar vara svårsålda (eller lågt värde)

Även om detta paket är dyrare så får man också ett objektiv som kostar ca 5500 enskilt. Kanske kan du hitta ett paket med k-30 och 18-135mm till väldigt bra pris. Skillnaden mellan k-30 och k-50 är marginell.

DA och inte DA L

Nu har den kommit. Fin modell, mycket inställningar och mycket skoj :)
Bara en besvikelse. Hur mycket man än läser så missar man alltid något.
Jag kollade ju på objektiven som de skulle vara om man köpte dem lösa och då visar det sig att det finns två olika modeller, en budget och en lite mer Top of the Line. Båda med WR och samma ljusstyrka men de som följer med kameran saknar motljusskydd och inbyggd autofokusmotor.
Lite besviken blir man ju men så är det.
Nu kör vi med de gluggarna, beställer motljusskydden och siktar på nästa fasta gluggar istället.

Mvh Patrick

DA L 18-55 WR är standard kitobjektiv till K-50, men skillnaden är inte så stor mot DA WR.
Inget av Pentax 18-55 eller 50-200 mm objektiv har inbyggd AF-motor, så det som skiljer hos DA L är, plastbajonett, avsaknad av motljusskydd och avsaknad av "quick-shift" (som gör att objektiv går att fokusera manuellt även om kameran är inställd på AF).

Kitobjektiven kommer du nog snart att vilja ersätta med något bättre, så det har nog ingen större betydelse i längden. Men att de är vädertätade är nog den största bonusen, eftersom det innebär att du alltid har objektiv att använda om väderförhållanden kräver tätning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar