Annons

Pentax K-5 in-depth review

Produkter
(logga in för att koppla)
Och detta med första firmware. Senare firmware ger ju kameran högre prestanda vid kontinuerlig bildframmatning (tack vare effektivare algoritmer för att komprimera och spara bilderna).

Då får vi se vad Foto kommer att skriva i nästa nr om
Pentax K3.

K5 fick ju bra betyg i Kamera&Bilds testnummer,
men svårt att se hur mycket/litet Kr kommer efter på högiso.

Antar att det är Pentax Europa eller Fokus Nordic? som ligger
bakom att det inte har kommit test i Foto än, men Julhandeln
kanske funkar ändå för Pentax.
Foto kommer nog före Julhelgen och med test av K3(Kr)
och kanske även K5.

Kul att dom är tillbaka i toppen.
Bra med flera aktörer på banan. Hoppas det kommer lite mer märkes objektiv också.
Jag körde själv Pentax en gång i tiden. Började med Spotmatic sedan MX och LX. Jag har alltid gillat märket.

dp-review klagar på det låsbara programvredet, det som man nu kan få monterat i efterhand på Canon :)

dp-review klagar på det låsbara programvredet, det som man nu kan få monterat i efterhand på Canon :)

Det var en av de bästa förbättringarna på K7....så många bilder har gått åt skogen för att vredet rubbats (jag bär ofta kameran över axeln). Nu saknar jag bra möjlighet att låsa inställningar på nåt vis, dvs disable inmatningshjulen precis som man kan göra på batterigreppet. Hände så sent som igår att jag råkade fota på F22 fast det inte alls var tänkt så...

Efter att ha kört min nya k-5´a i 2 veckor nu så måste jag bara skriva hur nöjd jag är.

Jag har haft så många kameror genom åren, men upplevelsen av att byta från K20D till K-5 är ju den största upplevelsen på länge (slår nästan känslan när jag köpte en beggad Nikon F4 för ett gäng år sedan)

K20D får ju fortsätta som andrakamera, och det är ju ingen dålig kamera, men långt ifrån K-5

Ett bra hus!

Min K 10 är numera bara backup...K 5.an gör jobbet bra och det verkar inte vara några direkta barnsjukdomar så här långt. Tyvärr Pentax så kommer jag nog inte att behöva köpa något nytt hus på ett bra tag.. Men det är klart lite nya gluggar kanske det blir . Inte helt säkert Pentax,, men ändå.. Jag är hitintills mycket nöjd..

Att sedan testerna bekräftar denna kameras för och nackdelar ser jag bara som positivt...På höga ISO är den en riktig höjdare,,,,

Efter att ha kört min nya k-5´a i 2 veckor nu så måste jag bara skriva hur nöjd jag är.

Jag har haft så många kameror genom åren, men upplevelsen av att byta från K20D till K-5 är ju den största upplevelsen på länge (slår nästan känslan när jag köpte en beggad Nikon F4 för ett gäng år sedan)

K20D får ju fortsätta som andrakamera, och det är ju ingen dålig kamera, men långt ifrån K-5

Tyvärr Pentax så kommer jag nog inte att behöva köpa något nytt hus på ett bra tag.,

hehe, säger du nu, men vad säger du om 2 år?

skojar bara, men förhoppningsvis har Pentax inte tillverkat sin bästa kamera i k-5, jag ser fram emot en ny Pentax om 2 år eller 3 år

Jag brukar hoppa en generation, dvs jag skippade K10D (väntade på k20D) och K-7 och shoppade nu K-5.

Ser fram emot K-1------------>Kommer att vara i klass med D3s, FF, 10bilder/s etc etc

mums

Jag har helt missat hur litet K5-huset är, obetydligt större än mitt D3100-hus. (+1mm på höjd, +1mm på djup samt 6 mm bredare) Betydligt mindre än D7000.

Testkörde min K-5 idag på dansshow. Utgångsläget är dålig belysning och snabba rörelser - något min gamla K10D inte riktigt klarat av.

Körde i ISO3200 och verkligen inga problem med brus. Använda min DA* 50-135 och fokus fungerade fint i den bristfälliga belysningen.

Enda nackdelen är att autofokusen är rappare med icke-SDM gluggar.

Autofokusen för samtliga gluggar är faktiskt förvåningsvärt mycket bättre i jämförelse med K10D.

Testkörde min K-5 idag på dansshow. Utgångsläget är dålig belysning och snabba rörelser - något min gamla K10D inte riktigt klarat av.

Körde i ISO3200 och verkligen inga problem med brus. Använda min DA* 50-135 och fokus fungerade fint i den bristfälliga belysningen.

Enda nackdelen är att autofokusen är rappare med icke-SDM gluggar.

Autofokusen för samtliga gluggar är faktiskt förvåningsvärt mycket bättre i jämförelse med K10D.

Upp med en bild så får vi se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar