Annons

Pentax K-30, sitter löst i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

MTN

Aktiv medlem
Hej,

fick igår hem en K-30 som jag beställt från Cyberphoto. Kunde inte motstå då priset var 3490 kr :).

Verkar vara en trevlig kamera, känns riktigt gedigen. Har dock ännu inte hunnit granska bilder tagna med den.

Min fråga till forumet är följande. Om man vrider och vänder på kamera så låter det som att något sitter löst inne i denna. Man kan även känna att det är så vilket får mig att tro att det är något med en inte alltför liten massa som är löst. Av det lilla jag har hunnit prova kameran så verkar den dock fungera som den ska.

Är det normalt att något sitter löst inne i kameran? Min egen teori är att det har att göra med bildstabilseringen som K-30 har inbyggt i huset.

Vad jag kan minnas så har detta fenomen inte funnits på mina tidigare DSLRer (Nikon D50 och D300). Dessa har dock inte bildstabilsering ifall det nu är det som är orsaken.

Någon med K-30 eller liknande kamera som har samma erfarenhet?

Mvh
Thomas

Hej,

Lite mer utvecklat så är det rätt att det är bildstabiliseringen som orsakar ljudet. Och det är fullt normalt så du behöver inte oroa dig.

//Lars

:) En klassisk fråga. Man kan ju tycka att det borde följa med en liten lapp som förklarar fenomenet så köparen kan vara lugn.

Men som andra har sagt - ja det är bildstabiliseringen. En mer utförlig förklaring är: Sensor sitter på en platta med ett kullager. När kameran är igång så styrs plattan av magneter och detta påverkar hur sensorn ligger if förhållande till objektivet och därmed kompenserar för skakningsoskärpa.

När kameran är avslagen så är magneterna avslagna. Detta innebär att det inte finns något som håller sensorn på en fast plats. När kameran är påslagen hålls sensorn på plats av magneterna, även när man har slagit av bildstabiliseringen så är alltså magneterna i sensorhuset aktiva för de låser sensorn på en fast plats.

Med strömmen av - magneterna av och plattan som sensorn ligger på rullar fritt. Helt normalt och inget som skadar kameran vid normal användning.

När kameran är igång så styrs plattan av magneter och detta påverkar hur sensorn ligger if förhållande till objektivet och därmed kompenserar för skakningsoskärpa.

Och med "kameran är i gång" menas i detta fallet "när spegeln är uppfälld", inte bara att kameran är påslagen. Så länge spegeln är nere så är sensorplattan lös och ledig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar