Annons

Pentax K 20 D? Handla var?

Produkter
(logga in för att koppla)

agnetag

Aktiv medlem
Min Pentax ist DS har havererat,så nu ägnar jag midsommar åt att fundera på ny kamera istället för att krypa omkring bland blommorna i Norrlands midsommarnattsljus och fota. Suck. Har varit helnöjd med DS:en och överväger K10D eller K20D: Finns det några fördelar med K10 D förutom priset? I några test har jag på K20 D sett konstiga angivelser på ISO-tal och ibland saknas uppgift om optisk sökare. Vill veta exakt vilka ISO-tal som finns PÅ K 20 och om den har optisk sökare. Ds:en har precis motsvarat mitt fotointresse och kunnade. Är det då vettigt att köpa K20 ? Fungerar K20 gentemot Adobe Photoshops programvaror? Jag bor på en liten ort med få fotoaffärer (har inga Pentax hemma) Jag brukar handla helnöjd på Scandinavianphoto och har även behövt använda deras försäkring Solid på en kompaktkamera. Fungerat smärtfritt. Är det någon som har koll på om Fotokungen har motsvarande bra försäkring/service?

Agneta G
 
Hej,

K20 har ISO-intervallet 100- 6400 (över ISO 1600 och i raw brukar jag bli tvungen att reducera bruset med ett externt program.) Med funktionen "utökat dynamiskt omfång" aktiverad är lägsta ISO 200

Sökaren är optisk pentaprisma med samma förstoring som DS vad jag minns.

Förutom fler inställningsmöjligheter mot K10 brusar K20 ungefär ett steg mindre och har inte samma problem med banding på höga ISO. Utökat dynamiskt omfång är också riktigt bra ibland även om man nog kan efterskapa resultatet med manuellt arbete i PS.

Med en plugg in till Adobe PS skall du kunna öppna raw dng från K20 men inte säkert om du har en för gammal version.

Båda kamerorna är lite större och tyngre än den lilla DS:en.
 
Senast ändrad:
Jag kan verkligen rekommendera K20D. Det är helt givet en kamera du kommer att bli belåten med. K20 kan allt som K10 kan och den kan det bättre, dessutom har den ännu fler finesser som förbättrar bildresultatet.
Jag känner tyvärr inte till Fotokungen men har bara goda erfarenheter av både Scandinavian och Cyberphoto.
 
Jag fortsatte att titta på olika modeller och upptäckte Pentax K 200D. Är det ett steg bakåt från DS:en? Jag som mål att utveckla mitt fotande och använder ofta manuella inställningar.

Agneta
 
agnetag skrev:
Jag fortsatte att titta på olika modeller och upptäckte Pentax K 200D. Är det ett steg bakåt från DS:en? Jag som mål att utveckla mitt fotande och använder ofta manuella inställningar.

Agneta

Ett steg bakåt är det inte. Men jag tycker att om ekonomin finns och du känner att du växt ur DS:en, då är det dags för en K10/20D. Det blir en kamera du inte kommer att växa ur. Och använder du manuella inställningar tror jag du kommer att gilla K10/20D bättre än K200D.
 
Fortsätter att jämföra K 20 D och K 200 D. Det är väl priset som gör att jag fortsätter med det. Jag upptäckte i något test att det går att ställa in svartvitt i K 20 D. Stämmer det? Hur är det i K 200 D?

Agneta
 
Är det inte som med K10D att du kan framkalla RAW filer till JPEG i kameran och då välja att göra det i svartvitt? Rätt onödigt tycker jag själv, om jag vill ha svartvitt gör jag det på datorn.

Anledningar att jag valde en K10D istället för K200D.

- Batteriet, jag personligen vill inte pyssla med AA batterier som det är i K200D, en del tycker naturligtvis tvärsom, då tillgängligheten är hög.

- Storleken, gillar K10D's större och tyngre hus.

- Inställningar, i princip allt man vill ställa in kan man göra utan att ta bort kameran från ögat. Utom vitbalans. Det andra hjulet är skönt att ha.

- "Växa i", visste med mig från början att jag ville ha ett "proffs" hus. Varför skulle jag då växa i ett instegshus? Vill väl växa in i det huset jag till slut ska använda.

- Priset, nästan lika som K200D. Gäller ju dock inte K20D.
 
Ja, K 10 kan nog vara ett vettigt alternativ, som jag börjat kika på, fat att det föregångaren till K 20 D.
 
agnetag skrev:
Fortsätter att jämföra K 20 D och K 200 D. Det är väl priset som gör att jag fortsätter med det. Jag upptäckte i något test att det går att ställa in svartvitt i K 20 D. Stämmer det? Hur är det i K 200 D?

Agneta

Det stämmer att man kan fota sv/v med K20. Man kan till och med simulera olika filtereffektet precis som när man använde färgfilter på filmtiden. Det går även att simulera infrarött. Hur det är med K200 vet jag tyvärr inte.
 
Zewrak skrev:
Är det inte som med K10D att du kan framkalla RAW filer till JPEG i kameran och då välja att göra det i svartvitt? Rätt onödigt tycker jag själv, om jag vill ha svartvitt gör jag det på datorn.

Anledningar att jag valde en K10D istället för K200D.

- Batteriet, jag personligen vill inte pyssla med AA batterier som det är i K200D, en del tycker naturligtvis tvärsom, då tillgängligheten är hög.

- Storleken, gillar K10D's större och tyngre hus.

- Inställningar, i princip allt man vill ställa in kan man göra utan att ta bort kameran från ögat. Utom vitbalans. Det andra hjulet är skönt att ha.

- "Växa i", visste med mig från början att jag ville ha ett "proffs" hus. Varför skulle jag då växa i ett instegshus? Vill väl växa in i det huset jag till slut ska använda.

- Priset, nästan lika som K200D. Gäller ju dock inte K20D.

Det blir nog en K10D med tanke på priset.
 
Måste jag säga att det är ett gott val. Ser att du bor i Gävleborg, om du ska till Dalarna och framförallt Rättviks hållet är du välkommen in på en kopp kaffe och testa min om du vill. Vet ju att många är häromkring runt midsommar, musik vid siljan etc.
 
Zewrak skrev:
Måste jag säga att det är ett gott val. Ser att du bor i Gävleborg, om du ska till Dalarna och framförallt Rättviks hållet är du välkommen in på en kopp kaffe och testa min om du vill. Vet ju att många är häromkring runt midsommar, musik vid siljan etc.

Tackar för inbjudan, men framför allt ett stort tack för din hjälp på min väg till beslut. Agneta
 
PFH skrev:
Det stämmer att man kan fota sv/v med K20. Man kan till och med simulera olika filtereffektet precis som när man använde färgfilter på filmtiden. Det går även att simulera infrarött. Hur det är med K200 vet jag tyvärr inte.

Är det någon som använder det? Jag förstår faktiskt inte vad man ska med den funktionaliteten till. Kan någon förklara för mig? Jag nedvärderar det inte eller något sådant, jag är bara genuint fundersam på vad man ska med det till. För mig känns det bättre att fota i färg och få så skarpa bilder i raw det man bara kan. Varför vill man förlora information innan postproduktionen? Känns väl bättre att ha färgerna kvar utifall att?
 
SV/V

Hej!

Kör du med SV/V och fotar i RAW ser du dem svartvita i kameran vilket underlättar (för mig) när man skall göra ett jobb i svartvitt. Ställer du in kontrast filter och så kan det likna det du gör i Datorn senare.

Mkt användbart och skönt att se det i svartvitt direkt för att hitta känslan!
 
Aha. Så färginformationen finns fortfarande kvar? Det är bara en inställning i RAW filen?
 
SV/V

Nja det är väl en inställning i kameran som inte har ngt med RAW att göra... Om du kör endast RAW och väljer ngt customfunktion-läge såsom SV/V, bright eller så visas den aktuella inställningen på kameran men påverkar inte RAW alls...

Kör du däremot RAW+ visas ju den aktuella inställningen samtidigt som du får en JPEG som är tex SV/V och en RAW som är Rå...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.