Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K 10D sökarbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Curacao

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt ett K 10D hus.
Tlls vidare använder jag mest ett 50mm/1,7 objektiv tills kassan tillåter 21mm/3.2 + 70mm/2,4. eller 16 - 50/2,8

Problemet; Vid några tillfällen har jag varit noga med att utesluta störande objekt när jag fotograferat, både i höjd och sidled men när jag kommer hem och kör bilderna i datorn är ändå det jag ville utesluta med. Jag kan inte påminna mig detta problem när jag fotograferade analogt.

Beror det på "95% sökarbild" eller har det att göra med "analogt" objektiv eller är det brännviddsberoende?

Långt avstånd = större problem och vice versa.

Tacksam för svar/tips.

Mvh Bruno

K10ans 95% innebär att du ser 95% av bilden.
Det blir samma resultat på analogt, men på analogt är det kört(eller man får maska av) om man använder diafilm. På en digikamera tycker jag att problemet är mindre då det går att beskära eller klona bort något.
Vid stativ fotografering kan man(om man hinner) kontrollera fulla 100% genom att röra kameran eller att titta på motivet...

Tack för svar! Innan jag gick över till digitalt hade jag en Nikon F6 och om jag inte minns fel visar den 100%, sedan blev det en Canon G7 och då använde jag mest skärmen. Jag har väl helt enkelt glömt bort att det var samma fenomen analogt när sökaren inte visar 100%(MZ5n och MZ3)
eller också har jag blivit mer noggrann.

Det löser sig säkert när jag blir mer "digital" i mitt tänkande, fortfarande vill jag helst att bilden ska bli bra direkt.

Mvh Bruno

Du kan använda digital förtitt på K10D för att hjälpa dig vid komponering, detta gör du genom att ställa om skärpedjupskontrollen till att ta en bild och lagra den i kamerans minne (den sparas ej på kortet) och sen ser du på skärmen - som visar 100%.

Hälsar
R

Tack för tipset ska prova detta!
Det finns ju så många inställningsmöjligheter
att just denna hade passerat förbi min frontallob.

Mvh Bruno.

P.s. av detta följer ju också att om jag vill vara snabb i sådana situationer är en zoom att föredra, skall fundera på detta. d.s.

På diatiden gjorde jag ett litet test som kan vara användbart nu med. Jag ritade upp en bild på ett rutat papper, bilden hade samma proportioner som en filmruta. Sedan fotograferade jag av den och såg noga till att komponera så att den tecknade rutan exakt stämde med sökarbilden. Den färdigframkallade filmrutan monterade jag i en diaram och genom att papperet var rutat kunde jag få en känsla för hur väl sökarbilden stämde med det som fastnade på film.

Det var en MZ-S med, om jag minns rätt, 92% täckning i sökaren (i vardera ledden). På ett ramat dia kom det med lite mer än sökarbilden, medan ett oramat dia eller ett negativ förstås hade ännu mer information.

Hej!

Också ett bra tips, tack!

När man lärt sig förhållandena gäller det ju bara att komma ihåg det man lärt sig när men "ser" något.

Tycker ändå det är märkligt att jag aldrig tidigare tänkt på detta. Att jag mest körde
ramat dia kan ju vara en förklaring(har fotat med systemkamera sedan 1996)

Mvh Bruno

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar