>> Sökaren i DS är störrre än sökaren i DL, vilket underlättar manuell fokusering - dock är DL:ens sökare något ljusstarkare vilket beror på två faktorer 1) den är mindre, så den mängd ljus som sökaren tar in är koncentrerad på en mindre yta, 2) den har en nyare mattskiva än den i DS:en som kompenserar den ljusförlust som DL:ens pentaspegel sökare har jämfört med den pentaprisma sökare som sitter i DS:en.
Båda är bättre för manuell fokusering än konkurrenterna.
Jag förstår inte vad du menar med ljusstyrka? Både DS och DL:en har ISO 200 - 3200 och samma slutare (30s - 1/4000). De är användbara upp till ISO 800 med försumbart brus, visst brus finns vid ISO 1600, men det är först vid ISO 3200 som bruset blir klart påtagligt (dock blir bilderna fortfarande fullt användbara).
DA 16-45 är ett klart skarpare objektiv än DA 18-55, framför allt med öppen bländare (det är skarpare vid f/4 än 18-55 är). Det ligger definitivt i en högra klass. Den extra vidvinkeln kan också vara välkommet. Dock är 18-55 ovanligt bra för pengarna.
Pentax mjukvara uppfattar jag som enklare att använda än Canons, men den har något färre funktioner. Dock är ingen av dem särskilt bra. Jag har en kompis med Canon och vi slängde ut Canons mjukvara, det är enklare med Photoshop Elements.
Själv kör jag Capture One för att omvandla RAW till JPEG eller TIFF, den har bra funktioner men funkar bara med DS:en ej DL.
Bibble Pro är en lättanvänd och bra RAW-omvandlare med stöd för både DS och DL:en.
Jag är osäker på om senaste versionen av Photoshop Elements har inbyggt stöd för DL:en, men senaste versionen av Adobe Camera RAW har stöd för den.
(jag kör inte Photoshop... jag använder Corel PhotoPaint eller PaintShop Pro).
När det gäller tålighet så har DS:en och DL:en liknande uppbyggnad - skal i plastkomposit över ett metallchassi. De är lika tåliga.
En viktig sak - om du bestämmer dig för en DS bör du uppgradera den med senaste firmware (2.0).
DS:en och DL:en är väldigt lika varandra, men om du tänker använda gamla blixtar (ej P-TTL kompatibla) så fungerar inte de med DL:en, bara DS:en. DL:en fungerar bara med P-TTL blixtar.
Sedan så tycker jag att DS:ens 11 punkters AF där man själv kan välja fokuspunkt är smidigare än DL:ens trepunkters där man bara kan köra manuellt på den i mitten.
I fråga om bildkvalitet är de helt likvärdiga varandra, jag rekommenderar att du kör på tonläget "natural", då "bright" ger onödigt uppskärpta bilder med extra färgmättnad och kontrast.
Hälsningar*