Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax *ist DS eller Canon 300d?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
Jag står i valet och kvalet mellan att köpa antingen Pentax *ist DS eller Canon 300d. Alternativen för att köpa är för mig:
- Pentax ist DS + SMC-DA 18-55 objektiv + 512 mb-kort för 10 900:- hos den lokala fotohandlaren (Han har den inne och jag stödjer heller honom än att vänta 3 veckor och köpa från en internetaffär)
- Canon 300d med objektiv EF 18-55/F3,5-5,6 begagnad. Inköpt i juli 04 och enligt säljaren i mycket bra skick. Litet använd. Pris: 6500:- (Killen bor i samma stad som jag så fördelen är ju att jag kan kolla på kamerna innan jag betalar)

Så det är dessa två jag har att välja på. Framtill igår kväll (då jag hittade 300d) så har jag tänkt köpa Pentaxen. Den är väldigt liten och smidig men känns ändå rejäl. Canon är ju större och har bara USB1. Men å andra sidan går det ju lätt att köpa en kortläsare med USB2 och prisskillnaden för en student som mig är ju ett väldigt tungt argument.

Jag har dessutom en analog Canon-systemkamera där jag har 52mm objektiven:
Canon EF 35-80 1:4-5.6 samt Canon EF 80-200 1:4.5-5.6
Om dessa två passar Canon 300d är ju det ännu ett argument för den kameran.

Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig förklara tydliga skillnader mellan dessa två och vad ni tycker att jag ska välja.
 
Om du har canonobjektiv sen tidigare så är det väl självklart att man köper canon, eller?
Canon är i vart fall ett mer "mainstream" val som garanterat fungerar bra, det kan massor av fotosidan nissar intyga!

//
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.