Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax IS på äldre objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

eljenmyr

Aktiv medlem
Jag har en Pentax K10D och nyligen skaffade jag 2 gamla manuella objektiv.
När jag monterar ett av dessa frågar kameran om brännvidden för anti-skakfunktionens skull.
I det läget blir jag förvirrad.
Om objektivet är 50mm ska jag då välja det eller 70mm som kameran borde tolka det pga sensor-storlek.

Nyfiken på vad som kan gå snett om jag väljer fel.
I första fallet om jag väljer 20mm för lite torde det väl handla om att jag kan få skaknings-oskärpa i onödan?
Men tvärtom då?
Om jag väljer 20mm för mycket?

I detta fall tog jag 50mm som exempel.
Har också en Novotar 600mm som på kameran blir runt 900mm.
Då handlar det om att eventuellt göra fel på 300mm!

Tacksam för svar från vetgirig /Christer

Du ska ange precis den brännvidd som står, inte något annat. Brännvidden är samma oavsett vilken kamera du monterar objektivet på så ett 50mm objektiv är alltid ett 50mm objektiv. Det är egentligen bildvinkeln som projiceras som sensorn som är annorlunda jämfört med vad som projiceras på en filmruta. Tänk att ett 50mm objektiv på en K10D får samma bildvinkel som ett 75mm objektiv skulle fått på en analog kamera. Men som sagt, brännvidden är oförändrad!

Tack för svaret Erik!

Det glädjer mig att höra får då blir det objektivtest imorgon.
För mitt Novotar 600mm har jag nämligen valt 800mm (900mm fanns inte).
Får en såpass mjuk skärpa i bilderna att jag varit missnöjd trots att jag hört så gott om denna gamla klenod.
Nu inser jag att det kan vara min felaktiga inställning som spökar.

Mvh /Christer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar