Annons

Pentax i manege

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte höra om någon som fotar i ridhus eller liknande, där inte bara belysningen är dålig, utan marken även är mörk, har en pentax eller vet något om dem.

Jag sitter idag med en k10d och ett 70-200/2,8. Förutom att objektivet är helt värdelöst på att fokusera snabbt nog för ett djur som rör sig så är det helt omöjligt att inte få brusiga bilder. ISO 1600 är inte att tala om, 400 får mig att må lite dåligt och när det sträcker sig så långt som 800 går jag hellre iväg och fikar, för bilderna är inte säljbara någonstans.

Jag har även hört något om exponeringskompensation, att det ska kunna hjälpa, men när jag försöker reglera detta ändras även(/bara) slutartiden?

Min k10d har ju ett maxiISO på 1600, och jag planerar att skaffa mig en pentax k-5 istället för att slippa byta märke (därmed få lägga onödiga pengar jag inte har på objektiv), och den har ett maxISO på 12800, men om det är märket pentax som inte är bra på ISOtal så är det ju rätt kört. För som sagt, sådana här "problem" bland högre ISO vet jag att det är många andra med sämre kameror som klarar.

Jag vet inte helt enkelt, någon som har något att säga om detta?
 
pentax har tidigare inte varit i toppklass i dåligt ljus, men k-5 är fantastisk (efter förutsättningarna) på hög-ISO. enligt de flesta tester bäst i klassen, bättre än nikon d7000 (min nästa kamera) som använder samma sensor.
den lär ge ett ordentligt lyft i de miljöer du nämner.
 
Japp, K5an är klart mycket bättre MEN, (ett varningens ord) många K5'or (alla?) har problem med att autofokusen frontfokuserar i lite sämre ljus. En del hävdar att det är så lite att det inte märks utom i labbsamanhang andra hävdar att det är omöjligt att få en skarp bild (förutom att använda liveview, vilket funkar som nödlösning).

Det verkar dock mest handla om vidvinkel så 70-200 kanske inte är drabbat? Vi som är drabbade hoppas och ber att Pentax ska komma med en lösning men än så länge har de inte ens erkänt att problemet finns.

Min K5'a frontfokuserar hejdlöst på brännvidder under 35mm.
 
K-5 är bra på brushanteringen, men man ska inte tro att det är helt "fantastiskt". Dock hittar du inte nåt bättre i samma klass.

Även autofocusen är bättre på K-5, men samma där - i dåligt ljus så har alla kameror svårt att fokusera.

70-200 f2.8 är väl alltid ett lite bättre och mer påkostat objektiv oavsett märke och årsmodell. Så det kan du gott hålla fast vid.

Exponeringskompensation är ju endast att man kompenserar (justerar) den exponering som kameran anser är bäst. Exempelvis i snölandskap tycker kameran oftast att det är väldigt ljust så bilderna blir lite mörka. Därför kan man exponeringskompensera lite så att bilden blir ljusare (om man vill det) för att få den mer naturtrogen.

Kort och gott handlar det ju om att kunna fota bilder utan rörelse oskärpa i ridhuset. Slutaren bör vara så låg som möjligt (max 1/90 skulle jag gissa) och då har du bländare och ISO att justera.

Bländaren på ditt objektiv är 2.8, men du kanske vill fota i 3.5 för att få mer skärpa i vissa fall... sen återstår bara det ISO-värde som get önskad slutartid.

K-5 ISO1600 är ungefär som K10D ISO400.

Men man ska även vara medveten om att det som syns på skärmen (brus) inte alls ser likadant ut på vanliga utskrifter. Testade på skoj att skriva ut en dålig ISO1600 bild från en K10D i A5-formatet och det blev mycket bättre än väntat.
 
Vill Du inte lägga så mycket som en K-5 kostar men få kalasbra ISO prestanda så är en K-r ett prisvärt alternativ, även K-x som jag själv kör funkar fint men K-r är som sagt ännu vassare och jobbar obehindrat på ISO 3200-6400 och snabb serietagning och snabbfokusernade.

Kolla med lokala butiken elelr någon FS medlem i närheten om Du inte ka nfå låna en av dessa en helg och testa!
 
!

Oj, vad många svar, tack för hjälpen!

Leif; Frontfokuserar? Vad är det för något?

Peter: Ja, det objektivet är väldigt bra så länge man inte har det minsta bråttom, så det blir mest porträtt, men det kompenserar såpass bra då tycker jag att det är värt det. Jag kanske hade lite höga förväntningar iochmed att det hävdades att det skulle vara så himla snabbt och då blev ju besvikelsen dubbel.

Bo; Priset på en K-5 är inget problem, men jag är helt förälskad i min k10 i dagsljus, just därför vill jag inte lägga såpass mycket pengar om jag inte byter upp mig avsevärt i mörker, för då är det slöseri med pengar. :)
 
pentax har tidigare inte varit i toppklass i dåligt ljus, men k-5 är fantastisk (efter förutsättningarna) på hög-ISO. enligt de flesta tester bäst i klassen, bättre än nikon d7000 (min nästa kamera) som använder samma sensor.
den lär ge ett ordentligt lyft i de miljöer du nämner.

DxOMark ger ju dock D7000 högre betyg på just höga ISO än K-5. (Förvisso bara någon promille)

http://shorl.com/typrefanifafa

K-5 ÄR dock ett trevligt hus, det får även jag som Nikonist hålla med om, och gissningsvis det bästa valet för trådskaparen.
 
Inte direkt så jag har något val ändå, med tanke på att jag inte vill ha något sämre från Pentax, och ska man snäppet upp är det ju 645d som gäller och det är lite väl dyrt med 100k för en kamera på min nivå, haha.

Men tack för hjälpen, det här gav mig bättre svar än de recensioner jag läst och jag är nu ett steg närmare att faktiskt ta mig till affären!
 
Kan nog stämma, blev lite så att när jag sett prislappen lät jag bli att kolla resten av infon på den kameran ändå... ;)

645 är ju en mellanformatskamera, och kräver obektiv med större teckningscirkel än en småbildskamera.
Småbildskamerorna kräver ju i sin tur större objektiv än den APS-sensorkamera som K-5 och liknande tillhör.

Dssutom så är 645D bara marginellt bättre än K-5 i dåligt ljus om man ser på DxO's mätvärden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.