Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pentax i butik

Produkter
(logga in för att koppla)

peter20

Aktiv medlem
Hej!
är det någon som vet varför pentax digitala system kamror inte finns i butikerna på landsbyggden, men nästan alla andra märken, måste man åka till st-holm eller göteborg eller mallmö för att få känna, titta och älsk... stopp där. innan man köper en.
Jag saknar det.... att stå dreggla utan för skyltfönstren till fönsterputsaren glädje. :)
 
Här i Norrtälje finns faktiskt Pentax i butik, dock bara K-X just nu. De hade K-m och K20 när de var aktuella. De har inga objektiv hemma, men om man är ute efter något så tar de hem och ofta till bra pris. Köpte min K7 med 18-55 WR och 50-200 WR för 12500 vilket då var ynka fem kronor dyrare än billigaste web-pris, så det var bara och köpa.
 
Hej!
är det någon som vet varför pentax digitala system kamror inte finns i butikerna på landsbyggden, men nästan alla andra märken,
Det är något du bör fråga butiksägarna om.
Det kan finnas många olika skäl till att de valt att inte sälja Pentax eller att inte ha Pentaxprylar på lager.

Men ju fler som frågar efter Pentax i dessa butiker desto större chans bör det vara att de kan ändra sig.
 
Hej!
Jag får tydligen vara lite mer aggresiv och säga åt dom att ta hem pentax system kamror så jag får kläma och känna på dom.
det finns pentax kamror här också men "bara" kompackt kamror, inte att förakta, men en då.

Här i gävle med omnejd är det inget foto väder just nu bara vit vit vit, kanske ska släpa ut frysen och fånga en fin snö stjärna för fotoexpriment.
 
Det är tråkigt, inte ens Scandinavian Photo håller en K-7 i sin butik här i Malmö, om man litar på lagerstatusen de visar på webben. Inte heller Rajala, som inte ens visar Pentax på sin hemsida.
Japan Photo är den enda fotobutiken i stan jag vet har både K-7 och K-x inne..
 
Tur att man bor i Uppsala då där det finns en välsorterad butik med flera Pentax modeller på hyllan och tom vissa i personalen som är experter på just Pentax, heja UFK för det ;-)
 
Det är tråkigt, inte ens Scandinavian Photo håller en K-7 i sin butik här i Malmö, om man litar på lagerstatusen de visar på webben. Inte heller Rajala, som inte ens visar Pentax på sin hemsida.
Japan Photo är den enda fotobutiken i stan jag vet har både K-7 och K-x inne..

Fotokungen på Kocksgatan har också mycket Pentax i lager; Hus, blixtar, objektiv och tillbehör.
 
Tur att man bor i Uppsala då där det finns en välsorterad butik med flera Pentax modeller på hyllan och tom vissa i personalen som är experter på just Pentax, heja UFK för det ;-)

Brukar oxå handla där,
men här i Hallstavik (5000 infödingar) har jag sett K-x i butik...
 
Fotobaren

Hej!
Jag får tydligen vara lite mer aggresiv och säga åt dom att ta hem pentax system kamror så jag får kläma och känna på dom.
det finns pentax kamror här också men "bara" kompackt kamror, inte att förakta, men en då.

Här i gävle med omnejd är det inget foto väder just nu bara vit vit vit, kanske ska släpa ut frysen och fånga en fin snö stjärna för fotoexpriment.

Fotobaren i Sandviken hade KX på hyllan för någon vecka sedan. Kolla där! Du bor ju nära.

Uffe
 
App app app! Här i Östersund finns en "Pentax-butik", Foto Posé, med gamla anor.

Aha, det förklarar den toppklassiga servicen jag fick där när mitt motljusskydd till 16-45´an hade gått sönder under en stormig båttur från Werkön till stan. 2 av 3 expediter började prata Pentax. Jag blev chockad och glad.
 
Fotobaren i Sandviken hade KX på hyllan för någon vecka sedan. Kolla där! Du bor ju nära.

Uffe

Jag kanske ska gå dit och titta då, när jag var där för cirka 1-2år sedan så verkar det vara svårt att ta fram en pentax kamra om det inte var en kompackt ,så jag fick gå därifrån med nikon d60 istället för en K10 eller K20 som jag sucktade efter på den tiden, sorgligt

men dom hade trevlig personal att prata med och det är ju halva köpet, om inte mer. :)
igentligen borde en butik ha så många försäljare så att dom kunde vara insnöade på varsit märke åtminstånde dom 3-5 vanligaste.
 
Senast ändrad:
Mediamarkt i Sundsvall samt fotobutiken inne i Sundsvall stad har Pentax inne.
Men annars är det fasligt dåligt med pentax i hyllorna
 
Jag kanske ska gå dit och titta då, när jag var där för cirka 1-2år sedan så verkar det vara svårt att ta fram en pentax kamra om det inte var en kompackt ,så jag fick gå därifrån med nikon d60 istället för en K10 eller K20 som jag sucktade efter på den tiden, sorgligt

men dom hade trevlig personal att prata med och det är ju halva köpet, om inte mer. :)
igentligen borde en butik ha så många försäljare så att dom kunde vara insnöade på varsit märke åtminstånde dom 3-5 vanligaste.

Faktiskt så använde den butiken Pentax LX för sina studiefotografering på den analoga tiden.
När jag senast var in dit så hackade jag på Jimmy (han med Kirunadialekten) för att han bara hade en modell av Pentaxkamera på hyllan... ;=)

Uffe
 
Pentax har en mindre marknadsandel än Nikon och Canon så många fotobutiker känner sig mer trygga på att satsa på de märken som de vet säljer bra. Sen finns det ju de som tror att Nikon och Canon är bäst och då väljer de att inte ta in Pentax för de tror inte på produkten. Och så finns det de som är entusiaster och gärna pushar för Pentax i sin butik. Så det finns ju alla sorter...

Pentax distribueras i Sverige av FocusTrading och de gör ju det som de kan för att butikerna ska vara mer intresserade av att ha Pentax i sitt sortiment, men de kan ju knappast tvinga butikerna att ha Pentax.
 
Hej!
Jag får tydligen vara lite mer aggresiv och säga åt dom att ta hem pentax system kamror så jag får kläma och känna på dom.
.

Det blir ju ingen bra affär för handlarna att han skall ha kameror hemma för snåla nördar att klämma på. Tyvärr har marknaden för system blivit 90%+ för can / nik. Kan micro 4/3 ändra på det?
 
Hej!
Nu har jag funnit en butik i min närhet som har pentax hemma
och det var media market i valbo så nu har jag känt på en k7:a,
den kändes rejäl i förhållade till plast grunkan jag har just nu.
nu är det bara till att övertyga regeringen med många och mycket
bra argument var för hon behöver en sådan, d.v.s. jag ;-))
 
Sedär!

Hej!
Nu har jag funnit en butik i min närhet som har pentax hemma
och det var media market i valbo så nu har jag känt på en k7:a,
den kändes rejäl i förhållade till plast grunkan jag har just nu.
nu är det bara till att övertyga regeringen med många och mycket
bra argument var för hon behöver en sådan, d.v.s. jag ;-))

Så bra!

Måste nog göra mej ärende åt det hållet... Min regering har lagt rabarber på K20:an..

Uffe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.