Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax FF och MF utan spegel?

Produkter
(logga in för att koppla)

curtf

Aktiv medlem
På dpreviews pentaxforum och på PentaxForums skrivs om en intervju gjord av ett japanskt magasin med Pentax R&D chef som indikerar att man tittar på detta!

Kanske det till slut kommer ett kompakt FF-hus med inbyggd elektronisk sökare som via adapter kan ta mina äldre manuella objektiv? Med spegel och prisma borta borde ett sådant hus kunna bli betydligt mindre än dagens DSLR- "fullformatsklunsar".

Det säger nog inte så mycket att de tittar på detta då det inte behöver betyda att det kommer ut på marknaden i framtiden.

Om det skulle komma ut på marknaden så tar det förmodligen 3-5 år att utveckla för Pentax.

Å andra lär man knappast nämna att man tittar på det om man börjar titta NU. Det pågår nog mer eller mindre parallellt hela tiden.

Sen är min första reaktion att jag vill inte ha en FF utan spegel, det är ju nästan sökaren som är den största fördelen med FF.

Innan Hoya pratade Pentax rätt öppet om sina kommande produkter, kanske de nu kan fortsätta med det under Ricoh. Det återstår att se i vilket sammanhang som det nämdes att Pentax tittar på spegellöst FF och MF. När man läst intervjuv i sin helhet så blir nog bilden klarare.

Har svårt att tro att Pentax lagt ner något större arbete på ett nytt FF-system samtidigt som de varit i slutfasen i utvecklingen av 645D och Q. Däremot kan jag tänka mej att de använt Q för att bygga upp kompetens i att utveckla spegellösa kameror inför framtiden.

Tidningen där interjuven ska finnas okmmer tydligen ut idag, så vi kanske får veta lite mer då. För jag blev iaf gryyymt intresserad. Sonys NEX7 är ju egentligen perfekt, förutom den lite för lilla sensorn, samtidigt som min D700 också är ganska perfekt, förutom det på tok för stora huset. Så en fin kombo på det vore inte ALLS fel.
Bring it on Pentax!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar