ANNONS
Annons

Pentax eller Sigma som normalzoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har läst era goda råd här på fotosidan en längre tid men först nu tagit mod till mig och registrerat en användare.

Jag började foto digitalt med en kompakt Canon Ixus 400 och en FinePix S5100 för några år sedan. Nu tänkte jag gå vidare och har få efter många ångestfyllda nätter bestämt mig för en K10D.

Jag hade ställt in mig på kitzoomen Pentax SMC-DA 16-45/4 ED AL men den är leveranstid på (och ni vet väl alla hur det är när man äntligen bestämt sig).

Är det någon som har erfarenhet av Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro? Jag tänkte eventuellt försöka förhandla mig fram ett "kitpris" med Sigma-objektivet om ingen har något att invända.

Ett annat alternativet är givetvis att välja Pentax billigare kitobjektiv till en början och kanske även bli nöjd med det?

Hälsn
Patrik

Som vanligt beror det ju på vad du har tänkt att fota, motiv, ljusförhållanden mm

Jag är nöjd med mina kit-objektiv som jag använder i studio = mycket ljus.

Men har även en 50/1.4 som är grymt bra i [o]-befintligt ljus....

Har även en Tamron 28-75/2.8 som jag är nöjd med ljusstyrkan dock har jag front-focus på den...

I mina öron låter en 18-50/2.8 som ett mycket bra val, men det kostar ju en del också... Pentax glugger ger ju lite mer vidvinkel... beslut beslut ;)

16/50 2.8 skulle sitta som en fläskläpp men är ju dyr som knark :)

Jag känner mig lite smådragen till Sigma-alternativet pga macroläget men det är kanske att lura sig själv lite.

Känns som att jag väntat så länge nu så egentligen skulle väl inte några veckor mer eller mindre spela någon roll men man tar ju fler bilder med ett dåligt objektivet än utan något objektiv alls.

Kanske skulle man köra på Pentax billigare kit och utvärdera/byta ut det längre fram och se det som 1000kr i lärokostnad...

Jag skulle klassa Sigman som ett säkert val, välbyggd, snabb och bra optiskt. Sen är det mer en fråga vad du kommer ha mest glädje av, lite extra vidvinkel eller 2,8 i hela registret.

Kanske man också bör vara lite mer uppmärksam på tredjepartsoobjektiv vad gäller kvalitén. Det verkar tex vara större risk för fokusproblem, men det finns ju garanti för sånt.

Jag har en 17-70 som jag ska sälja nu för 16-50/2.8. Jättebra objektiv jag verkligen kan rekommendera.

Det är alltid svårt att välja objektiv.
Pentax DA18-55 är lätt, billig, kompakt, 255gr och har snabbfokus(vrida fokus manuellt) men har inte bästa skärpan, men det beror på hur mycket du förstorar.
Sigma 17-70 är dyrare och tyngre(455gr) men har ett fint zoomomfång, och antagligen bättre optiskt.
Pentax DA 16-45/4 var visst slut...
Sigma 18-50/2,8 är ytterligare lite dyrare än Sigma 17-70, 450gr och har kort zoomomfång men är skarpast.
Se: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=75526
Om en ~månad kommer Pentax DA*16-50/2,8 ED SDM som
är lite tyngre 565gr.

Hoppsan fick se Eriks Sigma 17-70 och tror att du blir nöjdast med det zoomområdet. Mejla Erik och fråga när han släpper gluggen/pris.

Jag är lite i samma situation själv, med skillnaden att jag nog kommer vänta ytterligare lite till innan jag slår till. (läs: få tillåtelse av sambo)

Min plan är att satsa på Pentax "kit-zoomar" först.

Pentax 18-55/3,5-5,6
Pentax 50-200/4-5,6

Då får man 18mm - 200mm för en relativt billig slant, och kan då börja testa sig fram och se mellan vilka millimetrar det kan vara värt att lägga ännu mer dyra slantar på ljusstarkare och skarpare glas.

18-55 ska vara rätt ok för att vara kitglugg och 50-200 har jag inte hört mycket dåligt om. Jag misstänker att 50-200 funkar alldeles utmärkt som porträttobjektiv om bara ljuset räcker till.

Sedan står en SMC-FA 50/1,4 högt på listan, som andraköp.

Men det var ju normalzoomar du var ute efter. Här kommer mina intryck efter att ha läst mycket och länge, samt tittat på alldeles för många bilder tagna med dem.

Pentax 16-45/4 ska vara bra, men magkänslan säger att en konstant 4 borde vara lite i minsta laget om man vill fota i sämre ljus utan blixt. Exempelbilderna som jag har sett har sett bra ut, men såg nån jäförelse mot Sigma 17-70, där det inte gick se någon större skillnad i kvalitet.

Sigma 18-50/2,8 är bra, har en kompis som använder den på en Canon med mycket bra resultat.

Tamron 28-75/2,8 kan ta mycket bra bilder. Var väldigt sugen på den ett tag, men vidvinkel på 42 mm (med 1,5x-faktorn) är lite väl mycket, om man inte lägger lite extrapengar på en extra vidvinkelglugg eller vidvinkelzoom.

Sigma 17-70 ska vara bra, om man får ett bra exemplar. Det lär enligt vissa internetforum vara ganska stor skillnad från objektiv till objektiv. Det gäller iofs alla tillverkare, men somliga anser Sigma vara värre än andra på den punkten.

Tack Johan och ni andra!

Det känns som mycket bra information.

Jag har själv tänkt i samma tankar ang. 18/55 - 50/200. Det är ju som sagt roligt att kunna täcka upp lite mer men kostar ju i kvalitet som vanligt.

Desto mer man funderar desto mer osäker blir man.

Slutar väl med en Nikon eller nåt istället :)

Patrik

Jag har sigmas 18-50. (Den gamla versionen utan macro) Den är kanonbra. Och vad jag har förstått så är macroversionen lika bra + det att man har bättre macro. Så jag tycker att det låter som ett kanonalternativ. Jag har nog knäppt 30000 bilder med mitt sigma iaf och jag har aldrig blivit besviken av vad objektivet presterat. Sen att det fortfarande blir dåliga bilder ganska ofta men det får jag nog ta på mig själv ;)

Förlåt för bumpningen av denna lite äldre tråd. Dock är jag i samma situation själv som trådskaparen, och det vore roligt att veta hur det gick för honom.

Har själv Pentax 18-55 och 50-200 och är extremt nöjd med telen. Normalzoomen skall jag dock byta ut. Och det är där jag behöver tips och erfarenhetsutbyte.

F.Eliasson skrev:
Förlåt för bumpningen av denna lite äldre tråd. Dock är jag i samma situation själv som trådskaparen, och det vore roligt att veta hur det gick för honom.

Har själv Pentax 18-55 och 50-200 och är extremt nöjd med telen. Normalzoomen skall jag dock byta ut. Och det är där jag behöver tips och erfarenhetsutbyte.

Hm ... Jag lade ut min DA16-45 för försäljning tidigare idag om du är intresserad. Tror inte jag ska säga så mycket mer om den iom detta ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar