Annons

Pentax dyra i sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Pentax prishöjningar har ju på senare tid diskuterats flitigt i diverse trådar. En snabb titt på bh foto & cyberphoto indikerar att detta är något av ett svenskt fenomen.
Betrakta tex 17-70/4 6600sek & 480 usd (3500 sek)
43/1.9 kostar ca 6800 & 570 usd (4100 sek)

De tycks som om optiken kostar nästan dubbelt så mycket i sverige.
Kollar man däremot på canon är priserna mer lika.

tex 50/1.4 kostar 4000 sek & 365 usd.

osv. Det tycks som att det görs stora påslag på pentax-optik i sverige, och att detta kan ha att göra med att det är ett litet märke, och sverige är ett litet land. Är det många här som importerar saker själva?

Om det är så att vi i sverige får betala överpriser på pentax borde man ju handla allt sådant utomlands. Själv är jag på väg till usa, och är lite sugen på en k7d, och lite fin pentax-optik.

/Johan

Problemet är ju garantier, som första ägare (köpare) tror jag man har 1 år, men säljer du grejorna så upphör garantin helt att gälla även om man har kvitto och allt. Går säkert att låta bli att avslöja att man köpt prylarna beggat, men hårddrar man det är det dom regler som gäller.

Tycker också att prishöjningen på en del gluggar var väldigt i överkant.

Jag har köpt nästan allt mitt i Tyskland, men tycker givetvis att det inte är solidariskt mot de svenska handlarna.
Kan inte vara lätt att hålla ett sortiment om en stor del av kunderna bara har det som referens på hur mkt billigare man kan handla utomlands.

Priserna som gäller f.n. är K7 8,400 och kx ungefär hälften.

Beträffande fel på varan har det bara hänt en gång, ett 50 mm 1,4 som turligt nog var köpt på cyberfoto. Men det rättade dom till snabbt och bra.

Men givetvis har jag grubblat mycket på varför vi i sverige, som inte ens har de högsta lönerna, skall betala mer..

lm

Eftersom Pentax är ett litet märke så kostar det mer att distribuera och lagerhålla än ett stort märke med större omsättning. Sverige som land är dyrt. Vi har högre moms och högre sociala avgifter samt högre skatter än USA och Tyskland (detta betalas av företag och är inget som vanliga löntagare normalt ser på sina lönebesked). Det innebär att det är dyrare att bedriva affärsverksamhet i Sverige, det kostar helt enkelt mer. Och som vanligt är det kunden som får betala den skillnaden. För ett litet märke som Pentax så blir det extra tydligt.

Exempel: Om jag som företagare har en intäkt på 500 kr i timmen, så är det bara 100 kr som jag verkligen tjänar som intäkt för min verksamhet, för resten går till staten i olika avgifter.

Det är inte helt rättvist att jämföra priserna på detta sätt eftersom priser i USA anges utan "moms". Då amerikansk moms varierar mellan staterna så kan det inte anges direkt på priserna. Momsen i USA är dock mycket lägre än i sverige och jag tror även vissa stater helt saknar "moms".

Det blir ändå en rätt stor skillnad i priser om man jämför med svenska priser utan moms.

Skatter och avgifter drabbar andra kameramärken också och förklarar ett generellt högre pris än ex usa, normalt brukar man kunna räkna dollarn som 10kr och få ett hyffsat riktpris. Men för Pentax räcker det inte till alls...

Nej precis, som Gimbal säger. överlag ligger sverige 70-90 % högre än bh foto när det gäller pentax. Då räcker inte 25% moms och 7% tull till.

Min poäng är att just pentax är föremål för särskillt stora pålägg is sverige, vilket är tråkigt, eftersom jag vill ha en. Själv beger jag mig emellertid till staterna snart, så då kanske det löser sig.

Prispolitik

Före prishöjningarna i Sverige för ett år sen
låg priserna i (väst)Europa ganska jämnt(kanske 10%
variation), förutom England som låg/ligger betydligt under.
Så där faller vissa argument ovan, idag kanske
priserna varierar upp till 50% i Europa med samma
Europaagent.

Största problemet är nog "utpriset" till olika
länder som varierar. Generalgenterna i USA tex
betalar inte lika mycket som dom i Europa eller
Afrika.

Vissa varor säljs tom med förlust till USA,
tex 1$ i affär medan samma vara i Afrika kostar 2$.
Dels handlar det om Kinaföretag som vill lansera
en produkt i USA och måste sälja med förlust i
början för att få sälja, behövs inte i tex Afrika.
Dels är det nog en tradition att utpriset till USA
från tex Japan ligger betydligt lägre.

Ett exempel:
Jag köpte en MC i Sverige 1985 (riktpris 49.900:)
för hårdprutat 45.000:-. Servade MCn i Tyskland på
resa och handlarn frågade mig vad jag betalade för den.
(45.000:) Han blev chockad!!!.
Förklaringen kom senare när jag fick veta att utpriset
till Sverige var betydligt högre än till Danmark.
Med samma utpris till Danmark som Sverige skulle
MCn kosta ca 40.000:- för kunden i Sverige,
med resultat att det bara skulle säljas marginellt
flera MC. I Danmark skulle priset säkert bli betydligt
över 100.000:-, kanske 120.000:- kanske mer.
Detta pga att Danmark saknar fordonstillverkning
och därför har höga skatter på MC lyxigare än skotrar
och bilar lyxigare än Lada.

Slutsats Japsarna sålde nästan lika många MC
i Sverige för 50.000:- som om dom hade kostat
40.000:-. men hade knappt sålt en enda MC i Danmark
för 120.000:-, men bra många för 70.000:-.

Av det exemplet kan man dra lärdomen att vi i fortsättningen ska köpa Pentax utomlands med följden att antingen sänks utpriset i Sverige (eftersom kunderna har genomskådat prispolitiken), eller så slutar man helt att sälja Pentax i Sverige (då ändå ingen köper).

Det sista vore mindre troligt då de själva vet om att de prisat ut sig och därmed kan välja om de vill in igen. Under tiden finns risken att tidigare märkestrogna lämnar Pentax. Jag funderar själv på det i mina mörkaste stunder...hoppas dock samtidigt på att en förbättrad k-7'a ska dyka upp.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar