Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax DA55-300 vs Tamron 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har planer på att uppgradera med en kraftigare zoom än dagens Samsung Xenon 50-200 och väljer mellan de ovan och det ska vara till en Pentax K200D, Pentaxgluggen är klart dyrare men är den lika mycket bättre som priset är högre eller är skillnaden inte så stor??

Sigma 70-300 är en kandidat men är inte toppkandidat.

Kommer mest att användas för natur och djurfoto, mest i skärgårdsmiljö med mycket handhållet men även en del stativ när tillfälle ges, därför känns det som att 300mm är max man kan hantera vettigt i den miljön eller vad tror/vet ni som är bättre på detta än mig?!

Tacksam för tips och erfarenheter av dessa och vilken som är mest prisvärd.

Såg att det var en kampanj på Pentax grejor framöver så det tar ju ner priset lite men ändå dyrare, så vilken är bäst optiskt?

Hmm.. finns det verkligen ingen som har en åsikt om detta, vore uppskatattat atf få veta då jag tänkte sätta ett av dem på önskelistan inför julen ;-)

Jag går i samma tankar som du.

Drog in frågan i ett annat forum och vart rekommenderad pentax 55-300, vilket det förmodligen också blir. Tänkte åka förbi nån butik och prova...

Jag har själv en K200D och ett DA55-300. Köpte i New York i höstas och sparade då en dryg tusenlapp mot att köpa hemma. Är mycket nöjd med objektivet som jag tycker ger klart bättre (skarpare och klarare) bilder än det DA18-55 som jag också äger. Det funkar att fota handhållet på 300 mm också om man är noggrann och har rimligt kort slutartid.

Tackar för infon kul att det dök upp några tips, skulle vilja ha Pentaxen men får se vad kassan tål när det blir dags då jag i såna här fall får vara min egen "tomte" men så ärdet väl för många gissar jag ;-)

Vore fint att klara sig med endast 2 gluggar då jag vill ha så lite packning som möjligt när jag är ute pga onda axlar så med det DA18-55 jag har och det tänkta DA 55-300 så är jag helgarderad känns det som.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar