Annons

Pentax, autobälg/autobellow, K och M, skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

gammalpentax

Ny medlem
Pentax autobälg-K, och/eller autobälg-M med diaduplikator-K, och/eller diaduplikator-M.

Vad är det för skillnad på dessa två? Jag har studerat det som finns (som jag hittat) på nätet men jag blir inte klok på detta. Är bokstäverna "K" och "M" endast generationsbenämningar för att hugade spekulanter på den tid det begav sig skulle tro att det har kommit en ny modell? Men endast med lite detaljskillnader i utförande och materialval, men fullt kompatibla mot varandra? Om man har en bälg med den ena "bokstaven", kan man då använda en diaduplikator med den andra "bokstaven"? och vice versa?

Först trodde jag att den ena hade M-42-fattning och den andra har Pentax K-bajonett, men det verkar inte vara så...

Jag står i omedelbart begrepp att införskaffa en bälg till min gamla filmrulle-Pentax och sliter mitt hår i förtvivlan över att inte få klarhet i detta så jag ber forumet om hjälp innan jag blir för tidigt flintskallig.

Pentax autobälg-K, och/eller autobälg-M med diaduplikator-K, och/eller diaduplikator-M.

Vad är det för skillnad på dessa två? Jag har studerat det som finns (som jag hittat) på nätet men jag blir inte klok på detta. Är bokstäverna "K" och "M" endast generationsbenämningar för att hugade spekulanter på den tid det begav sig skulle tro att det har kommit en ny modell? Men endast med lite detaljskillnader i utförande och materialval, men fullt kompatibla mot varandra? Om man har en bälg med den ena "bokstaven", kan man då använda en diaduplikator med den andra "bokstaven"? och vice versa?

Först trodde jag att den ena hade M-42-fattning och den andra har Pentax K-bajonett, men det verkar inte vara så...

Jag står i omedelbart begrepp att införskaffa en bälg till min gamla filmrulle-Pentax och sliter mitt hår i förtvivlan över att inte få klarhet i detta så jag ber forumet om hjälp innan jag blir för tidigt flintskallig.
K och M är endast generationsbeteckningar. I fallet med objektiv är dessa beteckningar relevanta eftersom dessa vanligtvis blev mindre och lättare. Men jag misstänker att när objektiven gick över från K till M fick beteckningen oxå följa med i fallet med bälgen. Skillnaden är förmodligen av kosmetisk men inte av teknisk betydelse. Så köp den du känner för. Har dock ingen egen erfarenhet av bälg.
Mvh Arne

Beteckningen -M verkar som sagt ovan vara relaterat till de objektiv som har beteckningen M. Bälgen har K-bajonett.
Se här:
http://pentax-manuals.com/manuals/accessories/accessmanuals.htm
Du behöver ett lösenord och det står längst ner på sidan: Pentax

Själv har jag en äldre Bellows II från mitten eller rentav början på 60-talet som ser lite annorlunda ut med två rör istället för prisma som styr ändarna på bälgen. Den är naturligtvis avsedd för M42, men jag moddade den för många år sedan så den kan förutom att användas till min K100D även användas till Canon FD-kameror och objektiv. Själva diaduplikatorn ser nästan likadan ut som i manualen som jag refererar till i länken, min saknar dock de små "hyllorna" för att ställa filmrullen på. Fungerar mycket bra till digitalisering av dia och svv neg, i mitt fall vanligen tillsammans med ett 75 mm förstoringsobjektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar