Annons

Pentax auto 110 analog!

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
En fråga bara.. hitta denna kamera med 110 film för ett tag sedan med massa utrustning mm.

En jävligt härlig kamera faktiskt tycker jag, stor sökare mm :p

Som ni vet finns knappt 110 film kvar och även om man kan hitta det någonstanns kostar det massa att framkalla :/

detta är en ganska dum fråga som jag förmodar inte skulle funka.

Men någon som tror man kan "bygga om" den kameran så den klarar av att fota med 135 film? :/

Någon som har en ide på hur man skulle kunna göra det?

typ ta bort bakre luckan eller nått och bygga på där?

aja kanske inte är värt besväret om det ens funkar men fan va kul det hade varit :/

Synd att det inte finns en så liten systemare med 135 film.
 
Det skall gå att ladda om kassetterna med 16 mm-film.

Kolla här: http://www.subclub.org/darkroom/roll110.htm

Förmodligen kan du också skära ner 135-film. Jag minns inte om 110-film har någon perforering och huruvida den i så fall används till något i pentax kameror. Behöver den inte det är det nog ingen större konst att bygga en skärmaskin. Det bökiga blir nog att ladda kassetterna i beckmörker.

Bygga om kameran är nog helt fel väg att gå.
 
Enligt den här sidan:
http://www.submin.com/110/collection/pentax110/

så skall pentaxkamerorna gå att använda med hemladdad operforerad film.

Det är en häftig kamera, det är nog värt att lägga lite tid på laddningsutrustning så du kan använda den som det är tänkt.

Sen får du ju köra svartvitt så du kan framkalla själv :)
 
Hmm, borde man inte kunna bygga på innehållet i en digitalkompakt i en dylik...Fast då får man nog vara väldigt fiffig...
 
110 har mycket större yta än digitalkompakterna. Den ligger närmare four thirds-systemet.

För den delen så har digitalkompakterna ljusstarkare och mer mångsidig optik, och säkerligen skarpare också.
 
Ja, säkert. Mest en tanke på nåt kul i stil med de där små leica- och rollei-miniatyrerna som man ser ibland.
 
Jag brukade tycka att det vore cool om Pentax kom med ett digitalhus i Auto 110 format, men efter att jag såg resultaten av någpn som testat objektiven ändrade jag uppfattning. Kvaliteten är för dålig. Men helt klart en jäkligt kul kamera för sin tid, och i jämförelse med andra 110-kameror säker konkurrenskraftig, men i dagens värld när inte ens APS-C är tillräcklig kvalitet för somliga, så tror jag 100 är mer kuriosa. Men den som lyckas sätta in en 4/3 sensor i ett gammalt 110-hus lär väl dra till sig en del uppmärksamhet :)

Vore kul om någon tillverkare tog fram ett modkit så man kunde modda sin gamla favorit. Det kanske kommer om några år när fullformatssensorer blir tillräckligt billiga. Byt ut tryckplattan mot sensorn. Placera ett litet batteri där filmkasetten skulle suttit. Klistra sedan en tunn platta med styrelektronik på baksidan efter att man gjort ett litet hål för kabeln. man skulle ju inte behöva så mycket mer än ISO-inställning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.