Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pentax AF-360 FGZ eller Metz 48 AF-1P
- Trådstartare supen
- Start datum
Didgeridoohan
Aktiv medlem
Jag tycker helt klart att du ska köra på Metz. Har själv storebror Metz 58 AF-1 och är väldigt nöjd med denna. Den har allt du får med pentaxblixten och lite till (kan till exempel vinklas i sidled). Billigare är den ju dessutom!
Edit: Kan väl lägga till att det enda negativa som jag har hört sägas om Metz blixtar (i alla fall 58:an, stämmer säkert för lillebror också) är allt knapptryckande. Det finns inga dedikerade knappar för olika funktioner utan man måste in i menyerna och ändra inställningar hela tiden. Själv har jag inga som helst problem med detta.
Edit: Kan väl lägga till att det enda negativa som jag har hört sägas om Metz blixtar (i alla fall 58:an, stämmer säkert för lillebror också) är allt knapptryckande. Det finns inga dedikerade knappar för olika funktioner utan man måste in i menyerna och ändra inställningar hela tiden. Själv har jag inga som helst problem med detta.
supen
Aktiv medlem
Jag tycker helt klart att du ska köra på Metz. Har själv storebror Metz 58 AF-1 och är väldigt nöjd med denna. Den har allt du får med pentaxblixten och lite till (kan till exempel vinklas i sidled). Billigare är den ju dessutom!
OK Tackar för svaret, då blir det en Metz
gunnargren
Aktiv medlem
Det går bra att göra...Går det att fjärrstyra Metz-blixten med kamerans inbyggda blixt? Har själv en AF-360 FGZ jag kom över billigt och det är både kul och användbart att kunna utlösa den trådlöst med ttl-mätning och allt...
gunnargren
Aktiv medlem
Jag har Metzen och är verkligen nöjd med den, men samtidigt ska jag säga att jag inte testat Pentax blixten och kan därför inte göra en rättvis bedömning. Det jag kan säga om Metzen är att den känns lite plastig, lite krånglig meny men har bra funktioner och bra styrka.
Chewbacca
Aktiv medlem
pentaxen ska väl vara rätt plastig den med. batteriluckan ska inte vara den bästa heller.
men jag kollade på nätet och pentaxen är lite billigare tom. bara 5 kr men ändå
pentax:
http://www.pricerunner.se/pl/283-12...ther_hits=200:Pentax AF 360 FGZ;;1840;&sort=4
metz:
http://www.pricerunner.se/pl/283-1240393/Kamerablixt/Metz-48-AF-1-for-Pentax-Samsung-priser
pentax:
http://www.pricerunner.se/pl/283-12...ther_hits=200:Pentax AF 360 FGZ;;1840;&sort=4
metz:
http://www.pricerunner.se/pl/283-1240393/Kamerablixt/Metz-48-AF-1-for-Pentax-Samsung-priser
Didgeridoohan
Aktiv medlem
pentaxen ska väl vara rätt plastig den med. batteriluckan ska inte vara den bästa heller.
pentax:
metz:
Kolla där ja... Tänkte så klart inte på att kolla pricerunner eller prisjakt innan jag kom med mitt påstående:
Billigare är den ju dessutom!
I vilket fall, jag tycker att man får mer för pengarna med Metz blixten...
Chewbacca
Aktiv medlem
stämmer att man får mer för pengarna. har du dissat någon sigma version? vilken o varför i så fall?
jag är nämligen på blixtköp linjen själv och hade väl nästan bestämt mig för 360:n innan. nu vet jag dock inte längre...
edit: sigma ef-530 super ligger i samma prisklass också och kan vinklas nedåt (bra vid macro).
jag är nämligen på blixtköp linjen själv och hade väl nästan bestämt mig för 360:n innan. nu vet jag dock inte längre...
edit: sigma ef-530 super ligger i samma prisklass också och kan vinklas nedåt (bra vid macro).
Senast ändrad:
Zipsweden
Aktiv medlem
Nu kan ju både Pentaxen Och Metzen vinklas nedåt också...
Didgeridoohan
Aktiv medlem
stämmer att man får mer för pengarna. har du dissat någon sigma version? vilken o varför i så fall?
Mitt påstående om mer för pengarna gällde jämförelsen Pentax 360 - Metz 48. Ska vi börja med Sigma också blir det mer komplicerat...
Jag kollade på både Pentax, Metz och Sigma innan jag köpte min Metz 58. Valet föll på Metz eftersom den var billigare än Pentax 540 och det fanns många trådar runt om nätet om Sigmas opålitliga exponering. Vet inte hur väl dessa kriterier stämmer nu för tiden...
En trevlig detalj med blixtarna från Metz jämfört med Sigma är ju att de går att uppdatera själv via USB. Sigmas blixtar måste skickas in (om jag kommer ihåg rätt).
gunnargren
Aktiv medlem
Är du nöjd med 58:an? Är i valet och kvalet om jag ska köpa en till hot shoe blixt, antingen 58:an eller Pentax 540, eller studioset från kaffebrus vilket blir ungefär samma pengar.Mitt påstående om mer för pengarna gällde jämförelsen Pentax 360 - Metz 48. Ska vi börja med Sigma också blir det mer komplicerat...
Jag kollade på både Pentax, Metz och Sigma innan jag köpte min Metz 58. Valet föll på Metz eftersom den var billigare än Pentax 540 och det fanns många trådar runt om nätet om Sigmas opålitliga exponering. Vet inte hur väl dessa kriterier stämmer nu för tiden...
En trevlig detalj med blixtarna från Metz jämfört med Sigma är ju att de går att uppdatera själv via USB. Sigmas blixtar måste skickas in (om jag kommer ihåg rätt).
Didgeridoohan
Aktiv medlem
Är du nöjd med 58:an? Är i valet och kvalet om jag ska köpa en till hot shoe blixt, antingen 58:an eller Pentax 540, eller studioset från kaffebrus vilket blir ungefär samma pengar.
Jag är mycket nöjd med 58:an. Kraftfull, bra med funktioner och jag får bra bilder med den. Det extra blixtröret fram kan vara väldigt användbart om man behöver upplättningsblixt när man vinklar huvudblixten i taket, mot väggen eller liknande. Stroboskopfunktionen är rolig...
Det enda som jag kan klaga på är att det kan bli mycket tryckande på knappar om man vill ändra inställningar och så är sensorn för trådlös blixtstyrning ganska känslig för hur man riktar den mot kamerans blixt.
Men, som sagt är jag helnöjd och rekommenderar den starkt.
wowwen78
Medlem
Jag är mycket nöjd med 58:an. Kraftfull, bra med funktioner och jag får bra bilder med den. Det extra blixtröret fram kan vara väldigt användbart om man behöver upplättningsblixt när man vinklar huvudblixten i taket, mot väggen eller liknande. Stroboskopfunktionen är rolig...
Det enda som jag kan klaga på är att det kan bli mycket tryckande på knappar om man vill ändra inställningar och så är sensorn för trådlös blixtstyrning ganska känslig för hur man riktar den mot kamerans blixt.
Men, som sagt är jag helnöjd och rekommenderar den starkt.
Jag har funderat på endera Metz 48 eller 58.
Vilken skulle du/ni rekommendera?
Jag har fastnad med problemet "wireless"-funktioner. Där har jag förstått att både 48 o 58 går, men är det nån skillnad på dem (tex. avstånd, känslighet var blixten är jämfört med kameran, osv)? Är den så nödvändig för en nybörjare?
wowwen78
Medlem
funderar du på metz 58 så är den "bara" ca 800:- billigare än pentax 540.
edit: iaf på cyberphoto
Jag funderar inte alls på pentax 540an. Endera metz 48 el 58. Pentaxen för dyr...