Annons

Pentax 85mm SMC-A* f1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

Lawson

Aktiv medlem
Hej alla Pentaxexperter, jag undrar om Pentax 85mm SMC-A* f1.4 är identisk med SMC PENTAX-FA* 1:1.4 85mm IF?
Den optiska uppbyggnaden indikerar det men i det här testet Canon 85mm f1.2 L (Mark II) vs.
Pentax SMC-A* 85mm f1.4
http://www.16-9.net/lens_tests/pentax85/index.html

Så påstås att så inte skulle vara fallet. Den äldre varianten skall vara överlägsen på de största bländaröppningarna.
Är det någon som har full koll?

Micke.

Nu är jag inte Pentax-expert....MEN - på den gamla ganska goda tiden när jag jobbade på Nybro Fotomagasin fick vi in en sån begagnad i ett fantastiskt skick. Då allmänt känd som en särdeles lyckad konstruktion, dessutom tillhörande A-serien som innehöll flera lyckade gluggar. Jag minns att jag testade den & dess höga kontrast på stora bländare fastnade i minnet. Men det var då det....vet inte hur den står sig mot FA85, men skulle gissa på att den hänger med den senare i ren skärpeupplevelse på stora bländare. Kör man Pentax & får tag på en sån idag har man en bra glugg!

Jag har en FA* själv men ingen erfarenhet av A*. Min erfarenhet av objektiv i allmänhet är dock att det finns mycket nostalgi när det kommer nya modeller. "Den gamla modellen var minsann bättre..." Att en ny modell är annorlunda betyder varken att den är bättre eller sämre, utan just annorlunda. Olika kompromisser har gjorts, och det är fullt möjligt att t.ex. A' var skarpare på stora öppningar, för FA* är ganska soft på 1.4, men det ändras snabbt när man bländar ner lite grand. Jag räknar fortfarande FA*85 som ett av mina skarpaste objektiv, i klass med DA35, DA*55, DA*200. Men både 85 och 55 är byggda för porträtt och aningen soft på 1.4. 55an blir knivskarp redan på på 1.7 eller 2.0, medan 85an blir som skarpast vid 2.0-2.8. Men det kan säkert variera en aning mellan exemplar också. Och skärpa är inte allt.

Det här med att "det var bättre förr". Kan nog stämma men det verkar ju som den är snäppet skarpare än Canons 85/1,2 . Och den anses väl vara skarp, Photozone verkar ju lyriska över den.

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar