Annons

Pentax 6x7 i digital version?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemesis

Aktiv medlem
Nu har ju pentax en 645D på gång finns det någon information om en digital version av deras 6x7?

Hur är det med objektiv kompabiliteten mellan deras 645 och 6x7 system? antar att man kan gå ner men inte upp, stämmer det...?

Orsaken till frågorna är annars, om det inte kommer nån fortsättning på 6x7 serien så lär priserna rasa till nära 0... och jag är på jakt efter en billig mellanformatare och ser gärna att det står Pentax på den ;)

Det kommer ingen Pentax 67D...
Marknaden bedöms som för liten. Dessutom är Pentax kapacitet för att ta fram en sådan också för liten, tänk bara all denna långa tid som har gått sedan de visade 645D första gången...

Huruvida priserna kommer att rasa eller inte, nog tror jag det fortfarande finns en marknad för att köra film hos en del.

Tycker mig ana en viss revansch för mörkrumsarbete.

I början av ny teknik blir alla "wow måste byta", men efter ett tag så finns det de som återgår till det gamla - för att de söker något visst.

Vi får se vad som händer...

Hälsar
R

Jag tror inte att det kommer någon digital version av Pentax 6x7. Sensorstorleken sätter käppar i hjulet. Redan en sensor för 6x4,5 är dyr och svårtillverkad.
Det finns adaptrar för att använda 6x7 objektiv på Pentax 645; däremot inte tvärtom.

-- MW

Hehe.

Skriver snabbare än min egen skugga.

Både 645an och 6x7an är himla trevliga kameror. Men när den digitala 645an kommer, så kommer priserna på begagnade objektiv att gå i taket. Framför allt på 645 objektiv, men förmodligen även på en del 6x7 gluggar, men ännu så länge är begagnatpriserna riktigt behagliga.

Jag antar att du har sett det erbjudande som Svenska Pentax har på beg/demo 645? 6000:- för en 645n + normal FA75/2.8 och filmhållare. De har även ett par olika objektiv mycket aggressivt prissatta; ett 45-85 zoom och ett 135 tele.

-- MW

67D ?

1. Det kommer en 67D om 2 år.
2. Det finns inget intresse för en större sensor.
Välj själv vad du tror på, jag tror på alt. 1 för att sensorn i Mamiya och Pentax 645D(?) inte håller formatet 6X4,5 utan är mindre. Slutsatsen blir att när priset på sensorerna har sjunkit tittar en del mellanformat och storformats fotografer på digitalt i 6X7 klassen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar