ANNONS
Annons

Pentax 67 vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Jag har köpt mig en Pentax 67 med 105mm gluggen och TTL prism .!

Jag vill ha lite råd ang denna kamera.
Vad bör jag tänka på när jag fotar med denna kamera,är det nåt specielt man bör göra.!

Ljusmätaren är den bra? eller ska jag satsa på att köpa en separat ljusmätare?

Kom gärna med inspel.!!

/Danne

Jag brukar använda min DSLR som ljusmätare.

Tänk också på att du måste använda ganska snabba slutartider om du skall köra handhållet. Det är en STOOOOR spegel som rör sig när man trycker av!

Skärpedjupet (eller snarare bristen på detsamma) kan överraska.

Testa dig fram, och njut av en rolig kamera och stora fina neg.

/Andreas

Snabba slutartider!

vad går gränsen för vad som är för långsamt?

Kan man köra handhållet med 1/60 och få bra skärpa?

/Danne

Hej

Tänk på att du får en brännvidd motsvarande x2 på småbild alltså runt 210mm. Då du fotograferar med tid på 1/60 sekund blir det ganska stor risk att få skakningsoskärpa.Jag hade en pentax 67 version I ett tag och hade alltid stativ då jag fotoade.
Lycka till med din skönhet ;)

I början när jag köpt min 67:a så använde jag min systemkamera som ljusmätare.
Men allt oftare när man lärt sig den centrumvägda ljusmätningen så kom båda kamerorna till samma resultat.
67:an tyckte jag tog stor hänsyn till högdagrarna och matchade diafilm suveränt.
Använder alltid stativ till min 67:a men jag vet många som kör handhållet,(eller körde).
Blixtsynktiden på 1/30 sec är väl inte den roligaste.
Du får helt enkelt prova dig fram,bra grejer är det varjefall.

Tänk på att du får en brännvidd motsvarande x2 på småbild alltså runt 210mm. Då du fotograferar med tid på 1/60 sekund blir det ganska stor risk att få skakningsoskärpa.Jag hade en pentax 67 version I ett tag och hade alltid stativ då jag fotoade.
Lycka till med din skönhet ;)

Det stämmer väl ändå inte. För småbild (24x36) brukar man säga 1/brännvidden. En normal på 50mm ger slutartid 1/60s.
För APS brukar man räkna om till småbild. Tex normal-brännvidd på 28mm (omräknat till småbild=45mm) ger också en slutartid på 1/60s.

Så samma regel skulle ge 1/60s för normalen 105mm på Pentax 67. Men visst får man väl ändå köra på lite snabbare tider för att utnyttja mellanformatets upplösning fullt ut.

Själv brukade jag köra med uppfälld spegel (den ger rätt mycket vibrationer vid uppfällning, när den fälls ner är bilden redan tagen, så då spelar vibrationerna ingen roll) när jag körde Pentax 67 på fri hand, och en tid på max 1/brännvidden (alltså 1/125s för 105mm objektiv).

Gick ganska bra att på fri hand och med bra grepp fälla upp spegeln med vänster hands tumme, och sedan ta bilden 1/2 sekund senare.

Vad gäller ljusmätningen var min ljusmätare trasig, så jag körde faktiskt på känsla.
Vid solljus var regeln 1/ISO-talet i slutartid vid bländare 11. Sen fick man öka ljusinsläppet vid mer mulet väder. Tex:
- Bild i solljus 1/125s f11
- Bild på stranden 1/250s f11
- Solljus i skidbacken 1/500s f11
- lite disigt, 1/125s f8
- mulet, 1/125s f4

Senast ändrad:
Ljusmätaren i 6x7 hade jag inga problem med den fungerar utmärkt jag körde bara med diafilm.Det är bra känsla i huset o jag tog bilder som var skarpa med vidvinkel 50mm på tider som 1/15 dels sekund utan problem.
Det som var mindre bra är att du får bara ut 10 kort på en 120 film.
Tidningsformaten är 2/3 format så på en helsida så croppas bilden ner till typ en 645 bild.
Därför köpte jag även 645N från pentax lika bra optik lite modernare o mer hanterbart hus än storebror 6x7.
Från 645 får man ut 16 kort per rulle från 120 film.
Men oavsett så är det en härlig känsla att se en 6x7 dia på ett ljusbord.

Det som var mindre bra är att du får bara ut 10 kort på en 120 film.
Tidningsformaten är 2/3 format så på en helsida så croppas bilden ner till typ en 645 bild.
Därför köpte jag även 645 från pentax lika bra optik lite modernare o mer hanterbart hus än storebror 6x7.
Från 645 får man ut 16 kort per rulle från 120 film.
Men oavsett så är det en härlig känsla att se en 6x7 dia på ett ljusbord.

Tror det exakta formatet för Pentax 67 är 55x68mm. Då får man croppa till 45x68mm. Med 645 blir coppade formatet 37x55mm. Alltså ungefär samma förhållande i filmyta som en 1D och 40D. Inte så stor, men märkbar.

Vänta nu!!

är inte 105 mm just 105 mm ?

Jag trodde bara att det var dom vanliga digitala kamerona som hade brännvidds förlängning.!

Eller missförstår jag er?

kan ni förklara lite mer ingående!?

Tack för alla svaren.!

/Danne

Vänta nu!!

är inte 105 mm just 105 mm ?

Jag trodde bara att det var dom vanliga digitala kamerona som hade brännvidds förlängning.!

Eller missförstår jag er?

kan ni förklara lite mer ingående!?

Tack för alla svaren.!

/Danne

Det stämmer, 105mm är alltid 105mm. Oavsett om det är på en Pentax 67, en Canon 5D eller 40D.

Däremot blir bildvinkeln olika beroende på vilken storlek ytan har som bilden projiceras på.

Så det som i småbildsvärlden (24x36mm film) räknas som normalobjektiv är 50mm (motsvarar väl ungefär vårt ögas bildvinkel). Ska man få samma bildvinkel med en 40D som har mindre filmformat, får vi använda ett 30mm objektiv, och för att få motsvarande bildvinkel på en Pentax 67 får vi använda ett 105mm objektiv.

Skärpedjupet (eller snarare bristen på detsamma) kan överraska.

vad menar du med det?

skillnaden mellan småbild och 6x7 är ungefär som skillnaden mellan 1.6-crop (40D) och FF(5D), fastän en faktor ungefär 2 istället för 1.6

Så likaväl som en 5D (D3/D700/1Ds/A900 etc) ger ett kortare skärpedjup vid samma bländare, avstånd och bildvinkel vid utskrift i samma storlek, så ger 6x7 ännu kortare skärpedjup.

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar