Tänk på att du får en brännvidd motsvarande x2 på småbild alltså runt 210mm. Då du fotograferar med tid på 1/60 sekund blir det ganska stor risk att få skakningsoskärpa.Jag hade en pentax 67 version I ett tag och hade alltid stativ då jag fotoade.
Lycka till med din skönhet
Det stämmer väl ändå inte. För småbild (24x36) brukar man säga 1/brännvidden. En normal på 50mm ger slutartid 1/60s.
För APS brukar man räkna om till småbild. Tex normal-brännvidd på 28mm (omräknat till småbild=45mm) ger också en slutartid på 1/60s.
Så samma regel skulle ge 1/60s för normalen 105mm på Pentax 67. Men visst får man väl ändå köra på lite snabbare tider för att utnyttja mellanformatets upplösning fullt ut.
Själv brukade jag köra med uppfälld spegel (den ger rätt mycket vibrationer vid uppfällning, när den fälls ner är bilden redan tagen, så då spelar vibrationerna ingen roll) när jag körde Pentax 67 på fri hand, och en tid på max 1/brännvidden (alltså 1/125s för 105mm objektiv).
Gick ganska bra att på fri hand och med bra grepp fälla upp spegeln med vänster hands tumme, och sedan ta bilden 1/2 sekund senare.
Vad gäller ljusmätningen var min ljusmätare trasig, så jag körde faktiskt på känsla.
Vid solljus var regeln 1/ISO-talet i slutartid vid bländare 11. Sen fick man öka ljusinsläppet vid mer mulet väder. Tex:
- Bild i solljus 1/125s f11
- Bild på stranden 1/250s f11
- Solljus i skidbacken 1/500s f11
- lite disigt, 1/125s f8
- mulet, 1/125s f4