cardazio
Aktiv medlem
Går i tankarna att köpa en 6x7-kamera igen och hade gärna satsat på en DSLR-lik sådan t.ex. Pentax 67 med 105 f2.4, men funderar på huruvida det är dumt att köpa en kamera utan utbytbara bakstycken (då jag med andakt tar varje bild dvs. om vädret förändras kanske inte filmkänsligheten passar hela vägen till rullen är slut).
Frågor:
1. Har ni andra tips (gärna på kameror med slutartider till 1/1000s likt Pentaxen för flexibilitet samt utbytbara bakstycken)?
2. Jag lär i 30% av fallen placera kameran plant (baserat på erfarenhet av RZ67), men i övrigt handhålla kameran - skulle ni säga att jag ska lägga de extra pengarna på MLU eller ej om jag köper en Pentax 67?
3. Har ni tips på var man kan få tag på ett exemplar i mycket gott skick till ett vettigt pris?
4. Vad tror ni ang. utbytbara bakstycken ovan?
Frågor:
1. Har ni andra tips (gärna på kameror med slutartider till 1/1000s likt Pentaxen för flexibilitet samt utbytbara bakstycken)?
2. Jag lär i 30% av fallen placera kameran plant (baserat på erfarenhet av RZ67), men i övrigt handhålla kameran - skulle ni säga att jag ska lägga de extra pengarna på MLU eller ej om jag köper en Pentax 67?
3. Har ni tips på var man kan få tag på ett exemplar i mycket gott skick till ett vettigt pris?
4. Vad tror ni ang. utbytbara bakstycken ovan?