Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 67 6x7 67II

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa mig en Pentax 67,men när jag kollar runt på ebay så ser jag att det finns olika utgåvor av denna kamera.

Jag skulle bli glad om någon kan förklara för mig vad dom olika modellerna har för egenskaper.!

/Danne

Fast jag har beslutat att inte skriva mer på den här sajten men kanske bara den här gången.

Gå och känn på kameran någonstans först. Jag hade en sånt men tycker att det är värdens klantigaste klump även med handtaget. Tungt och svårgreppad, och dessutom svårmanövrerad med handtaget på, funkar bra i studio men hopplöst på gatan. Den har en trettionde delsekund som är kalibrerad för blixten???? Så den tryckte bara hyllan i mitt skåp för jag tog andra kameror med mig istället.

Innan du investerar borde du titta på Mamiya 7 eller 7II också (lättvikt) eller på Universal Press som är tung som Pentax men massor med tillbehör så som magasin för 6x4,5, 6x6, 6x7 och 6x9 cm. Mycket handvänligt grepp men det är en helt manuellt kamera. Det enda nackdel med universalen att man måste dra upp slutaren och sen filmen separat. den har leaf shutter som kalibrerad för blixt i alla speed. 7 och 7 II Har också leafshutter spelar inget roll var eller vilken speed du använder, den ger möjlighet till experiment med blandad exponering vad som skiljer mellan de två modellerna att 7;an har ingen möjlighet att dubbelexponera. Både modellerna har ljusmätare inbyggd
Det var bara en tips

Håller i stort med Frank, handgreppet är inget optional, det behövs. Min samlar som oftast damm i hyllan pga storlek också - föredrar Hasselbladarna any day om det inte är just 6x7 neg jag är ute efter - vilket inte blir så ofta.

Dock måste den få ett riktigt stort plus, det är en stor oöm klum som är förvånande lättanvänd. Det är en Kodac Instamatic på Steroider. Så är du sugen på den ska du absolut testa, den är ju tämligen billig idagsläget.

Del 2 i problemet är att du måste ha en bra scanner som klarar 6x7 - men det kanske du redan fixat?

BAW

Håller i stort med Frank, handgreppet är inget optional, det behövs. Min samlar som oftast damm i hyllan pga storlek också - föredrar Hasselbladarna any day om det inte är just 6x7 neg jag är ute efter - vilket inte blir så ofta.

Dock måste den få ett riktigt stort plus, det är en stor oöm klum som är förvånande lättanvänd. Det är en Kodac Instamatic på Steroider. Så är du sugen på den ska du absolut testa, den är ju tämligen billig idagsläget.

Del 2 i problemet är att du måste ha en bra scanner som klarar 6x7 - men det kanske du redan fixat?

BAW

Hej Bengt.

Del 2 är inget problem för mig i alla fall för att jag är som du kanske vet en blodig analog man och och har prylar som klarar upp till 10x10 inch, annars för andra analoga som inte scannar har Durst en maskin som heter 607. (finns billiga på Tyska ebay) 6x9 är en problem för då måste man skaffa en 4x5 maskin och det är kanske inte den lättaste i sverige. Jag tror att 13x18 är enklare om man tittar på vad som säljs på tradera eller på blocket. Tyvärr 607 går inte att modifiera eftersom i kondensorn klarar inte optiken att splittra ljuset så att den täcker formatet

Och sist: Är man en 6x6 man så är man det! :) 6x6 och Hasselblad i all ära men det blir lite snålt ibland. :) Eller?

II,an är helt klart en bättre kamera även om bildkvaliteten helt klart är lik i båda,, förutsatt att man exponerar likt i båda.

En del av den äldre generationen hade en del mekaniska trubbel. Den nyare har inte varit tvungen att servas lika frekvent, men den har ju å andra sidan inte hunnit bli lika gammal heller :)

Helt klart ett underbart format!

MVH Niclas,

ANNONS