Annons

Pentax 645

Produkter
(logga in för att koppla)

pl_Johan

Aktiv medlem
Hej!

Har två snabba enkla frågor som jag skulle vilja ha svar på.

1. Vid användning av Bulb-läget och trådutlösare, hur får man kameran att vara öppen längre än 15 minuter? Igår när jag körde nattfotografering stängde sig plötsligt slutaren efter ca 15 minuter, även om trådutlösaren var låst i "öppet-läge".

2. Finns det någon reverseringsring till denna kamera så man kan köra makro med sina vanliga objektiv, bak- och fram? Är det möjligen någon som har en till salu, eller vet var man kan köpa en?

MVH
Johan Schmitz
 
Hejsan
Om slutaren stänger kan det bero på att batteriet håller på att ta slut.

Jag har själv sökt reverseringsring till Pentax 645, men inte hittat någon, men du kan ju kolla med Novoflex, kanske gör dem såna. Annars har jag 2 mellanringar till salu om du är intresserad.

Mvh
L-G
 
Akut problem Pentax 645

Man tackar och bockar!

Tyvärr, har jag fler problem!

Saken är den att det var nattfotografering igår, i fruktansvärt fuktigt väder. Det var under denna lilla fotostund som kameran stängde sig efter ca 15 minuter.

Nu ska jag ut och fotografera igen och kameran vill inte fungera. Problemet yttrar sig så att "iso-inställnings-läget" har hakat upp sig och blinkar. Det går att trycka av kameran så den öppnar och stänger, men några inställningar är inte möjliga. I sökaren lyser LCD:n, och ställer man objektivet på A får man något slags mätvärde. Försöker man ställa ett manuellt bländarvärde, lyser det streck i den röda LCD:n.

Jag har tagit ur batterier och försökt byta, men det hjälper inte. Precis i ögonblicket när man trycker in "batteripacket" blinkar M- eller B-läget till i LCD:n.

Hoppas ni förstår min problembeskrivning och har något tips. Annars kanske någon vet var man ska ringa efter hjälp.

MVH
Johan Schmitz
 
Låter som fukt i maskineriet..
Har du möjligen tillgång till ett pannrum så kan du lägga maskinen på pannan och få en rejäl genomtorkning..
Min badande Minolta hämtade sig efter en natt i pannrummet.

Mvh/Gunte..
 
Hej igen
Vet inte vilken 645a du har, men på den första modellen finns ett mindre batteri som driver vissa funktioner i kameran, kan det vara det som orsakar problemet. Har för mig att man måste skicka i väg kameran för att byta det batteriet.

Mvh
L-G
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.