ANNONS
Annons

Pentax 645

Produkter
(logga in för att koppla)

mcqueen

Medlem
Verkar finnas mycket kunskap i detta forum så jag passar på att ställa en fråga till:
Sökte på forumet under rubriken "Mellanformat" och "Pentax 645". Jag har gått i tankar att införskaffa en sådan Pentax ganska snart men slogs över att Mamiya verkar vara nog så populär bland många. Jag skulle vilja veta argument för och emot ett köp av en, enl säljaren, fräch Pentax 645 för 5000kr inkl normaloptik och ett 180mm hasselbladsoptik och extra filmhållare.

Enligt försäljaren går optiken att montera med adapter. Bländarlamellerna hade dock hakat upp sig i största bländarläget. Hur är kameran att jobba med? Finns någon 645-relaterad länk med bilder?

Pentaxkameran du nämner har ju varit/är mycket populär bland modefotografer, kanske den populäraste. Så det är ingen dålig kamera.

Pentax tillverkar adapters så man kan använda nästan vilka objektiv som helst till deras kameror.

/Joakim

Måste dock bli problem med bländarinställningen även om Hasselbladsoptiken vore i nyskick. Man borde få mäta med nerbländat objektiv (som ger mörk sökarbild).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar