Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 16-50 2,8 ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Crelle

Aktiv medlem
Har ett ex och nu har jag testat det mot ett Nikkor 17-55....
Vidvinkel 16mm på Pentax är INTE alls bra

Ni som har 16-55:an vill ni testa och utvärdera lite.

Testa gärna f2,8, f4 & f8 - mittskärpan är helt utsmetad på min. Avstånd till motivet (gatunamnskylt) var ungefär 8m.

TAcksam för er input

Har ett ex och nu har jag testat det mot ett Nikkor 17-55....
Vidvinkel 16mm på Pentax är INTE alls bra

Ni som har 16-55:an vill ni testa och utvärdera lite.

Testa gärna f2,8, f4 & f8 - mittskärpan är helt utsmetad på min. Avstånd till motivet (gatunamnskylt) var ungefär 8m.

TAcksam för er input

Jag har ett som är på service men mittskärpan är iaf bra från f2.8 och tokskarpt på f5.6 och 16mm. Kan det vara fråga om felfokus?

har riktig bra mittskärpan raktigenom på 2.8,fast ytterkanterna på 16 är inte skarp.vilket tydligen ska vara normalt för även bra exemplar.
allt blir förstås bättre med lite högra bländar tal.

Löst

Hej!

Tack för bilden...
På nära håll är den alltid tokskarp. Det är på lite avstånd....
Men nu gjorde jag nya test och ställde om lite c-function och det blev som jag ville!

TAck alla för engagemang

Mitt ex felfokuserar, frontfokus, i 16 mm läget. I 50 mm läget är fokus korrekt.

Så på bländare 2,8 blir det oskarpt i 16 mm läget. Nedbländat till 5,6 är det ett mycket bra objektiv!

tänk bara på att om man zoomar in riktigt i datorn på pixelnivå,
att på 16mm så blir det inte riktigt lika skarpt som man kanske är van vid som med ett tele,
det borde ju bli mindre pixlar i varje detalj
men är det suddigt när man ser hela bilden så är det troligvis ett dåligt exemplar.

detta är väl på knappa meter.
http://img71.imageshack.us/img71/7110/igp2519co4.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar