Annons

Pentaconsix, Praktisix, Kiev60, Kiev456, Exakta66

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Jag är tämligen säker på att det blir P6-bajonett för mellanformatsutrustningen men vilket kamerahus jag ska satsa på är en mer obestämd fråga.

Var kan man känna och klämma på de olika husen (om det alls är möjlig någon stans?) Jag är väl medveten om att det nog är lite svårt att få tag i men om det är någon som vet nån antikaffär där det står nån ock skräpar eller liknande så är det givetvis till hjälp.

Övriga synpunkter och allmän diskkussion om husen är också till både förlustelse och hjälp såklart!

Hade en gång i tiden en Pentacon Six. Den hade ofta problem med filmplanhållningen, så att halva bilden blev skarp, halva oskarp. Dessutom problem med frammatningen, som ibland falerade och det blev överlappning. De övriga kan jag inte uttala mig om. Sen undrar jag om du funderat på Pentax 67? Har skaffat mig en sån. Perefekt i funktion och beprövad fin optik. Enda nackdelen är vibrationer från slutare och framför allt spegel. Gör att ordentligt stadiga stativ/leder krävs vid fotografering på tider kring ½ sek till 1/30 sek. Priserna på begagnad Pentax 67 och optik är annars relativt humana, om man köper privat vill säga. Handlarna ligger alltid lite på överkant i pris.

Ja, jär är helt säker på att det ska vara P6-bajonett. Devis för att gluggarna är våldsamt mycket billigare än nått annat i samma kvalitetsklass men minst lika mycket för att jag med den bajonetten har möjligheten att använda samma gluggar till mitt nikon-system (och en massa annat också för den delen).

Men jo, så mycket har jag förstått att praktisix och senare pantaconsix var de första som utvecklades och dessa är de som är minst förfinade med mest barnsjukdommar kvar, kiev-kamerorna ska ha bättre konstruktion även om de bras med en hel del problem men som basserar sig på dåliga kvalitetskontroller under tillverkningen. Men dessa ska också vara enklare att fixa (som många andra "ryss-produkter") som jag förstått det.

Dessutom går pentax 6x7 bort för att formatet är för stort, dessa kameror jag är ute efter kommer att falla in mellan en 6,5x9 fältkamera och småbild så det jag nog kommer skjuta mest kommer vara 4,5x6. Stora format i alla ära men man vill ju gärna få ut en handfull rutor mellan filmbytena iaf!

Ja, jär är helt säker på att det ska vara P6-bajonett. Devis för att gluggarna är våldsamt mycket billigare än nått annat i samma kvalitetsklass men minst lika mycket för att jag med den bajonetten har möjligheten att använda samma gluggar till mitt nikon-system (och en massa annat också för den delen).

Men jo, så mycket har jag förstått att praktisix och senare pantaconsix var de första som utvecklades och dessa är de som är minst förfinade med mest barnsjukdommar kvar, kiev-kamerorna ska ha bättre konstruktion även om de bras med en hel del problem men som basserar sig på dåliga kvalitetskontroller under tillverkningen. Men dessa ska också vara enklare att fixa (som många andra "ryss-produkter") som jag förstått det.

Dessutom går pentax 6x7 bort för att formatet är för stort, dessa kameror jag är ute efter kommer att falla in mellan en 6,5x9 fältkamera och småbild så det jag nog kommer skjuta mest kommer vara 4,5x6. Stora format i alla ära men man vill ju gärna få ut en handfull rutor mellan filmbytena iaf!

Då finns också alternativet Pentax 645 med adapter för Pentacon Six.

Då finns också alternativet Pentax 645 med adapter för Pentacon Six.

Jepp, det är helt klart ett alternativ, men om jag inte missminner mig är det en elektronisk kamera och inte en mekanisk? Isf är det helt klart en nackdel i mina ögon.

Både mamiya, contax (4,5x6) och pentax 645 går att köra vi adapter.

I första hand siktar jag dock på de riktiga p6 husen.

Och då är inte kiev88 så intresant då den är byggd som en bladare, jag vill ha en förvuxen småbildskamera (till konstruktionen dvs).

L-foto i Vansbro har sjukt mycket kameror, både antika och moderna.
Nordens största begagnathandel. Där kan du säker få se en del "live".
Och när du ändå är i Vansbro bjuder jag gärna på fika och förevisning av mina antikviteter;)

ANNONS