Annons

Pentacon Praktica super TL

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
Pappas gamla Praktica super TL är lite trasig, har så varit i tjugo år. Är det någon som har nördigt bra koll på hur de fungerar? Felet är att efter exponering faller inte spegeln tillbaka, och slutaren (en svart tygremsa) förblir öppen. Man kan genom att vicka på en liten spärr få ned spegeln, men den spärren sitter inuti huset så med objektiv går det ju inte. Och slutaren borde ju gå tillbaka över filmen efter exponering?

Är det nåt klassiskt fel, som en brusten fjäder eller liknande? Jag kommer inte åt den del av huset på grund av att höljet inte verkar gå att lossa på den sidan. Vore kul om man eventuellt kunde få kameran att fungera hjälpligt.

Kameran saknar såklart batteri. Det skall vara ett kvicksilveroxidbatteri Mallory Typ PX 13. Finns något motsvarande batteri idag?

Hittade en gammal Ensign-kamera också. Om bilder funkar..

Bilagor

• ens.jpg
    ens.jpg
    24.8 KB · Visningar: 674
När speglen fastnar på gammla practika kameror så är det oftast en liten bit skummplast som varit till för at dämpa speglens uppfällning för att dämpa vibbrationer till kameran. Skruva isär leta reda på den klibiga sörjan och rengör med tops och aceton eller t-röd.

Att filmpalns slutaren inte fungerar är antagligen det att den är sliten och kan behöva 1. Smörjas 2. trixas med.

Båda är klassiska fel, och med tanke på att en practika Super TTl går på runt 50-200kr begagnad är det knappt någon ide att laga, om du inte faktiskt vill lära dig något om din kamera när du lagar den själv. Kräver dock ett visst tekniskt handlag och lite finskruvmejslar.

kvicksilver batterier eller liknande finns fortfarande.

Den gammla ensign kameran använder sig av 620-film, dvs samma film som 120 film fast med en smalare metall sp0le med mindre fästen än 120 spolen. Kan dock modifieras för att ta blad film om man känner för att pilla lite.

Chris

Skruva isär leta reda på den klibiga sörjan och rengör med tops och aceton eller t-röd.
[/B]

Jag skulle vilja varna för att hållas med aceton inne i spegelhust. Minsta spill på fresnelinsen och så är den kass. Det kan tom räcka med ångorna.
Ren bensin är det rätta att använda, men var försiktig ändå.

Det lär visst gå att fila till en 120-spole så den passar hjälpligt i kameror för 620-film, men det betyder att man måste linda över filmen till sina "hemslöjdade" i mörkrum.

Ja, om man vill pilla in en bladfilm i taget, eller pilla med rullfilm för 8 exponeringar åt gången överlåter jag till ursprungliga frågeställaren att bestämma.

Säger Per och drar sig ur diskussionen :)

Danyael_X skrev:
När speglen fastnar på gammla practika kameror så är det oftast en liten bit skummplast som varit till för at dämpa speglens uppfällning för att dämpa vibbrationer till kameran. Skruva isär leta reda på den klibiga sörjan och rengör med tops och aceton eller t-röd.

Att filmpalns slutaren inte fungerar är antagligen det att den är sliten och kan behöva 1. Smörjas 2. trixas med.

Jag är mest ute efter att se hur kameran funkar. Men skruva isär den verkar svårt. Rattarna till höger (slutartid etc) om sökaren sitter i vägen trots att alla skruvar är lossade. Man måste få bort rattarna på något vis?

Ensignkameran låter jag vila tills vidare.. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar