Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentacon 50/1,8 + AF confirm M42->Alpha mount = 222 SEK

Produkter
(logga in för att koppla)

hell_se

Aktiv medlem
Jag är inte längre en ebay-oskuld, har just lyckats införskaffa det som står i rubriken för kaxiga 222 SEK inkl. frakt (inom EU, ingen moms/tull). Det känns som att det inte kan bli fel. Han som sålde objektivet har 100%ig "track record".

Såklart är jag medveten om att det handlar om manuell fokus och bländare, men jag är en gammal räv som varit med på den tiden.

Är det nåt annat jag borde veta? Fokuserar den på oändligheten?

M42 funkar bra på Minolta/Sony, inga fokuseringsproblem. Problemet uppstår med gamla MD och MC objektiv.

Du bad väl om en tät plast eller gummi inpackning??

Nu blev jag oxo nyfiken. Syftar du på en plastpåse för objektivet för fuktens skull?

För övrigt är Pentacon:et ett trevligt litet objektiv, inte världens skarpaste men det är trevlig karaktär på bilderna och det är skoj att leka med kort skärpedjup för lite peng. Det är dock beroendeframkallande och innan jag visste ordet av satt jag med en Minolta 50/1.4:a som fortfarande är vårt mest använda objektiv.

:)

Jag vill också passa på att tipsa trådskaparen om en "reverse ring", Pentacon:et fungerar ypperligt att montera bak & fram på ett objektiv för att ge ner i riktigt små världar. Klurigt & pyssligt men rätt kul och ganska billigt, en adapter går nog att få för under hundringen.

@screamin-daemon: :)

@hybrid3: Bra tips, jag har skickat iväg en beställning på en "reverse macro ring" också för 113:- plus ev. moms och tull. (Jag antar att kitobjektivet inte går att använda så, pga. att det det blir minst sagt bökigt att kontrollera bländaren. Eller finns det andra skäl?)

Det gäller att det är rätt diameter på gängan också. (samma som objektivets filtergänga).

Annars går det hyffsat att handhålla ett objektiv bakochfram för att testa. Man kan även handhålla ett objektiv bakochfram framför ett annat objektiv. Jag använder två gamla 55mm objektiv så ibland.

Jo självklart måste man ju veta filterdimensionen när man beställer. Det var då ungefär (Pentacon=49mm, mina Sonyzoomar=55mm), som tanken slog mig att man borde kunna göra samma sak med Sonygluggarna. Men en snabb test visade så klart att man dels inte kan välja bländare, dels att de ställer in sig på minsta bländaren.

Men då fick jag en ny tanke, borde inte någon mekaniskt sinnad ingenjör kunna skapa en "adapter" att sätta på objektivets bajonettfattning, som styr inställd bländare. Rätt så enkel konstruktion känns det som, men marknaden är väl inte jättestor direkt... ;-)

Jo självklart måste man ju veta filterdimensionen när man beställer. Det var då ungefär (Pentacon=49mm, mina Sonyzoomar=55mm), som tanken slog mig att man borde kunna göra samma sak med Sonygluggarna. Men en snabb test visade så klart att man dels inte kan välja bländare, dels att de ställer in sig på minsta bländaren.

Men då fick jag en ny tanke, borde inte någon mekaniskt sinnad ingenjör kunna skapa en "adapter" att sätta på objektivets bajonettfattning, som styr inställd bländare. Rätt så enkel konstruktion känns det som, men marknaden är väl inte jättestor direkt... ;-)

Det kan fungera att ställa in en bländare med optiken korrekt monterad och sedan hålla in nedbländningsknappen och ta loss objektivet samtidigt. Men det är inget jag provat eller törs rekomendera ;)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto