Annons

penseln slutat fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

carinlinnea

Aktiv medlem
Med risk för att upprepa mig så har detta hänt mig IGEN!! Förra gången jag hade samma problem så löste det sig genom att jag följde råden nedan (hade visserligen gjort samma sak femtielva gånger innan, men plötsligt händer det ju!) men nu har skiten hänt igen. Och nu, precis som då, vill det sig inte. Nån som har en aning om vad f-n som händer?? Problemet finns alltså angivet i tråden nedan:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=154438

funkar inte med att ta bort eventuellt caps lock heller.
En dialogruta säger så här när jag försöker använda penseln: "Det går inte att använda penseln därför att mållagret är gömt".

fast den rutan kommer bara upp om jag försöker åtgärda lager 1, det understa. Inget händer om jag försöker bearbeta det översta lagret.

Testa att aktivera lagret. Det verkar vara dolt. Den lilla rutan till vänster i lagermenyn. Det ska se ut som ett öga.

Nope, ögat var inte bortklickat. Men däremot upptäckte jag precis att jag kan använda suddgummit för att ta bort delar justeringslagret. Men bara på det översta.

Och så vips, precis som förra gången det hände, så FUNKAR penseln!
Jag lajade runt med suddgummit och sedan med penseln och vice versa några gånger och upptäckte att jag kunde sudda bort delar av justeringslagret med den, som jag skrev ovan. När jag sedan klickade på penseln så kunde jag måla tillbaka de delarna av justeringslagret som jag just hade suddat bort, med penseln alltså. Testade då att klicka på "färgbyte" (vita och svarta rutan med pilarna ovanför) och plötsligt funkade penseln precis som vanligt. Dock testade jag att klicka på färgbytet för flera timmar sedan, flera gånger, och då hände inget. Jag har nog en präktig bugg i min dator skulle jag tro.
Tack alla för engagemanget, utan er så hade jag kastat datorn och inte orkat testa vidare!

/c

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar