Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pengar...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Här finns det nog en hel del egna företagare. (jag själv tex.) som pysslar med foto och annat.
Hur mycket räknar ni med att behöva tanka in i snitt per dag för att tillvaron ska vara OK?
Själv tror jag runt...tja..2000 kr (+moms)..kanske.
Jag har nyligen startat firman..

beror väl på hur mycket du behöver resa, utrustning mm för att kunna få in de där 2000 +moms

2000 - 64% = 720kr

SKa du leva av fotograferingen på heltid bör du dra in 50 000 kr/månad plus moms. Minimi för att överleva är 30 000 kr/månad plus moms.

Utöver att du ska betala lön till dig själv med allt vad det innebär av skatter och arbetsgivaravgifter så behöver du också få betalt för din utrustning, marknadsföring, utbildning med mera.

Många fotografer frilansande tidningsfotografer ligger på 6000 kr/dag och reklamkillar på 8000 till 25 000 kr.

Man har ju inte obb 40 timmar per dag utan intäkterna ska ju täcka all tid som ägnas åt bokföring, att sälja sig själv, när du inte har uppdrag osv.

Har du däremot ett vanligt jobb vid sidan av så blir ekvationen en helt annat. Då kanske du inte behöver ta ut så mycket lön.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto