Annons

Pen F för professionellt bruk?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Idag har jag ett Nikonsystem för yrkesbruk och micro 4/3 för privat. Nikon är jag för lat för att ha med på fritiden och de m4/3-hus jag har idag håller inte måttet i bildkvalitet för yrkesbruk.

En tanke är att byta båda mot Fuji.

Men så prövade jag en väns Olympus OM-D EM-1 II, och blev väldigt imponerad, inte minst av 2,8-zoomarna. Nu undrar jag om någon använder Olympus yrkesmässigt och kan ge lite omdömen. Särskilt intresserad är jag av Pen F.

Jag jobbar med bildjournalistik, oftast för tidskrifter. Kort skärpedjup är ingen stor grej, men att det funkar i svagt ljus är viktigt.

Idag har jag ett Nikonsystem för yrkesbruk och micro 4/3 för privat. Nikon är jag för lat för att ha med på fritiden och de m4/3-hus jag har idag håller inte måttet i bildkvalitet för yrkesbruk.

En tanke är att byta båda mot Fuji.

Men så prövade jag en väns Olympus OM-D EM-1 II, och blev väldigt imponerad, inte minst av 2,8-zoomarna. Nu undrar jag om någon använder Olympus yrkesmässigt och kan ge lite omdömen. Särskilt intresserad är jag av Pen F.

Jag jobbar med bildjournalistik, oftast för tidskrifter. Kort skärpedjup är ingen stor grej, men att det funkar i svagt ljus är viktigt.

ju mindre sensor desto sämre prestanda i svagt ljus.

Japp, men i viss mån kompenseras det av f/2,8-zoomar som är mindre än motsvarande f/4 till fullformat, effektiv stabilisering, pyttesmå fasta med hög ljusstyrka etc.

Japp, men i viss mån kompenseras det av f/2,8-zoomar som är mindre än motsvarande f/4 till fullformat, effektiv stabilisering, pyttesmå fasta med hög ljusstyrka etc.

ja det är rätt
en nackdel med att gå på stor bländare är ju att man oxå tappar i skärpedjup men en mindre sensor har ju per automatik ett större skärpedjup, om det nu är önskvärt så summan av kardemumman kanske är att en mindre sensor med ljusstark optik är precis vad du behöver! :)

Kan vara så. Allt är ju en kompromiss, och kanske är det rätt läge, eftersom jag numera får ont i handlederna av Nikon och stora zoomar. Hmmm.

Kan vara så. Allt är ju en kompromiss, och kanske är det rätt läge, eftersom jag numera får ont i handlederna av Nikon och stora zoomar. Hmmm.

så är det, man kan inte få allt inte ens för pengar

bäst är väl om du har möjlighet att gå till en fotobutik och testa en kamera på eget minneskort för att sedan hemma i lugn och ro undersöka om bildkvalitet är tillräcklig

Skall du kompensera för tappet i ljusinsamling mellan småbild (fullformat) och Four Thirds handlar det om två steg, dvs att f/2,8-objektiv på Four Thirds kan samla in lika mycket ljus som f/5,6-objektiv på småbild.

Senast ändrad:
... och de m4/3-hus jag har idag håller inte måttet i bildkvalitet för yrkesbruk.

Sett till bildkvalitet har ju ingenting direkt revolutionerande hänt de senaste 4-5 åren - förbättringar javisst, men inga drastiska skillnader.

Självklart kan du fotografera yrkesmässigt med MFT-kameror - åtskilliga gör det och kamerorna har generellt allt man behöver funktionellt.

Nu finns det ju alltid ett glapp mellan vad man kan göra och vad som är praktiskt att göra. Och för yrkesfoto handlar det ju ofta om att hitta ett system som känns väldigt ... Praktiskt.

Fotar du ofta i svagt ljus ... Så skulle du nog ibland sakna de två stegen ljusinsamling mer som en småbildssensor ger. Fotar du ofta sport eller andra snabbrörliga motiv kan du nog sakna urvalet av längre objektiv och den mer konsekventa följande autofokusen hos spegelreflexkameror. Fotar du ofta uppdrag med intensivt och ihärdigt fotograferande blir de ideliga batteribytena i en spegelfri kamera och att bära på en massa batterier lite irriterande.

Men är man till exempel generell reportagefotograf, reser mycket, ja då låter ju MFT som ett både praktiskt och bekvämt val. Eller om man ofta gör jobb där man får gå eller röra sig mycket och vill minimera hur mycket man bär. Plus att ibland är de ju så att man helt enkelt trivs med en viss tillverkares sätt att bygga kameror och hur de hanteras - då får man helt enkelt lära sig arbeta med de sensorer de tillverkarna erbjuder.

En annan variant är ju att se över vilka objektiv du har och använder med dina Nikon-kameror. Byter du t.ex. f/2,8-zoomar mot f/4 eller ännu ljussvagare och kikar på deras serie av fasta f/1,8-objektiv kan du ofta få ned storleken och vikten en hel del.

Men det korta svaret är enkelt: Visst kan du fotografera professionellt med ett Micro Four Thirds-system. Jämfört med vad du har idag är det i grund och botten bara en annan kombination av för- och nackdelar att lära sig bemästra och få ut maximalt av.

För ett år sedan blev jag uppringd av fotograf på Sydsvenskan som hade problem med sina händer och sökte något lättare än sin två Canon 5D Mark III med 24-70/2,8 och 70-200/2,8. Han undrar om två X-Fujifilm Pro2 med 2,8-zoomar skulle fungera för honom. Jag trodde det och han bad tidningen skaffa utrustningen. Efter vad jag hört senare är han nöjd med bytet.

Det finns många aspekter av vad det innebär att jobba professionellt med en kamera, och dessa aspekter varierar från fall till fall. Därför måste man titta på de enskilda detaljer som är viktigt för en själv, och testa innan ett byte för att få ett grepp om helheten.

När jag testade Pen-F så blev jag förtjust i handhavandet och sökaren, men jag tycker det är märkligt att kameran fått en så enkel autofokus. Den har bara kontrastbaserad AF och inte fas-AF som kan följa motivets rörelser, vilket E-M1 och E-M1 Mark II har.

Själv har jag svårt att tänka mig en micro-four-thirds-kamera som jobbkamera, men gärna för mitt privara gatufotograferande. Ett problem för mig är att det är svårt att få till snyggt kort skärpedjup med four thirds-sensorer. Att hela tiden har två stegs handikapp när det gäller ljusinsamling är också en tydlig nackdel. Ett steg hade jag kunnat leva med, men två blir för mycket i alltför många situationer. Sen finns det en lång rad andra argument utifrån hur jag jobbar.

Tack för kloka svar!
Ja, när det kommer till kritan så är det nog lite väl liten sensor. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i hur mina Panasonickameror betett sig för stillbild.

I rimlighetens namn lutar det kanske mot att byta allt mot en X-T2 eller två.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto