... och de m4/3-hus jag har idag håller inte måttet i bildkvalitet för yrkesbruk.
Sett till bildkvalitet har ju ingenting direkt revolutionerande hänt de senaste 4-5 åren - förbättringar javisst, men inga drastiska skillnader.
Men så prövade jag en väns Olympus OM-D EM-1 II, och blev väldigt imponerad, inte minst av 2,8-zoomarna. Nu undrar jag om någon använder Olympus yrkesmässigt och kan ge lite omdömen. Särskilt intresserad är jag av Pen F.
Jag jobbar med bildjournalistik, oftast för tidskrifter. Kort skärpedjup är ingen stor grej, men att det funkar i svagt ljus är viktigt.
Självklart kan du fotografera yrkesmässigt med MFT-kameror - åtskilliga gör det och kamerorna har generellt allt man behöver funktionellt.
Nu finns det ju alltid ett glapp mellan vad man
kan göra och vad som är
praktiskt att göra. Och för yrkesfoto handlar det ju ofta om att hitta ett system som känns väldigt ... Praktiskt.
Fotar du ofta i svagt ljus ... Så skulle du nog ibland sakna de två stegen ljusinsamling mer som en småbildssensor ger. Fotar du ofta sport eller andra snabbrörliga motiv kan du nog sakna urvalet av längre objektiv och den mer konsekventa följande autofokusen hos spegelreflexkameror. Fotar du ofta uppdrag med intensivt och ihärdigt fotograferande blir de ideliga batteribytena i en spegelfri kamera och att bära på en massa batterier lite irriterande.
Men är man till exempel generell reportagefotograf, reser mycket, ja då låter ju MFT som ett både praktiskt och bekvämt val. Eller om man ofta gör jobb där man får gå eller röra sig mycket och vill minimera hur mycket man bär. Plus att ibland är de ju så att man helt enkelt trivs med en viss tillverkares sätt att bygga kameror och hur de hanteras - då får man helt enkelt lära sig arbeta med de sensorer de tillverkarna erbjuder.
En annan variant är ju att se över vilka objektiv du har och använder med dina Nikon-kameror. Byter du t.ex. f/2,8-zoomar mot f/4 eller ännu ljussvagare och kikar på deras serie av fasta f/1,8-objektiv kan du ofta få ned storleken och vikten en hel del.
Men det korta svaret är enkelt: Visst kan du fotografera professionellt med ett Micro Four Thirds-system. Jämfört med vad du har idag är det i grund och botten bara en annan kombination av för- och nackdelar att lära sig bemästra och få ut maximalt av.