Annons

PEF i CS2 funkar med 3.7 men inte bridge.

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej, sitter på nytt jobb och har datorstrul, jag la in adobes uppdatering 3.7 för att kunna köra PEF från min K10D, funkar fint med CS2, men bridge kan inte visa bilderna, la in rawupdate 4.0 och då funkar bridge men inte CS2, vad göra?

Det är inte så att du har lagt uppdateringen på fel ställe, nyare versioner av Photoshop använder en separat katalog för gemensamma filer som Camera Raw. I min dator heter katalogen:

C:\Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS2\File Formats

/Daniel

numera får jag upp hälften av bilderna men inte de viktiga där jag har två MF-chefer som spelar fotboll i kostym. VARFÖR? HJÄLP vad göra???

Men filerna är alltså inte förstörda för all framtid? Två jobb nu som vilar i cybergudarnas händer. Kommer leda till mitt avsked om inte detta löser sig, jag har tidigare aldrig varit med om dess like.

Mycket stora PEF från K10 (mer än 16 Mb) kan vara svåra att öppna i ACR/Lightroom. Ett sätt är att göra dng i Pentax Photo Browser. Dock har jag problem med att konvertera till dng i PPB Mac-versionen, dock gick det i pc-versionen. Sedan går det bra att öppna PS CS2/CS3 och Lightroom, både Mac och Pc

/Mats

raskolnikov skrev:
Men filerna är alltså inte förstörda för all framtid?

Om du har det problem som diskuteras på dpreview, med extra stora PEF-filer, så tycks felet vara hos Adobe och inte i själva filerna (eftersom de tydligen ska gå att öppna i Pentax egen mjukvara) och då finns ju bilderna kvar.

Hälsar
R

Kameran har fungerat felfritt länge. Men nu är det vajsing. Två kort där den sista hälften inte kunnat visas på jobbet. Har dock lyckats få fram filerna, de flesta, vissa är fortfarande kejk. De filer som jag brände över från jobbdatorn fungerade ej, tog rescuepro och fick fram filerna från det raderade kort och bland dessa filer fungerar de flesta. Det andra kortets filer kunde CS3 läsa - men, innan bilderna var ordentligt inladdade fick jag upp thumbnails, som hade tillräckligt med info för att de skulle också förstoras, från en skidplåtning i början på april, MYCKET SKUMT, kanske att det var ngt i bridge cacheminne, vad vet jag. Rätt sjukt åtminstonde. Nu är jag utan underdrift lite rädd för kameran. Kommer den fortsätta agera så här? Någon som varit med om liknande och vad kan det bero på? Pentaxprogrammen har jag inte på datorn då jag trivs bra med adobes produkter. Menmen, priset man får ta för att hålla på en underdog?

Det första du bör göra är att installera Pentax egen mjukvara, iaf PhotoBrowser - om PhotoBrowser kan öppna dem så vet du att det inte är fel på filerna.

Hälsar
R

klart det är fel på filerna, varken min eller jobbets dator kunde öppna de sista 10 filerna (där den bästa filen fanns förståss) Även om de funkar i pentax grejer så är de knappast felfria. Körde i DNG istället för PEF för jag trodde det var felet. Ska ringa pentax o kolla imorgon, senast jag snackade med dem hade de aldrig varit med om liknande. Men beware allihopa!

Fram till och med ACR 4.2 och Lightrrom 1.2 har det inte gått att öppna vissa stora pef-filer (16 mb) från K10D. I de senaste uppdateringarna fungerar det går det bra, ACR 4.3 och Lightroom 1.3

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar