Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PEF, DNG eller PEF->DNG???

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_K

Aktiv medlem
Använde Rawshooter Essentials 2006 för mina raw-filer från min K100D.

Nu när jag uppgradera till en K10D, blev filerna för stora och kunde inte laddas.

Tankade ner Adobe DNG Converter, senaste versionen.

När jag konverterar PEF-filer till DNG, så krymper filerna med mellan 30-50% i storlek (komprimering).

När jag dock gjorde ett test nu, mellan PEF och DNG i K10D, blev filstorlekarna så här:

PEF: 10193 KB
DNG: 16513 KB

men kör jag PEF genom Adobe DNG Converter blir DNG:en 8795 KB!!!

Om jag nu väljer att plåta i PEF men sen konvertera till DNG, vad förlorar jag på det???
Storleken på filen blir ju fördelaktigast både i kameran och på hårddisken...

Mvh,
Daniel

Fick fram orsaken iallafall (via dpreview.com)

DNG i K10D är inte komprimerat (licensfråga?) men en konverterad PEF->DNG innehåller samma raw-data men i bättre komprimering.

I nuläget tillåter inte min ekonomi mer foto-utsvävningar, fast silkypix verkar vara ett intressant alternativ...

Mvh,
Daniel

ibbe76 skrev:
låter lite krånglit,inte sugen på att byta program?bible,silkypix,Acdsee

Daniel_K skrev:
Använde Rawshooter Essentials 2006 för mina raw-filer från min K100D.

Nu när jag uppgradera till en K10D, blev filerna för stora och kunde inte laddas.

Tankade ner Adobe DNG Converter, senaste versionen.

När jag konverterar PEF-filer till DNG, så krymper filerna med mellan 30-50% i storlek (komprimering).

När jag dock gjorde ett test nu, mellan PEF och DNG i K10D, blev filstorlekarna så här:

PEF: 10193 KB
DNG: 16513 KB

men kör jag PEF genom Adobe DNG Converter blir DNG:en 8795 KB!!!

Om jag nu väljer att plåta i PEF men sen konvertera till DNG, vad förlorar jag på det???
Storleken på filen blir ju fördelaktigast både i kameran och på hårddisken...

Mvh,

Daniel

Det låter lite konstigt, men den troligaste orsaken är att du lägger in PEF-bilden i DNG-filen. Jag har sett att DNG-standarden har den möjligheten,d.v.s. att lägga in hela orginalbilden tillsammans med den DNG konverterade bilden i DNG-filen. Borde finas en inställning där du kan stänga av det beteendet.

Ett litet ovetenskapligt test

2 PEF-filer 13,6 resp 16,2 Mb

Komprimerad DNG mellanstor jpeg förhandsgranskning
10,9 resp 13,4 Mb

Okomprimerad DNG mellanstor jpeg förhandsgranskning
19,7 resp 19,8 Mb

Komprimerad DNG mellanstor jpeg förhandsgranskning och inbäddad PEF 32,8 resp 35,5 Mb

Jag använde Adobe DNG Converter 4.3.1

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar