Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PDF om AF för sportfoto med D5

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kom ju en firmwareuppdatering av D5 (http://downloadcenter.nikonimglib.com/sv/download/fw/242.html) nyligen, bland annat med en del nytt när det gäller AF. Nikon har satt samman en PDF om AF i D5 generellt och med tyngdpunkten på sådant som intresserar sportfotografer:
http://download.nikonimglib.com/archive3/NAMeh00JtrEQ03UW5EI18QRd7m22/D5_TG_AF_(En)04.pdf

Antalet fokuspunkter i PDF:en stämmer inte mot kamerans alternativ. Vad är felet?

Hur får man fram d 25, d 72, d 153 punkts alternativen

Du håller inne knappen nere till vänster på kamerans framsida och vrider på ratten framför avtrycket ... Dvs på samma sätt som du ändrar valet av antal AF-punkter på alla Nikon-kameror sedan D7000 :)

Se sidan 104-105 i manualen.

Du håller inne knappen nere till vänster på kamerans framsida och vrider på ratten framför avtrycket ... Dvs på samma sätt som du ändrar valet av antal AF-punkter på alla Nikon-kameror sedan D7000 :)

Se sidan 104-105 i manualen.

Det har jag gjort men de alternativen kommer inte fram. Gör det det på din kamera eller har du tillgång till en D5:a så du kan prova själv. Jag får fram de andra alternativen men inte dessa. Har uppdaterat programvaran två gånger med två olika nedladdningar Windows och Mac men det hjälper inte

Det har jag gjort men de alternativen kommer inte fram. Gör det det på din kamera eller har du tillgång till en D5:a så du kan prova själv. Jag får fram de andra alternativen men inte dessa. Har uppdaterat programvaran två gånger med två olika nedladdningar Windows och Mac men det hjälper inte

Tänk på att när du vrider på ratten hoppar du runt mellan alternativ i en lista, exakt vilka alternativ den listan skall innehålla kan du ställa in själv. Nu har jag ingen D5 framför mig, men på min D810 är det inställningen a11 ("Begränsa val av AF-områdesläge").

Tänk på att när du vrider på ratten hoppar du runt mellan alternativ i en lista, exakt vilka alternativ den listan skall innehålla kan du ställa in själv. Nu har jag ingen D5 framför mig, men på min D810 är det inställningen a11 ("Begränsa val av AF-områdesläge").
Jag har hittat det nu. Det är under a9 på D5. Tack för tipset

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar